Noi reguli pentru elevii de clasa a VIII-a

Publicat: 30 iul. 2025, 21:44, de Alice Călin, în Educație , ? cititori
Noi reguli pentru elevii de clasa a VIII-a
Foto: Freepik / Noi reguli pentru gimnaziu

Elevii care intră în clasa a VIII-a în anul școlar 2025-2026 ar putea învăța din nou în regim simultan, alături de colegi mai mici, la majoritatea materiilor. Ministerul Educației a pus în dezbatere publică un nou proiect de ordin care stabilește noi reguli privind organizarea claselor în învățământul gimnazial.

Noi reguli impuse de Ministerul Educației

Potrivit Fanatik, documentul prevede ca elevii de clasa a VIII-a să învețe împreună cu cei din clasele a V-a, a VI-a sau a VII-a la toate disciplinele. Excepție fac doar cele la care susțin Evaluarea Națională, adică Limba română, Limba maternă și Matematică. La aceste trei materii, predarea va continua să fie separată, indiferent de numărul de elevi din clasa a VIII-a.

Până acum, ordinul de funcționare prevedea clar că elevii de clasa a VIII-a trebuie să formeze o clasă separată, indiferent de numărul elevilor. Însă, noul proiect elimină această excepție și revine la organizarea simultană a cursurilor, acolo unde nu există suficiente resurse sau elevi pentru clase distincte. Astfel, se permite formarea unei singure grupe de gimnaziu, în cazul în care efectivul de elevi este cu cel puțin doi sub numărul minim necesar pentru o clasă normală.

Această măsură ar putea afecta în special școlile din mediul rural, unde clasele sunt deja formate cu un număr redus de elevi și unde învățământul simultan este o practică frecventă.

Ce înseamnă învățământul simultan pentru elevi și profesori

Învățământul simultan presupune ca un singur profesor să predea în același timp mai multor grupe de vârstă, aflate în aceeași sală de clasă. De exemplu, în timp ce elevii de clasa a VI-a rezolvă exerciții, cei de clasa a VIII-a pot primi explicații la o altă temă.

În timp ce Ministerul Educației susține că această formă de organizare optimizează resursele, părinții și profesorii își exprimă îngrijorarea privind calitatea actului educațional pentru elevii care se pregătesc de Evaluarea Națională.

Rămâne de văzut dacă proiectul va fi aprobat în forma actuală sau dacă Ministerul Educației va ajusta prevederile în funcție de feedback-ul primit în perioada de consultare publică.