Noul model Lada fabricat de ruși, un dezastru absolut

Publicat: 02 mai 2025, 22:38, de Alice Călin, în Transporturi , ? cititori
Noul model Lada fabricat de ruși, un dezastru absolut
Foto: piataauto md / Noul model Lada Niva Sport

În ciuda sancțiunilor internaționale și a dificultăților de producție, uzina AvtoVAZ din Rusia a lansat la sfârșitul anului trecut o nouă versiune a legendarului model Lada Niva, denumită Sport. În teorie, noul model Lada ar fi trebuit să vină cu îmbunătățiri semnificative, demne de secolul XXI. Deși pe hârtie așa pare, în realitate este un eșec major.

Detalii noi, probleme vechi 

Modelul Niva Sport are un motor de 1,6 litri cu 16 valve și 122 CP. Interiorul pare modernizat, bordul este îmbrăcat în piele, scaunele au inserții decorative, geamurile și oglinzile sunt electrice. Toate aceste detalii impresionează la prima vedere.

Un youtuber rus care deținea deja modelul Niva clasic, a cumpărat noua versiune și a supus-o mai multor teste. A descoperit rapid defecte serioase: treapta întâi se cuplează greu, frânele reacționează brusc, iar levierul cutiei de viteze s-a desprins la o simplă atingere. Sub el, îmbibat în ulei, putea fi observat un abțibild cu inscripția „fabricat în Rusia”.

Volanul, deși este centrat cu scaunul în comparație cu versiunea anterioară, trebuie ținut puțin spre dreapta, pentru că roțile trag constant spre stânga. Cadranele de bord nu sunt aliniate cu volanul, fiind montate puțin spre dreapta, ceea ce poate dezorienta șoferul. Frânele funcționează imprevizibil – când prea brusc, când prea puțin, iar schimbarea treptelor de viteză necesită efort.

Noul model Lada Niva Sport - cadranele nu sunt aliniate cu volanul

Noul model Lada Niva Sport – cadranele nu sunt aliniate cu volanul

La viteze peste 80 km/h, începe să vâjâie exact ca acum 40 de ani, conform youtuberului. Deși în teorie ar trebui să fie un SUV Sport, pe drumurile cu denivelări sare din viteză.

Noul model Lada, departe de calitatea sovietică

Noul model Lada este dotat cu aer condiționat, însă condensul nu se scurge afară, ci în interior, pe covorașul pasagerului. Mirosul din habitaclu e o combinație de plastice ieftine și adezivi puternic, ceea ce a provocat amețeli șoferului în mai puțin de o oră.

În timpul testului a început să ploua iar ștergătoarele părea că fac față cu brio. Însă, spre surprinderea șoferului, acestea nu au mai putut fi oprite.

La finalul testului, youtuberul a tras o concluzie amară, că Niva cea veche, cu toate lipsurile ei, era mai fiabilă decât noul model Lada Niva Sport.

Lada Niva a devenit celebră tocmai pentru că era simplă, fiabilă și făcea față cu brio pe teren accidentat. Lansată în 1977, a fost printre primele SUV-uri din istorie, cu tracțiune integrală permanentă și caroserie autoportantă. URSS-ul a exportat-o în peste o sută de țări. În Siberia, Africa sau Balcani, oamenii au învățat să aibă încredere în ea.