„Nu am avut altă cale” – Bolojan și David despre reformele controversate din învățământ

Publicat: 15 sept. 2025, 17:46, de Andrei Ceausescu, în POLITICĂ , ? cititori
„Nu am avut altă cale” – Bolojan și David despre reformele controversate din învățământ
Sursa foto: colaj Puterea

Premierul Ilie Bolojan și ministrul Educației, Daniel David, au explicat luni, în Senat, raționamentul din spatele măsurilor adoptate recent în sistemul de învățământ, de la eliminarea burselor pe perioada vacanțelor până la majorarea normei didactice cu două ore. Dezbaterea are loc în contextul unei moțiuni simple inițiate de opoziție, prin care politicile Guvernului în domeniul educației sunt contestate.

Bolojan: Ajustările erau inevitabile

Premierul Ilie Bolojan a invocat situația bugetară dificilă ca justificare pentru aceste decizii: „Ori în condițiile în care ne împrumutăm, vreți să mergem în continuare cu această păcăleală pe care nu o putem suporta? Este adevărat, studenții nu mai primesc bursă în vacanță, dar în câte țări din Europa se acordă burse și în perioada de vacanță? (…) Aceste măsuri rezolvă niște probleme, nu perfect, dar avem mai puțini oameni la plata cu ora”.

Premierul a precizat că majorarea normei didactice și eliminarea burselor în vacanță fac parte dintr-un efort de corectare a cheltuielilor publice și de optimizare a resurselor, subliniind că aceste ajustări sunt necesare pentru asigurarea stabilității financiare pe termen lung.

David: Creșterea normei didactice, o necesitate

Ministrul Educației, Daniel David, a explicat că majorarea normei didactice cu două ore pe săptămână a fost impusă de condițiile fiscale și bugetare actuale. „Dacă erau condiții de normalitate și începeam reformele QX, aș fi început cu această reformă, dar în condiții de criză fiscal-bugetare, creșterea normei a devenit o necesitate. Nimeni nu și-a dorit-o, fiindcă niciun ministru nu vrea să se contreze cu oamenii din sistem”, a declarat David.

Ministrul a prezentat comparații cu alte țări europene, evidențiind că numărul de ore predate săptămânal se încadrează în standardele OECD și UE: Franța – 22 ore, Spania – 21, Irlanda – 22, Ungaria – 26, în timp ce Turcia, Bulgaria și Polonia au un număr de ore sub 18.

Beneficiile pentru elevi și cadre didactice

Daniel David a subliniat că măsura a permis implementarea unui program de învățare remedială în învățământul primar, oferind copiilor oportunitatea de a consolida competențele acumulate și de a le aplica în viața de zi cu zi. De asemenea, 91,6% dintre cadrele didactice și-au mărit norma în aceeași unitate școlară, evitându-se fragmentarea programului în mai multe școli.

Declarațiile premierului și ale ministrului au fost făcute în cadrul dezbaterii unei moțiuni simple depuse de liderul grupului senatorial AUR, Petrișor Peiu, și semnată de 38 de senatori din opoziție. Aceasta contestă politicile Guvernului în domeniul educației și solicită revizuirea măsurilor adoptate recent.