Noul terminal al Aeroportului Internațional Craiova, construit de Erbașu, a fost inaugurat. Va deveni operațional din 20 decembrie

Publicat: 18 dec. 2025, 23:00, de Marian Apipie, în Transporturi , ? cititori
Noul terminal al Aeroportului Internațional Craiova, construit de Erbașu, a fost inaugurat. Va deveni operațional din 20 decembrie

Noul terminal al Aeroportului Internațional Craiova, construit de compania Erbașu, este gata și a fost inaugurat joi, cu mare fast, în prezența a peste 500 de persoane, printre care președintele PSD Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban, politicieni și oficialități locale. Investiția face parte din proiectul de extindere și modernizare a aeroportului din Bănie în valoare de peste 110 milioane de euro. Primele curse de pe noul terminal vor fi operate din data de 20 decembrie.

Noul terminal al Aeroportului Internațional Craiova construit de Erbașu a fost inaugurat cu fast

Aeroportul Internațional Craiova are un nou terminal de pasageri care va deveni operațional din data de 20 decembrie 2025. Noua investiție inaugurată joi reprezintă un obiectiv strategic care marchează un pas major pentru infrastructura aeroportuară din România.

Cu o suprafață de 31.715 mp, terminalul a fost proiectat pentru a răspunde celor mai actuale cerințe de eficiență operațională, siguranță și sustenabilitate, integrând soluții moderne pentru optimizarea fluxurilor de pasageri și reducerea consumului energetic. Clădirea include facilități avansate de control și securitate, zone comerciale moderne, spații generoase dedicate pasagerilor și personalului operativ, precum și tehnologii de ultimă generație care susțin operarea eficientă a aeroportului, după cum a menționat compania Construcții Erbașu pe pagina de Facebook.

Cele trei coridoare mobile de îmbarcare, cu o lungime maximă de 42 m fiecare, pot deservi simultan până la 228 de pasageri, asigurând conexiuni rapide și confortabile direct din terminal către aeronave. Proiectul de construire a noului terminal a inclus și realizarea noii căi de rulare Alfa, menită să optimizeze traficul aeronavelor, cu o suprafață portantă de 3.054 mp și acostamente de 1.014 mp.

Noul terminal are o capacitate de procesare de până la 1.933.186 de pasageri anual, consolidând rolul Aeroportului Internațional Craiova ca nod regional de transport aerian.

Cristian Erbașu: „N-am crezut că o să facem tocmai aici singurul aeroport pe care l-am construit vreodată“

Lucrările au fost executate de Construcții Erbașu SA, în asociere cu Grup Primacons și Váhostav SK, printr-un proiect cu finanțare europeană, implementat de Aeroportul Internațional Craiova, cu sprijinul Consiliului Județean Dolj și al Ministerului Transporturilor.

Noul terminal al Aeroportului Internațional Craiova construit de Erbașu a fost inaugurat

La festivitatea de inaugurare, directorul general al Construcții Erbașu SA, Cristian Erbașu (foto), s-a declarat mulțumit de ceea ce a realizat.

Ne bucurăm că am făcut acest aeroport, nu numai că este cel mai mare dintre aeroporturile pe care le-am construit, dar n-am crezut că o să facem tocmai aici singurul aeroport pe care l-am construit vreodată. Dar cred că este locul cel mai potrivit să fi văzut acest aeroport. Și, în ciuda atâtor probleme pe care le-am întâmpinat în acești trei ani, vreau să vă spun că toți au tras în aceeași direcție“, a afirmat Cristian Erbașu.

El a amintit și de problemele financiare apărute pe parcurs și rezolvate cu banii primiți de la Guvernul Ciolacu în primăvară (50 de milioane de euro).

„Așa cum știm în perioada aceasta, problemele financiare, sincopele de-a lungul timpului, pentru că a fost o investiție foarte mare, nu au fost puține. Am început cu fonduri europene. Am atras cât s-a putut de multpe perioada care rămăsese de tras, pentru că știm bine că, la sfârșitul lui 2023 s-a închis programul de fonduri europene, a venit acel aport al statului, care nu a fost nici mic, nici ușor. Și am reușit să finalizăm, iată acum, această lucrare. Pentru noi este o mândrie și nu ați scăpat de noi, pentru că acest contract se termină după perioada de garanți Și, evident că orice construcție, mai ales de această anvergură, va avea și în această perioadă nici intervenții. Vă mulțumesc, succes și să folosiți acest aeroport cu bucurii în viitor“, a mai spus Cristian Erbașu.

Sorin Manda: „Deschidem porţile de îmbarcare pentru o regiune de peste 4 milioane de potenţiali pasageri“

Directorul general al Aeroportului Internațional Craiova, Sorin Manda (foto), a explicat cum a fost dus la bun sfârșit acest megaproiect pentru care s-a primit și un ajutor guvernamental de 250 de milioane de lei, în perioada Marcel Ciolacu, pentru a fi finalizat.

Noul terminal al Aeroportului Internațional Craiova construit de Erbașu a fost inaugurat

Este gata! Nu vă puteţi imagina cât de mult am aşteptat acest moment, cât de copleşitor este pentru mine, pentru că este cel mai mare proiect pe care mi l-am propus vreodată. Prezenţa dumneavoastră spune că am făcut ce trebuie şi că acest proiect a fost aşteptat, dorit şi susţinut. Astăzi nu inaugurăm doar un simplu terminal, ci încheiem un megaproiect pe care ne-am ambiţionat să-l ducem până la capăt în ciuda tuturor obstacolelor. Şi nu au fost puţine. Închidem astăzi un capitol greu, dar deschidem porţile de îmbarcare pentru o regiune de peste 4 milioane de potenţiali pasageri. Nu ştiu câţi dintre dumneavoastră vă aduceţi aminte că în urmă cu câţiva ani, atunci când acest vis a început să încolţească, aici, în locul în care ne aflăm, era o unitate militară dezafectată, un rai al persoanelor fără adăpost, iar în spate era o livadă de cireşi“, și-a început discursul Sorin Manda.

El a adăugat că pentru el şi pentru cei implicaţi în această investiţie de mare anvergură este un capitol care a însemnat o muncă enormă, obstacole care păreau de nedepăşit.

„Au fost momente în care de multe ori ne-am întrebat dacă sau când vom ajunge în acest moment. Şi am ajuns aici pentru că noi, cei de la Aeroport, nu am fost singuri. Cred că este clar pentru toată lumea că acest proiect nu poartă numele unui singur om, ci al unei echipe care a avut foarte mulţi parteneri. În primul rând îi mullţumesc preşedintelui Sorin Grindeanu care a fost alături de noi încă de la început. Acum patru ani şi o zi semnam acest proiect“, a mai spus Sorin Manda.

Noul terminal al Aeroportului Internațional Craiova „is ready for take off“

Managerul Aeroportului Internațional Craiova a mulţumit şi constructorului Erbașu şi echipei de implementare a proiectului.

„Aş vrea să transmit un mesaj celor care au construit acest proiect, asocierea reprezentată de antreprenorul general, firma Erbaşu. Domnilor, se pare că aţi scăpat, în sfârşit de mine, deşi cu toţii am tras în aceeaşi direcţie. Drumul până aici nu a fost unul uşor, iar eu, cunoscându-ma foarte bine, cred că nu am fost un partener comod. Vă felicit pentru că aţi dus la bun sfârşit acest proiect şi că de astăzi aveţi în portofoliu construirea celui mai mare şi mai frumos aeroport regional din România. Nu în ultimul rând mulţumesc echipei mele pe care o aplaud.

Avem acest terminal pentru că toată lumea a înţeles că Oltenia noastră merită piorecte mari şi bine făcute. Aeroportul Internaţional Craiova nu mai este doar un punct pe o poartă, este o poartă, un simbol, o dovadă clară că aici, în Dolj, putem construi orice ne-am putea imagina vreodată. Aeroportul Internaţional Craiova, din 20 decembrie is ready for take off“, a mai precizat Sorin Manda.

Sorin Grindeanu spune că vrea și drumul de mare viteză Craiova – Târgu Jiu, dar și Craiova – Lugoj și Craiova – Calafat

Sorin Grindeanu, cel care a deblocat realizarea noului terminal din postura de ministru al Transporturilor, a felicitat echipa de conducere și a precizat că următoarele investiții trebuie să fie drumurile de mare viteză Craiova – Târgu Jiu, Craiova – Lugoj, dar și Craiova – Calafat, pentru turiștii bulgari.

Cu terminalul de la Craiova am început o serie de contracte semnate ca ministru al Transportuilor, dar nici unul de anvergura celui de aici. Felicit echipa, constructorii. Lucrurile nu erau posibile dacă nu era administraţie locală care a ştiut să facă lucrurile aşa cum trebuie. Totodată, aşa cum s-a dat drumul la ultima bucată din Drumul Expres 12, mai e de lucru şi ştiu că nu veţi renunţa. Mai e de lucru la Drumul Expres Craiova – Târgu Jiu, la drumul expres care leagă Craiova de Lugoj şi, nu în ultimul rând, cred că e nevesar să discutăm serios de drumul Craiova – Calafat, astfel încât legătura spre Bulgaria să se poată face la standarde înalte“, a spus Sorin Grindeanu.

La rândul său, președintele Consiliului Judeţean Dolj, Cosmin Vasile, a menționat că modernizarea Aeroportului Internațional Craiova a fost cel mai important proiect al administraţiei judeţene.

„Inaugurăm noul terminal al Aeroportului Internaţional Craiova, un obiectiv major care, de la prima idee, până la acest moment, a beneficiat de implicarea noastră totală, a autorităţii tutelare, a Consiliului Judeţean Dolj. Acest aeroport nu este doar un terminal modern. Este cel mai important proiect al administraţiei judeţene, punctul în jurul căruia s-au concentrat toate eforturile şi multe resurse. Este proiectul care demonstrează că, atunci când există voinţă, viziune, perseverenţă şi susţinere politică, Oltenia poate ţine pasul cu cele mai dinamice regiuni din Europa“, a spus Cosmin Vasile.

Ce dotări va avea Aeroportul Internațional Craiova

Aeroportul de la Craiova va dispune de platforme şi căi de rulare noi, ce permit operarea simultană a mai multor aeronave şi reduc timpii de aşteptare la sol, parcări şi drumuri de acces extinse, gândite pentru valuri mult mai mari de pasageri, dar şi pentru fluxurile de taxi, ridesharing şi transport în comun, precum şi sisteme de securitate de ultimă generaţie, gard perimetral nou, arii de siguranţă reamenajate şi iluminat modern al pistei.

Tot în cadrul investiţiei, s-a construit un parc fotovoltaic, cu 3.803 panouri fotovoltaice, fiecare cu o putere instalată de circa 585 Wp, conectate la 22 de invertoare de diferite capacităţi.

Proiectul a fost finanţat prin Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020, Axa prioritară 2 – transport multimodal durabil, cu o valoare totală de peste 110 de milioane de euro, din care o parte substanţială provine din fonduri europene, completate de bugetul de stat, Consiliul Judeţean Dolj şi de contribuţia Aeroportului Internaţional Craiova.

Citește și: Instanța a decis! Strade Bauunternehmung și Ozaltin au liber să construiască lotul 1 al Autostrăzii Craiova – Filiași