O limuzină legendară a împlinit 100 de ani. Vezi cum arată a 8-a generaţie

Publicat: 04 mai 2025, 06:08, de Ady Ivașcu, în Auto , ? cititori
O limuzină legendară a împlinit 100 de ani. Vezi cum arată a 8-a generaţie
O limuzină legendară a împlinit 100 de ani. Vezi cum arată a 8-a generaţie

Din 1925, Rolls-Royce Phantom este cel mai recunoscut simbol al succesului. De-a lungul a opt generații, a transportat familii regale, lideri, artiști și magnaţi ai industriei, prezenți la unele dintre cele mai semnificative momente ale istoriei moderne. Venerată pentru eleganța sa atemporală, limuzina Phantom a devenit expresia supremă a influenței, gustului rafinat și stilului personal.

Rolls-Royce Phantom ocupă o poziție de neegalat la vârful lumii luxului

Unul dintre marii comandanți ai celui de-al Doilea Război Mondial, mareșalul Bernard Law Montgomery, a fost supranumit „generalul spartan” pentru stilul său de viață auster. Singura sa concesie la confort era în transportul său personal. Recunoscând puterea imaginii și a simbolismului, „Monty” a folosit două limuzine Phantom III pentru a comunica permanență, soliditate și fiabilitate, trimițând un semnal clar trupelor sale că va rămâne cu ei în cele mai întunecate ore.

În perioada premergătoare Zilei Z, în iunie 1944, el a folosit unul dintre Phantom-urile sale pentru a-i transporta pe WinstonChurchill, generalul Eisenhower și chiar regele George al VI-lea la sesiunile de planificare de la Comandamentul Suprem al Forțelor Expediționare Aliate din Hampshire. După război, el își va folosi celălalt Phantom pentru a-i transporta pe prim-miniștrii Canadei, Australiei și Noii Zeelande.

Rolls-Royce Phantom, stindardul regal

În timp ce Phantom-urile lui Montgomery au fost prezente la evenimente care au modelat lumea modernă, altele au ocupat un loc de cinste în casele regale; niciunul mai mult decât în țara de origine a Rolls-Royce, Marea Britanie.

În 1948, la scurt timp după căsătoria cu Alteța Sa Regală Prințesa Elizabeth, Ducele de Edinburgh a cerut Rolls-Royce să construiască un Phantom pentru uzul lor comun. Rezultatul, cu numele de cod Maharajah de Nabha, a devenit primul Phantom IV și rămâne în serviciu și astăzi sub același nume.

Familia regală britanică a comandat ulterior un alt Phantom IV, două Phantom V și două Phantom VI. Una dintre cele mai longevive limuzine regale este renumita Silver Jubilee Phantom VI, care a fost prezentată reginei Elisabeta a II-a în 1977, pentru a sărbători 25 de ani de la urcarea sa pe tron; a fost folosit la nunta Ducelui și Ducesei de Cambridge în 2011, pentru sosirea miresei la Westminster Abbey.

Diplomații britanici din întreaga lume au îmbrățișat, de asemenea, Phantom ca propriile lor instrumente de soft power. Sir John Fretwell, fostul ambasador britanic la Paris, a declarat odată pentru The Times: „Rolls-ul meu m-a ajutat cu siguranță când am vizitat Élysées. Paznicii de la poartă nu aveau nicio scuză să nu știe că era ambasadorul britanic ambasadorul britanic”.

Fie că navighează pe scena mondială sau servește în liniște pe piața sa internă, Phantom a fost întotdeauna o prezență impunătoare. Phantom V, lansat în 1959, avea 5,8 m lungime. Deși nu există documente oficiale care să dovedească acest lucru, unii istorici au presupus că distanța minimă dintre parcometrele britanice a fost revizuită pentru a se potrivi dimensiunilor sale.

Rolls-Royce-ul lui John Lennon. Un Phantom pentru un Beatle

Nu toate Phantom V au fost destinate serviciilor regale sau ceremoniilor diplomatice. În decembrie 1964, John Lennon s-a recompensat pentru succesul piesei „A Hard Day’s Night”, comandându-și propriul Phantom V, specificând că acesta trebuie să fie negru peste tot, la interior și la exterior (deși grila Pantheon și mascota Spirit of Ecstasy și-au păstrat finisajul luminos convențional la insistențele Rolls-Royce).

Limuzina Phantom a lui Lennon a fost una dintre primele mașini din Marea Britanie care a avut geamuri negre.

Dacă e ziuă când te întorci acasă, e încă este întuneric în mașină – trebuie doar să închizi toate geamurile și ești încă în club”, a explicat el pentru Rolling Stone, în 1965.

Dar aceasta nu va fi cea mai faimoasă întruchipare a sa. În 1967, înainte de lansarea albumului Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, limuzina a fost vopsită în galben vibrant și acoperită cu motive florale și simboluri zodiacale, devenind un manifest artistic pentru Summer of Love din același an.

Lennon a susținut mai târziu că a fost atacat cu o umbrelă de către o englezoaică indignată care a strigat: „Cum îndrăznești să faci asta unui Rolls-Royce!

Automobilul Regelui! Un Phantom pentru Elvis

Și alți titani ai culturii pop au apelat la Phantom pe măsură ce faima lor creștea în întreaga lume.

„Regele” însuși, Elvis Presley, a cumpărat un Phantom V în 1963. Mașina sa mașină includea un microfon și o trusă de scris pe cotiera din spate. După ce găinile mamei sale au deteriorat vopseaua Midnight Blue, el a vopsit-o din nou în albastru argintiu, care nu arăta petele. În 1968, Elvis și-a donat automobilul în scopuri caritabile, inspirând melodia Elvis’s Rolls-Royce de Leonard Cohen & Was (Not Was).

Rolls-Royce în anii 2000

Sosirea lui Phantom VII la începutul anilor 2000 a coincis cu ascensiunea antreprenorilor, a culturii celebrităților globale și a social media. Eliberați de codurile tradiţionale de lux, aceștia doreau să-și exprime personalitatea, nu doar succesul – iar Phantom a oferit pânza perfectă.

Mulți dintre oamenii care au făcut averi în aceste noi industrii au ales să investească într-un Phantom, apoi și-au folosit platformele pentru a-și împărtăși
experiența cu lumea întreagă – fie la televizor, fie prin Facebook, Instagram și YouTube.

Phantom a devenit o prezență obișnuită la ceremoniile de premiere și la evenimentele de gală, asigurându-le proprietarilor săi o sosire grandioasă cu o grație fără efort pe covorul roșu.

Rolls-Royce Phantom azi

Astăzi, la a opta generație, Phantom rămâne expresia supremă a luxului şi adaugă încă un capitol la această poveste remarcabilă – una a puterii, culturii,
influenței și stilului personal.

Phantom este mult mai mult decât un automobil; este de-a lungul timpului apogeul Rolls-Royce. A devenit un fenomen cultural, reflectând și influențând deopotrivă lumea din jurul său. Încă de la începuturile sale, Phantom a fost printre cele mai recompense dorite pentru succes și un puternic simbol al puterii și prestigiului pe scena mondială”, spune Chris Brownridge, director executiv, Rolls-Royce Motor Cars.