Ministrul Transporturilor: Peste 70 de miliarde de euro trebuie investiţi în următorii zece ani. „Toleranţă zero” faţă de cei care vor încerca sabotarea dezvoltării infrastructurii

Publicat: 22 iul. 2020, 15:10, de Mihaela Ionescu, în ACTUALITATE , ? cititori
Ministrul Transporturilor: Peste 70 de miliarde de euro trebuie investiţi în următorii zece ani. „Toleranţă zero” faţă de cei care vor încerca sabotarea dezvoltării infrastructurii
Lucian Bode

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a prezentat, miercuri, strategia în ceea ce privește dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2020-2030, acesta afirmând că angajamentul său vizează alocarea a două procente din PIB acestui domeniu.

„Vreau să fie foarte clar faptul că nu rescriem, nu modificăm Masterplanul general de transport, doar actualizăm strategia lui de implementare pentru că au trecut 4 ani de la adoptarea lui prin Hotărâre de Guvern . Această strategie trebuie să fie actualizată în funcţie de noile evoluţii. Avem doi piloni pe care se bazează transformarea de abordare. Pilonul I: investiţiile masive iar necesarul pentru acest sector este unul imens, în următorii 10 ani vorbim de aproximativ 72 de miliarde de euro, pilonul II: politici structurale care să susţină eficienţa investiţiilor” a declarat Lucian Bode într-o conferinţă de presă susţinută miercuri.

Acesta spune că are „un angajament ferm care vizează alocarea a 2% din PIB pe an pentru finanţarea domeniului transporturilor” .

Bode a precizat că se va pune accent pe creşterea calităţii studiilor de fezabilitate şi a proiectelor tehnice, pe eficientizarea relaţiei cu instituţiile care dau avize, judecata rapidă a contestaţilor privind licitaţiile, creşterea cooperării cu autorităţile locale şi centrale, dar şi pe „monitorizarea profesionistă a implementării proiectelor”.

„Vreau să spun foarte clar că voi manifesta toleranţă zero faţă de orice încercare de a bloca sau sabota acest nou model de abordare care vizează intensificarea ritmului de implementare a proiectelor de infrastructură. Cei care nu se regăsesc în noul mod de lucru bazat pe eficienţă, profesionalism, identificarea rapidă a soluţiilor la probleme şi sunt tributari vechilor modele de lucru bazate pe rezistenţă la schimbare, ineficienţă, lipsă de asumare şi neprofesionalism vor trebui ori să facă un efort de adaptare rapidă, lori să lase loc celor care doresc cu adevărat să mite lucrurile în direcţia bună” a declarat Lucian Bode.

După dezbaterea publică a acestei strategii, estimată a dura câteva săptămâni, va fi înaintată Guvernului o propunere pentru aprobarea unui act normativ şi se vor face demersuri pentru adoptarea altor prevederi legale precum Hotărâri de Guvern ordine de ministru sau chiar Ordonanţe de Urgenţă care să permită punerea în practică a propunerilor, a adăugat Bode.

Conform ministrului, în ultimele 9 luni s-a lucrat pe 219 kilometri de autostradă, drumuri expres şi variante ocolitoare, s-au dat ordine de începere a lucrărilor pentru 86 de kilometri de autostradă, drumuri expres şi variante ocolitoare iar până la sfârşitul anului se vor emite ordine de începere a lucrărilor pentru alţi aproximativ 60 de kilometri.

„Nu concepem să nu începem lucrările la centura de sud a Bucureştiului respectiv la tronsonul I sectorul II al drumului expres Craiova – Piteşti, am semnat în aceste nouă luni contracte de proiectare sau execuţie pentru 273 de kilometri de autostradă şi drumuri naţionale. Până la sfârşitul anului estimăm că vom semna contacte pentru aproximativ 420 de kilometri de autostradă, drum expres, variante ocolitoare şi modernizare drumuri naţionale. În aceste 9 luni s-au semnat contracte pentru realizarea studiilor de fezabilitate şi a proiectelor tehnice pentru 600 de kilometri de drum expres. Până la sfârşitul anului noi estimăm că vom semna contracte pentru realizarea studiilor de fezabilitate şi a proiectelor tehnice pentru încă 650 de kilometri de drum expres. Acestea sunt fapt concrete, vizibile, măsurabile, nu poveşti, nu desene imaginare” a adăugat ministrul.

Bode a precizat că există „elemente de noutate” în strategia de dezvoltare a infrastructurii de transport, precum introducerea conceptului de tren metropolitan, proiect care este eligibil prin fonduri europene, dar şi realizarea conectivităţii între regiunile istorice.

Banii necesari implementării strategiei de dezvoltare a transporturilor ar urma să fie alocaţi din trei surse: bugetul de stat, fonduri externe nerambursabile şi fonduri rambursabile.
”Afirm cu toată responsabilitatea că următorii 10 ani vor fi anii reclădirii României. Cred cu tărie că infrastructura de transport va fi coloana vertebrală pe care se va ridica economic România” a mai declarat Lucian Bode.