Nicușor Dan atacă la CCR legea care modifică regimul prosumatorilor
Președintele României, Nicușor Dan, a trimis vineri Curții Constituționale o sesizare de neconstituționalitate privind Legea pentru modificarea și completarea Legii energiei electrice și a gazelor naturale. Potrivit Administrației Prezidențiale, actul normativ a fost adoptat de Parlament „cu depășirea limitelor reexaminării președintelui”, după ce forma finală a suferit modificări care nu fuseseră cerute în cererea inițială de reanalizare.
- Președintele acuză extinderea nejustificată a modificărilor legislative
- Clarificările cerute de președinte în 2023: prosumatorii, compensațiile și responsabilitățile
- Parlamentul a extins prevederile – „fără legătură cu cererea de reexaminare”
- Procedura specială de reexaminare, depășită
- Modificările inițiale: definiții noi și limite mai mari pentru prosumatori
- Decizia CCR, așteptată să clarifice limitele reexaminării
Președintele acuză extinderea nejustificată a modificărilor legislative
În sesizarea transmisă Curții Constituționale, șeful statului argumentează că, deși a cerut în decembrie 2023 corelări tehnice și clarificări privind reglementarea prosumatorilor, Parlamentul a adus modificări suplimentare, care depășesc cadrul cererii de reexaminare.
„Reevaluarea oportunității unor soluții legislative nevizate de cererea de reexaminare nu era posibilă în această procedură legislativă specială”, se arată în documentul transmis de Administrația Prezidențială.
Nicușor Dan susține că modificările adăugate de Parlament nu reprezintă „corelări” între norme, ci introduc „soluții legislative noi și opțiuni de politică publică diferite față de forma inițială a legii”. În acest context, președintele consideră că au fost încălcate principiile constituționale privind procesul legislativ.
Clarificările cerute de președinte în 2023: prosumatorii, compensațiile și responsabilitățile
În cererea de reexaminare formulată pe 12 decembrie 2023, șeful statului solicitase o serie de ajustări tehnice privind statutul prosumatorilor – persoanele sau entitățile care produc și consumă energie electrică. Printre cereri se numărau:
Corelarea definiției prosumatorului cu reglementările referitoare la producătorii de energie electrică licențiați, pentru capacități de producție mai mari de 1 MW;
Reanalizarea posibilității de compensare financiară între locurile de producere și cele de consum ale aceluiași prosumator, doar dacă sunt racordate la același operator de distribuție și nu desfășoară activități comerciale primare în domeniu;
Reevaluarea exceptării prosumatorilor cu o putere instalată sub 900 kW de la plata dezechilibrelor din rețea, în acord cu normele europene;
Clarificarea obligațiilor furnizorilor de energie de a emite facturi în numele prosumatorilor, aspect ce necesita precizări privind responsabilitățile fiscale și comerciale.
De asemenea, Administrația Prezidențială menționa că eliminarea perioadei de 24 de luni pentru compensarea diferențelor dintre energia produsă și cea consumată ar putea genera obligații de compensare imediată, cu efecte financiare semnificative.
Parlamentul a extins prevederile – „fără legătură cu cererea de reexaminare”
După parcurgerea noului ciclu legislativ, Parlamentul a introdus modificări care, potrivit Administrației Prezidențiale, depășesc obiectul cererii președintelui. Printre acestea se numără:
Extinderea sferei autorităților și instituțiilor publice care pot vinde energie produsă sau stocată, deși președintele ceruse doar clarificarea textului, nu extinderea lui;
Revenirea la limita de 200 kW pentru puterea instalată a prosumatorilor, dar aplicată noii categorii de „autorități și instituții publice”, care pot solicita compensare cantitativă lunară și decontare – o prevedere care nu figura în cererea de reexaminare.
„Aceste intervenții legislative nu reprezintă corelări tehnice, ci soluții noi, care schimbă substanțial filosofia reglementării”, a subliniat șeful statului.
Procedura specială de reexaminare, depășită
Conform jurisprudenței Curții Constituționale, atunci când Parlamentul reexaminează o lege la cererea președintelui, poate realiza doar corelări și modificări de tehnică legislativă, nu schimbări de fond. În sesizarea transmisă, Nicușor Dan reamintește că „cererea de reexaminare este limitată la obiecțiunile formulate de președintele României”.
El subliniază că Parlamentul are posibilitatea „fie de a-și însuși observațiile, fie de a le respinge, fie de a respinge legea în ansamblu dacă apreciază că modificările sunt inacceptabile”. Însă introducerea de dispoziții complet noi depășește cadrul constituțional al procedurii.
Modificările inițiale: definiții noi și limite mai mari pentru prosumatori
Legea vizată de sesizarea de neconstituționalitate a fost transmisă pentru prima dată spre promulgare în 25 noiembrie 2023. În forma sa inițială, aceasta introducea distincții între prosumatorii persoane fizice și cei persoane juridice, ridicând limita de putere instalată pentru compensarea cantitativă la 400 kW.
De asemenea, permitea stocarea energiei și vânzarea directă a surplusului către alți consumatori racordați la aceeași rețea, dacă aveau același furnizor și operator de distribuție.
Totodată, legea ridica la 900 kW plafonul de putere instalată până la care prosumatorii nu trebuie să suporte costurile dezechilibrelor din rețea și modifica Codul fiscal, extinzând scutirea de obligația de facturare până la aceeași limită.
Decizia CCR, așteptată să clarifice limitele reexaminării
Sesizarea lui Nicușor Dan urmează să fie analizată de Curtea Constituțională, care va decide dacă modificările introduse de Parlament în procesul de reexaminare depășesc competențele stabilite de Constituție. O eventuală admitere a sesizării ar putea bloca temporar aplicarea noilor reguli pentru prosumatori și relua dezbaterea asupra regimului de compensare a energiei produse.