Ne predă sistemul de educație de azi abilitățile de care avem nevoie mâine?

Publicat: 15 oct. 2022, 16:31, de Aurel Drăgan, în News , ? cititori
Ne predă sistemul de educație de azi abilitățile de care avem nevoie mâine?
Huawei Educatie

Pe măsură ce lumea industrializată cedează epocii digitale, este nevoie de inovații perturbatoare în educație, deoarece noi locuri de muncă vor fi create, așa cum altele vor fi – și sunt – supuse istoriei. Instituțiile de învățământ trebuie să se miște rapid pentru a pregăti studenții pentru noua paradigmă de angajare care se apropie cu repeziciune, scrie Gary Maidment, Digital Content Manager la Huawei. 

O treabă grea

Ritmul rapid al schimbărilor tehnologice, în special în domeniile robotică, AI, AR și VR, va însemna că peisajul muncii se va schimba în următorul deceniu în moduri care ar putea să nu fie imediat evidente. De exemplu, cine credeți că este mai expus riscului de automatizare: un chirurg sau un muncitor în construcții? Un avocat sau un frizer?

Pe lângă automatizare, tendințele actuale sugerează deja noi opțiuni de carieră care se vor maturiza în anii 2020. Printre exemple se numără managerii de mărci personale, fermierii urbani, specialiștii în asistență medicală la distanță, tehnicienii pentru casele inteligente și designerii de experiență VR.

Alte oportunități de muncă în curs de dezvoltare, cum ar fi tehnicienii în implanturi neuro, pot rezulta din progresele tehnologiilor care sunt acum la început, în timp ce profesiile tradiționale sunt gata să primească un accent mai mare în IT și date. Un exemplu este profesia juridică, unde în loc de avocați am putea vedea poziții precum inginer de cunoștințe juridice, tehnolog juridic, manager de proiect, manager de risc și analist de proces.

În plus, modelul de competențe la cerere care apare astăzi va deveni mai răspândit, cu contracte mai scurte orientate către abilități și proiecte specifice, odată cu creșterea organizațiilor exponențiale agile care conduc această tendință.

Regândirea educației

Schimbările în tehnologie și piața muncii forțează instituțiile de învățământ din întreaga lume să se adapteze. Și, prin sprijinirea muncii educatorilor, tehnologia digitală poate oferi experiențe de învățare utile care oferă relevanță, valoare și abilități tangibile în lumea imprevizibilă care s-a desfășurat până acum în acest deceniu.

Cu toate acestea, tehnologia trebuie să fie orientată către învățare și realizare într-un mod care să reflecte modul în care piața muncii se schimbă. Nu mai este suficient să puneți tablete în mâinile studenților și să vă așteptați să se întâmple miracole.

Tehnicile de predare, rezultatele învățării și chiar mediul de învățare trebuie redefinite.

Tehnici de predare

Autoritățile din domeniul educației trebuie să aibă viziunea și planul strategic pentru a permite școlilor să creeze spații și medii de învățare inovatoare, cum ar fi BYOD, blended learning, săli de clasă inversate, gamification, makerspaces și învățare virtuală.

Infrastructura digitală se află în centrul multor dintre aceste moduri de educație inovatoare. Sălile de clasă inversate, de exemplu, depind de tehnologie care nici acum câțiva ani nu era încă acolo, inclusiv accesul în bandă largă; putere de procesare în dispozitive; și producție multimedia pentru sunet, imagine și film.

Astăzi, mai multe instituții investesc în soluții cloud ca parte a infrastructurii lor IT. Pe lângă e-mailul și calendarul, alte funcții se îndreaptă către cloud, inclusiv colaborarea, planificarea resurselor întreprinderii și sistemele de management al învățării.

Rezultatele învăţării

Spre deosebire de metodele de învățământ tradiționale care tind către o dimensiune universală, învățarea bazată pe competențe se bazează mai puțin pe timp ca măsură de finalizare și se bazează în schimb pe dobândirea de abilități în unități. Cursanții pot sări peste module sau pot trece la modulul următor numai dacă pot demonstra măiestrie. Această abordare încurajează auto-învățarea, ritmul condus de elev și repoziționarea profesorilor ca facilitatori.

În plus, instruirea online, mediată de computer, poate individualiza învățarea pentru fiecare elev, reflectând faptul că elevii învață la ritmuri diferite. Profesorul trece de la „înțelept pe scenă” la „ghid pe margine”.

În timp ce majoritatea oamenilor sunt conștienți de cererea mare pentru abilități bazate pe IT, care vor forma oamenii de știință în date și experții în inteligență artificială de mâine, anumite abilități soft – tipul pe care învățarea bazată pe competențe le poate genera – sunt, de asemenea, foarte apreciate de angajatori. Sau vor fi, chiar dacă mulți angajatori nu știu încă. Potrivit Forumului Economic Mondial, cele 10 competențe care se așteaptă să fie cele mai solicitate în 2025 sunt:

  • Gândire analitică și inovație
  • Învățare activă și strategii de învățare
  • Gândire critică și analiză
  • Rezolvarea complexă a problemelor
  • Creativitate, originalitate și inițiativă
  • Leadership și influență socială
  • Utilizarea, monitorizarea și controlul tehnologiei
  • Proiectare și programare tehnologie
  • Reziliență, toleranță la stres și flexibilitate
  • Raționament, rezolvare de probleme și ideație

În plus, călătoria de învățare nu se va opri în ziua absolvirii. Natura din ce în ce mai specifică competențelor și la cerere a lumii muncii va însemna că solicitanții de locuri de muncă vor trebui să continue să își actualizeze și uneori să-și reinventeze setul de abilități pentru a înflori pe piața muncii, WEF estimand că 50% dintre noi va trebui să recalifice până în 2025.

Educația azi și nu numai

În timp ce educația are o gamă foarte largă de probleme de luat în considerare, tehnologia va oferi o întreagă gamă de beneficii.

Infrastructura digitală permite învățării bazate pe cloud să devină o forță dominantă în educație. Cloud-ul va ușura povara transferului de cunoștințe și va sprijini un ecosistem educațional care se va extinde dincolo de profesori, părinți și studenți pentru a include furnizori de hardware și software și formatori de profesori.

Vom începe să vedem apariția diferitelor forme de învățare, inclusiv simulări de învățare care suplimentează profesorii, învățarea mobilă adevărată, tranziții fără întreruperi între învățarea față în față și online și algoritmi de învățare personalizați în care analiza datelor îmbunătățește o experiență de studiu cu adevărat personală.

Următorul deceniu ar trebui să cunoască câteva inovații interesante – tehnologia biosensing care poate măsura lucruri precum ritmul cardiac și poziția ochilor ar putea oferi date valoroase pentru educatori, AI capabilă să caute modele cum ar fi dacă programarea și durata exercițiilor ar putea, de exemplu, să influențeze performanța la matematică. Cloud VR se va îndrepta spre crearea de medii virtuale complet captivante și posibilități de colaborare pe care nu le-am mai văzut până acum.

Odată cu creșterea platformelor bazate pe cloud, școlile nu mai trebuie să fie silozuri de informații, iar educatorii nu trebuie să simtă că se află pe insule izolate care nu au sprijin și feedback. Puterea de a învăța oricând, oriunde și cu oricine poate motiva pe toată lumea să învețe pe tot parcursul vieții.

Progrese precum conectivitatea omniprezentă, tehnologia open-source, cloud computing, dispozitivele mobile și personalizarea pot da putere cursanților prin colaborare, comunicare, reflecție și interacțiune cu colegii lor de oriunde în lume.

Deci toate acestea înseamnă sfârșitul sălilor de clasă fizice?

În timp ce unii ar putea argumenta că e-learning și VR pot înlocui sălile de clasă fizice, este mai probabil ca relația dintre lumile virtuale și fizice să fie complementară, mai degrabă decât un caz al uneia sau celeilalte. Un studiu interesant despre ceea ce poate fi o problemă subevaluată implică mediul în care elevii învață: cercetările din Marea Britanie arată că designul sălii de clasă și al școlii poate avea un impact puternic asupra rezultatelor învățării. Într-un studiu pe 153 de săli de clasă, șapte parametri – lumina, temperatura, calitatea aerului, proprietatea, flexibilitatea, complexitatea și culoarea – s-au dovedit că influențează progresul elevilor cu până la 16%.

Pentru a se pregăti pentru piața muncii de mâine, instituțiile de învățământ trebuie să aplice toate instrumentele disponibile: profesori calificați (sau facilitatori), o combinație de tehnici de predare, medii de învățare favorabile, tehnologii bazate pe inteligență artificială și cloud și aplicarea perspectivelor Psihologie educațională. Pentru studenți, acest lucru ar permite o experiență personalizată, bazată pe competențe, care ar putea pune bazele pieței muncii în evoluție și învățării pe tot parcursul vieții.

În plus, este imperativ ca educația și angajatorii să se apropie, astfel încât deconectarea dintre rezultatele învățării și abilitățile de care au nevoie angajatorii să nu continue.

Reducerea decalajului

Cu toate acestea, cu toate acestea spuse, este esențial să ne asigurăm că nimeni nu este lăsat în urmă în această nouă lume digitală a educației. Conectivitatea este o condiție prealabilă pentru infrastructura digitală robustă care poate alimenta transformarea educației, totuși ITU a raportat luna trecută că 2,7 miliarde de oameni la nivel global rămân offline.

Accesul online, dispozitivele accesibile și abilitățile de a le folosi sunt un prim pas necesar pentru a ne asigura că locurile de muncă ale viitorului nu sunt doar locuri de muncă pentru unii.

Vizitați minisite-ul Huawei TECH4ALL pentru a afla mai multe despre proiectele educaționale pe care le derulăm împreună cu partenerii noștri pentru a ajuta la construirea unor sisteme educaționale robuste care acordă prioritate inovației, echității și incluziunii.