Navele fără echipaj „Unmanned Vehicles” și submarinele „Orca”, trendul  războiului pe mare

Publicat: 10 iun. 2023, 08:30, de Sorin Costea, în ESENȚIAL , ? cititori
Navele fără echipaj „Unmanned Vehicles” și submarinele „Orca”, trendul  războiului pe mare

În războiul din Ucraina și-a câștigat notorietatea un nou tip de navă, „Unmanned Vehicles”, nave fără echipaj, cu putere de foc mare, care pot lansa rachete cu rază lungă de acțiune și sunt eficiente în războiul electronic și războiul anti-submarin.

În cadrul Colocviului Constructorilor de Nave care se întrunește lunar la Galați, se discută despre noile tipuri de nave, noile tehnologii sau despre cele mai recente evoluții în domeniu. În contextul provocărilor impuse de războiul din Ucraina în construcțiile de noi nave militare, la cea de a 94-a întrunire a constructorilor de nave, cu tema „Războiul din Ucraina și componenta maritimă a NATO”, contraamiralul de flotilă în retragere dr ing Constantin Rusu, fost coordonator al programelor de prognoză și înzestrare a Marinei Militare, a prezentat navele de tipul „Unmanned Vehicles” (Nave fără echipaj)

S-a discutat și despre submarinele din Programul „Orca”, un submarin autonom, fără echipaj, construit de Boeing pentru US Navy în vederea executării mai multor tipuri de misiuni.

În războiul din Ucraina a fost înregistrat primul atac naval din istorie, realizat exclusiv cu nave fără echipaj

Pe 29 octombrie 2022, a fost dat publicității un material video cu momentul în care o dronă maritimă din Armata Ucrainei a atacat Fregata 11356R „Amiral Makarov”, care devenise nava amiral a Flotei Ruse de la Marea Neagră după scufundarea crucișătorului „Moskva”. Acesta este considerat primul atac naval din istorie care a fost efectuat exclusiv cu mijloace fără pilot.

În luna martie, atât presa rusă, cât și cea ucraineană, relatau că Armata Ucraineană a desfășurat un atac asupra portului Sevastopol, principala baza navală a Flotei Ruse de la Marea Neagră. Oficialii ruși au confirmat că mai multe nave fără pilot ar fi încercat să intre în port și să lovească navele de luptă.

După atacul Ucrainei asupra portului Sevastopol, analistul militar H.I. Sutton, specialist în tehnică navală, afirma că dezvoltarea acestui tip de navă pare să fi fost finanțată cel puțin în parte de Monobank, o bancă cunoscută datorită strângerii de fonduri pentru forțele armate ucrainene. Pe site-ul băncii a apărut și o imagine cu modelul navei.

Președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, anunțase din toamna trecută construirea unei flote navale speciale formată din 100 de nave fără pilot. Mihail Fedorov, ministrul ucrainean pentru Transformare Digitală, a prezentat într-o postare pe pagina sa de Facebook noul tip de dronă navală de atac.

Aceasta are lungimea de 5,5 metri, o greutate de o tonă, are o rază de acțiune de 800 km și o autonomie de 60 de ore, deplasându-se pe mare cu o viteză de 80 km/h. Sarcina de luptă este de 200 kg, suficientă pentru o lovitură puternică dată inamicului.

Ce avantaje au navele de tipul „Unmanned Vehicles” ?

În cadrul Colocviului Constructorilor de Nave, prezentarea contraamiralului de flotilă (r) dr ing Constantin Rusu s-a axat pe o prezentare a conceptului de navă fără echipaj, care nu poate fi definită cu termenul uzual de „dronă”, deoarece o navă fără echipaj ajunge și la lungimea de 90 de metri. Cea mai cunoscută navă din această categorie este USS Sea „Hunter”, din US Navy.

Sunt nave fără echipaj care se deplasează la suprafața apei (Unmanned Surface Vehicles – USV’s) sau în imersiune (Unmanned Undersea Vehicles – UUV’s). 

Principalelelor avantaje ale acestor nave sunt, în primul rând eliminarea riscului de pierderi de vieți omenești în războiul pe mare, dar și costuri mai reduse pentru construcție și mentenanță în comparație cu navele de război actuale, cu puteri de foc similare.

Navele fără echipaj, au lungimi de până la 90 metri și pot lansa rachete cu rază lungă de acțiune

În concepția actuală, sunt de interes mai multe tipuri de „UV”-uri. Prima categorie este a navelor mari „Large Unmanned Surface Vehicles” (LUSVs), cu deplasamente între 1.000 și 2.000 de tone și lungimi de la 60 la 90 de metri.

Aceste nave fără echipaj „mari” sunt destinate în principal executării bruiajului electronic și a unor operațiuni de contra-acțiune electronică, pentru lansarea rachetelor cu rază lungă de acțiune asupra țintelor descoperite și localizate de alte forțe, precum și pentru acțiuni pe aliniamente îndepărtate, pentru a ține navele de război ale inamicului la distanță de portavioane și de bazele navale aflate la distanțe mari față de teritoriul statal.

Navele fără echipaj „mari” există și în varianta submersibilelor cu dimensiuni mari (Extra-Large Unmanned Under Sea Vehicle – XLUUSV’s), utilizate pentru îndeplinirea unor misiuni precum combaterea minelor marine, ducerea războiului împotriva navelor de suprafață sau războiul antisubmarin.

Navele fără echipaj cu dimensiuni medii, „Medium Unmanned Surface Vehicle” (MUSV’s), au deplasamente de până la 500 tone și lungimi de 14 – 58 m și sunt destinate pentru, culegere de informații, misiuni de supraveghere și recunoaștere și pentru misiuni de război electronic.

Cele mai importante flote militare din lume își construiesc nave fără echipaj

Principalele flote militare interesate în dezvoltarea programelor de construire a navelor fără echipaj sunt US Navy, Royal Navy din Marea Britanie, Marina Franței, Flota Rusiei, Marina Chinei și Marina Coreei de Sud.

În 2017, US Navy a început testele cu USS „Hunter”, o navă fără echipaj „medie”, cu un deplasament de 145 tone, o autonomie de marș de 12.000 de mile marine și o viteză de 12 noduri.

Primul marș complet autonom, a fost executat pe distanța de 4.700 de mile marine, de la Mobile, Alabama, la Port Hueneme, în California, cu trecere prin Canalul Panama. La începutul anului 2019, aceiași navă a executat un marș autonom pe ruta San Diego – Pearl Harbour și retur.

În prezent, Congresul Statelor Unite a aprobat finanțarea de 2,7 miliarde de dolari pentru construirea a 10 nave fără echipaj mari, cu deplasamente de 2.000 tone și lungimi de 90 metri. Într-o altă etapă, US Navy intenționează să construiască nave fără echipaj mari, care să dispună de puteri de foc echivalente cu ale fregatelor și ale distrugătoarelor.

De asemenea, US Navy intenționează să comande construirea a 40 de nave fără echipaj medii.

Programul „ORCA”, submarine fără echipaj de mari dimensiuni

Americanii dezvoltă și Programul „ORCA”, de construire a unor submarine mari, „Extra – Large Unmanned Under Sea Vehicle – XLUUSV”. Primul submarin autonom, fără echipaj, a fost construit de Boeing pentru US Navy în vederea executării unor misiuni precum descoperirea minelor marine, acțiuni împotriva navelor de suprafață, acțiuni împotriva submarinelor, război electronic și lansări de mine marine.

Submarinul are lungimea de 26 de metri și o lățime de 2,6 metri, o viteză de marș între 2,5 și 8 noduri, viteza în noduri însemnând mile marine parcurse într-o oră. Prețul unui astfel de submarin este 42,74 milioane dolari, US Navy intenționând să cumpere cinci astfel de submarine.

Sursa foto: US Navy photo by Aleksandr Freutel