Noi reguli pentru șoferi în toată Uniunea Europeană. Care sunt şi când intră în vigoare
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/09/man-driving-car-with-phone-driver-using-navigation-motion-blur-background-scaled.jpg)
Șoferii din Uniunea Europeană se pregătesc pentru cea mai amplă reformă a legislației rutiere din ultimii ani. Parlamentul European a aprobat un pachet legislativ menit să reducă numărul accidentelor grave și să crească siguranța pe șosele. Printre modificările majore se numără introducerea permisului de conducere digital, perioade de probă pentru șoferii începători, examene mai complexe și sancțiuni recunoscute uniform în toate statele membre.
Permisul de conducere digital – noul standard european
Cea mai vizibilă schimbare pentru cetățeni va fi apariția permisului de conducere digital. Acesta va putea fi accesat direct de pe telefonul mobil și va deveni, în timp, formatul standard în întreaga Uniune. Totuși, cei care preferă varianta clasică vor putea solicita în continuare un permis fizic, ce va trebui eliberat de autorități în maximum trei săptămâni.
Durata de valabilitate a documentului va fi de 15 ani pentru permisele auto și moto, respectiv de cinci ani pentru camioane și autobuze. Statele membre vor avea posibilitatea de a reduce această perioadă la 10 ani în cazul în care permisul servește și ca act de identitate. Pentru șoferii de peste 65 de ani, autoritățile pot impune controale medicale mai frecvente.
Șoferii începători, în perioada de probă
O noutate importantă este introducerea unei perioade de probă pentru șoferii aflați la început de drum. În primii doi ani după obținerea permisului, aceștia vor fi sancționați mai sever pentru abateri grave precum conducerea sub influența alcoolului, consumul de droguri sau nefolosirea centurii de siguranță.
Citeşte şi: Șoferii pot afla cine le spionează dosarele în Poliție. Cum pot face asta
Totodată, tinerii de 17 ani vor putea obține permisul categoria B, dar numai cu condiția să conducă însoțiți de un adult experimentat până la împlinirea vârstei de 18 ani. Pentru camioane, vârsta minimă de obținere a permisului rămâne 18 ani, iar pentru autobuze – 21 de ani, cu obligativitatea unui certificat de competență profesională. În lipsa acestuia, pragul rămâne 21, respectiv 24 de ani.
Examene adaptate la riscurile din trafic
Examenul pentru obținerea permisului de conducere va fi, de asemenea, modificat. Candidații vor trebui să răspundă la întrebări privind riscurile legate de unghiurile moarte, modul de funcționare al sistemelor moderne de asistență la condus, deschiderea corectă a portierelor sau folosirea în siguranță a telefonului mobil la volan.
Accentul va fi pus pe protejarea participanților vulnerabili la trafic: pietoni, bicicliști și copii. În plus, toți cei care vor să obțină sau să își reînnoiască permisul vor trece prin controale medicale obligatorii, inclusiv verificări oftalmologice și evaluări ale sănătății cardiovasculare.
Sancțiuni valabile în toate statele membre
Una dintre cele mai importante prevederi vizează recunoașterea la nivel european a sancțiunilor rutiere. Dacă un șofer primește suspendarea permisului într-un stat membru, măsura se va aplica automat și în țara care a emis documentul.
În plus, autoritățile naționale vor fi obligate să facă schimb de informații privind abateri grave: conducere sub influența alcoolului sau a drogurilor, implicarea în accidente mortale sau depășirea vitezei legale cu peste 50 km/h.
Legislația aprobată de Parlamentul European va intra în vigoare la 20 de zile după publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. De la acel moment, statele membre vor avea trei ani la dispoziție pentru a transpune noile norme în legislația națională și încă un an suplimentar pentru a le implementa efectiv.