OMV, Lidl și Uniqa, publicitate în mass-media sârbă cu propagandă de la Kremlin

Publicat: 25 apr. 2023, 07:30, de Cristian Matache, în Business , ? cititori
OMV, Lidl și Uniqa, publicitate în mass-media sârbă cu propagandă de la Kremlin

Companiile austriece și germane sunt active și în mass-media sârbă, creând o stare de spirit pentru Putin și Rusia. Printre ele se află OMV, Lidl și Uniqa, prezente și în România.

În nicio altă țară europeană – cu excepția Belarusului – nu se realizează o propagandă pro Kremlin ca în Serbia. „Rusia nu a început operațiunea militară specială pentru că a vrut, ci pentru că a trebuit”, a anunțat un „expert” la postul de televiziune sârb Happy, chiar în februarie. „Conducerea Ucrainei a început să implementeze agende fasciste ca să elimine poporul rus, care reprezintă peste 30 la sută din populație. Rusia și Putin, despre care tot menționăm, suportă aceste atrocități împotriva populației timp de opt ani. ”, a declarat un general sârb în retragere pentru TV Pink în urmă cu o lună, scrie publicația austriacă Der Standard.

În același timp, se ridică sentimentul anti-UE: „În UE nu există libertate de exprimare, în Serbia există încă o anumită libertate de exprimare. În Rusia există și mai mult”, a spus recent un jurnalist la TV Happy. Și același canal a anunțat: „Cred că, cu cât îl demonizează mai mult pe Putin, cu atât are mai mult sprijin. Același lucru este valabil și pentru Serbia, 85% sau 87% dintre sârbi sunt pro-Rusia și anti-UE”. Altă dată se spunea: „Acest imperiu, imperiul de la Bruxelles, se va prăbuși din cauza prostiei. Singura voce a rațiunii din Uniunea Europeană este Viktor Orbán”.

Națiune pro-rusă

Narațiunile pro-ruse sunt prezente de ani de zile în majoritatea mass-media sârbe. Potrivit unui studiu publicat de Institutul Național Democrat (NDI) în iulie 2021, Serbia a fost singura țară din Balcanii de Vest cu o opinie predominant pozitivă despre Rusia (67 la sută). Acest lucru creează, de asemenea, un mediu în care propaganda pro-rusă este profitabilă. Mass-media promovează de ani de zile cultul care îl înconjoară pe președintele rus: el este portretizat drept protectorul sârbilor și al Serbiei. Nu e de mirare că cetățenii sârbi au cea mai scăzută atitudine față de UE într-o comparație regională.

Din cauză Serbia a fost clasificată de ani de zile drept „regim hibrid” din cauza lipsei libertății presei și a deficitelor democratice, propaganda pro-Kremlin este și mai eficientă. Mass-media sârbă, aflată sub controlul regimului președintelui Aleksandar Vučić, nu este alimentată doar de stat, ci și de companii, inclusiv germane

Schimbați în funcție de interval

Lanțul german de supermarketuri Lidl plasează cele mai multe anunțuri ale unei companii străine în Serbia. Raša Nedeljkov de la Centrul ONG pentru Cercetare, Transparență și Responsabilitate (CRTA), care analizează deficitele democratice, ar dori să vadă mai multă sensibilitate politică, inclusiv din partea companiilor din UE: „Marca și legitimitatea companiilor europene sunt legate aici de mass-media care răspândește dezinformarea și subminează democrația sârbă”, se plânge el.

Fără companiile din UE, mass-media nu ar fi finanţată deloc în acest moment. Potrivit CRTA, peste 60 la sută din publicitate provine din UE, SUA sau Elveția. „Mașina de propagandă sârbă nu ar fi posibilă fără banii de la companiile occidentale”, spune Nedeljkov.

STANDARD a contactat unele companii austriece care fac publicitate în mass-media de propagandă sârbă, fie că este vorba de televiziune sau de presa scrisă. STANDARD-ul are date despre valoarea reclamelor plasate de companiile austriece, dar toate companiile subliniază că prețurile reale sunt mai mici.

Colaborări media

Compania de asigurări Uniqa subliniază că singura lor preocupare este „să obțină cea mai mare acoperire posibilă în grupul țintă respectiv”. Uniqa mai spune: „Suntem conștienți că mass-media joacă un rol esențial în și pentru o democrație. Apreciem și sprijinim funcția lor de informare a cetățenilor conform principiului obiectivității și exercitarea controlului și criticii. Prin urmare, este important să plasăm publicitatea în acele mass-media care îndeplinesc aceste sarcini în sensul unei democrații pluraliste. De aceea evaluăm constant împreună cu agenția noastră media în ce medii plasăm publicitatea.”

Uniqa afirmă că „din motivele descrise mai sus” a desfășurat o cooperare media cu „Kurir” în 2022. Acum, însă, mai ales în „Kurir” există multă dezinformare. Potrivit CRTA, jumătate din știrile din edițiile online ale tabloidelor Alo și Kurir conțin dezinformare.

Uniqa Asigurări a devenit membră Uniqa Insurance Group, odată cu preluarea la finele anului 2008 a companiei UNITA, prima companie cu capital privat din România.

OMV: Plasamentele publicitare sunt exclusiv în scop comercial

La solicitarea STANDARD, OMV a subliniat că „plasamentele publicitare sunt exclusiv în scop comercial”. „În plus, nu ne implicăm în chestiuni politice”, a spus departamentul de comunicare de la OMV. Întrebată de STANDARD, Addiko Bank a subliniat că este doar unul dintre clienții de publicitate mai mici dintre bănci. A1 explică că nu se evaluează „orientarea politică a unui mediu atâta timp cât publicația respectă reglementările legale”.

STANDARD nu a primit niciun răspuns de la unele companii, cum ar fi Erste Bank, când au fost întrebați ce părere au despre publicitatea în media de propagandă sârbă. Compania Henkel afirmă că a cheltuit o sumă mai mică de șase cifre pentru publicitate la postul privat Pink TV în 2022. „Aceasta înseamnă că nu suntem de departe unul dintre cei mai mari clienți de publicitate ai postului”, spune purtătorul de cuvânt al companiei Henkel.

NATO este învinuită

„În principiu, acordăm întotdeauna atenție mediului în care sunt văzute măsurile noastre publicitare. Dacă acest lucru nu este în concordanță cu valorile și principiile noastre etice, luăm măsuri adecvate”, spune Michael Sgiarovello de la Henkel Austria, care este, de asemenea, responsabil pentru Europa de Est DEFAULT. Din acest motiv, imediat după începerea războiului din Ucraina în februarie 2022, toate măsurile de publicitate în Rusia și la televiziunea rusă au fost oprite imediat. În plus, s-a decis să renunțe la toate afacerile din Rusia. Compania mai scrie lui STANDARD: „Am luat criticile actuale la adresa unor mass-media sârbe drept o oportunitate de a revizui mediul editorial al activităților noastre de publicitate TV din Serbia”.

Potrivit unei analize realizate de portalul de verificare a faptelor Raskrikavanje, toate tabloidele de top din Serbia, precum și toate canalele de televiziune comerciale cu acoperire națională, sunt în mod deschis pro-guvernamentale, iar majoritatea dintre ele sunt, de asemenea, deschis pro-ruse. Narațiunea principală este: Occidentul dorește ghinion Serbiei, iar Rusia apără Serbia. Potrivit unui sondaj, 60% dintre cetățenii sârbi cred, de asemenea, că SUA și NATO sunt responsabile pentru războiul din Ucraina, în timp ce doar 3,5% consideră Rusia responsabilă.

Moment de cotitură în războiul împotriva Ucrainei

Nu doar agenția rusă de știri Sputnik este reprezentată în Serbia de aproape zece ani, ci și postul Kremlin RT. Potrivit ONG-ului CRTA, canalele sârbe TV Pink și TV Happy sunt cele care manipulează sau dezinformează cel mai mult. TV Pink este cel mai vizionat canal TV comercial din Serbia, ajungând la aproape o treime din populație. TV Happy este al treilea post de televiziune ca mărime și ajunge la aproximativ un sfert din populație.

Printre ziarele cotidiene, „Večernje novosti” și „Informer” sunt lideri în promovarea narațiunii pro-ruse. Potrivit CRTA, războiul împotriva Ucrainei a fost un punct de cotitură pentru TV Pink și TV Happy, care de atunci au susținut în mod deschis partea rusă. Dar nu doar narațiunile pro-ruse au crescut, ci și cele anti-occidentale. Agresiunea rusă se justifică spunând că Ucraina este o „țară nazistă”. În afară de asta, se zvonește că în Ucraina există bio-laboratoare secrete ale SUA care pregătesc anihilarea „rușilor”.

„Oponentul a tot ce este normal”

Similar războiului împotriva Bosniei-Herțegovinei (1992-1995), zvonurile din Serbia sunt că Ucraina face victime care nici măcar nu există. Până astăzi, genocidul musulmanilor din Bosnia-Herțegovina este negat în Serbia. Serbia este în prezent descrisă în mass-media de propagandă ca fiind „singura țară din Europa” care nu ia parte la „cruciada” împotriva Rusiei.

În ianuarie, un director și fost comandant al forțelor paramilitare a anunțat la Pink TV: „Acum luptăm pentru supraviețuire, asupriți de acest grup apocaliptic al acelor cruciați anti-ruși care ne văd ca pe un obstacol, o pacoste care trebuie distrusă. Și cel mai rău dintre toate, că cei care iubesc Rusia, care se opun acestei rusofobie, nu-și dau seama că sunt în slujba acestor oponenți ai Rusiei, oponenți ai Serbiei, oponenți ai tot ceea ce este normal în această lume”.