OCDE zguduie România cu un raport alarmant: Bani tot mai mulți pentru școli, dar elevii și studenții dispar
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2024/08/absolvire-studenti-universitate.jpg)
România se confruntă cu un fenomen îngrijorător: un număr record de studenți intră în sistemul universitar, dar renunță încă din primul an. Raportul Education at a Glance 2025, publicat de OCDE, arată că rata de abandon în primul an universitar este de 21%, cu opt procente peste media internațională de 13%.
Specialiștii atrag atenția că acest val de renunțări semnalează lipsa de orientare profesională a tinerilor și sprijinul insuficient oferit studenților la început de drum.
„Ratele ridicate de abandon indică o neconcordanță între așteptările studenților și realitatea programelor universitare”, avertizează raportul.
România, paradoxul educației: cheltuielile explodează, școlari tot mai puțini
Un alt capitol criticat de OCDE vizează cheltuielile din educație. Între 2015 și 2022, România a înregistrat o creștere de 36,7% a banilor investiți în învățământul preșcolar, deși numărul copiilor înscriși a scăzut cu aproape trei procente.
La nivel general, cheltuielile publice pentru educație au urcat de la 4.761 dolari per elev în 2015 la 6.220 dolari în 2022. În același timp, ponderea alocată educației din bugetul total a scăzut, coborând de la 6,6% la 6,3%.
Comparativ cu media OCDE, România rămâne mult în urmă: investițiile în educație se ridică la 2,5% din PIB, față de media de 4,7%.
Finalizarea studiilor: România, peste media OCDE, dar cu mari diferențe între sexe
Pe partea pozitivă, România are o rată mai bună de finalizare a studiilor față de multe state OCDE. 62% dintre noii studenți finalizează licența la timp, iar procentul ajunge la 66% după trei ani de la termenul prevăzut. Prin comparație, media OCDE este de 43% la termen și 70% după trei ani suplimentari.
Diferența între bărbați și femei rămâne însă puternică: 70% dintre femeile înscrise finalizează studiile, comparativ cu doar 57% dintre bărbați. Această discrepanță de 13 puncte procentuale se aliniază totuși cu tendința observată în alte state membre OCDE.
Domeniile de studiu preferate și ratele de reușită
În România, domeniile STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică) atrag 31% dintre studenți, urmate de afaceri, administrație și drept (29%) și de arte, științe umaniste și sociale (19%).
Raportul arată însă că doar 66% dintre studenții la STEM finalizează programul în termenul de trei ani de la durata oficială, mult sub rata de reușită în domeniul sănătății și asistenței sociale, unde 73% dintre studenți își duc studiile până la capăt.
Finanțarea educației: statul, principalul actor
Un alt element subliniat de OCDE este structura finanțării. În România, guvernul acoperă 96,5% din costurile educației pentru nivelurile primar, secundar și postsecundar, un procent mai mare decât media OCDE de 90,1%.
În schimb, la nivel terțiar, unde finanțarea privată joacă un rol mai mare în multe țări, România continuă să mizeze pe banii publici: 90% din cheltuieli sunt suportate de stat, comparativ cu media OCDE de 71,9%.