Ordonanța compensării prețurilor la energie lovește dur industria navală: 3% din PIB și 9.500 de locuri de muncă pot dispărea

Publicat: 14 sept. 2022, 09:15, de Sorin Costea, în Business , ? cititori
Ordonanța compensării prețurilor la energie lovește dur industria navală: 3% din PIB și 9.500 de locuri de muncă pot dispărea

Opt șantiere navale și 42 de companii producătoare de echipamente pentru industria navală, care fac parte din ANCONAV, Asociația Constructorilor de Nave din România, au adresat premierului Nicolae Ciucă și miniștrilor Economiei și Energiei un apel prin care atrag atenția că modul în care a fost soluționată compensarea prețurilor la energie prin Ordonanța 119, aprobată de guvern săptămâna trecută, reprezintă o lovitură grea pentru industria construcțiilor navale din România.

Este afectată o industrie care asigură 2,9% din PIB

Potrivit apelului constructorilor de nave, prin adoptarea Ordonanței 119, în care au fost modificate prevederile articolului 1, alin. (1), din Ordonanța nr. 27/2022, marile companii industriale au fost eliminate din categoria clienților finali care pot beneficia de plata unui preț final plafonat de către furnizorul de energie electrică și aceste companii vor fi nevoite să suporte un preț prea mare al energiei, devenind necompetitive pe piața internațională a construcțiilor navale, pe care România este un producător important din anii 70.

„În urma unei analize economice realizate de ANCONAV, dorim să atragem atenția asupra pericolelor la care este expusă această ramură a industriei cu tradiție de peste 100 de ani în România, ca urmare a deciziilor guvernamentale recente din domeniul energiei.

Vă informăm de asemenea că membrii ANCONAV, respectiv opt șantiere navale și alte 42 de firme din industria orizontală, realizează circa 2,9% din PIB- ul României.

Astfel, în urma modificării art. 1, alin. (1) din OUG nr. 27/2022 prin OUG nr. 119/2022, agenții economici mari au fost eliminați din categoria clienților finali ce pot beneficia de plata unui preț final plafonat de către furnizorul de energie electrică. Ca urmare, agenții economici vor fi nevoiți să suporte prețul total al energiei electrice facturat de furnizor, fără a putea beneficia de măsurile active de protecție promise de Guvernul României”, se spune în adresa ANCONAV către Guvernul României.

Efectele acestor măsuri: scăderea exporturilor, desființarea a 9.500 de locuri de muncă în industrie

Cum în construcțiile navale deoarece ponderea energiei electrice este de până la 18%, în urma aplicării OUG 119/2022 în actuala formă sunt previzibile mai multe efecte cu impact sever asupra economiei naționale.

„Concret, efectele negative pentru sectorul construcțiilor navale sunt următoarele

– reducerea cu circa 25% a gradului de competitivitate al produselor românești destinate în exclusivitate exportului, deoarece ponderea energiei electrice în fabricarea acestor produse este între 14% și 18%, în funcție de complexitatea lor;

– reducerea drastică a numărului lucrătorilor, cu cel puțin 9.500 de locuri de muncă, și apariția riscului de faliment la unele șantiere navale și companii din industria orizontală;

– scăderea fluxurilor de numerar în valuta produsă prin activitatea de export a navelor construite și reparate în România, cu efecte asupra blocării investițiilor în derulare, plății furnizorilor și onorării contractelor la extern existente”, se spune în scrisoarea constructorilor de nave.

În final, ANCONAV solicită modificarea OUG 119/2022, în sensul aplicării plafonului de maximum 1 leu pe kWh, cu TVA inclus, și pentru consumul integral al agenților economici din industria națională.

Ministrul Florin Spătaru, unul din autorii Ordonanței 119, a fost timp de 8 ani președintele ANCONAV

O mare dezamăgire a reprezentanților constructorilor de nave din România este constituită și de faptul că unul dintre autorii Ordonanței 119/2022 este ministrul Economiei, Florin Spătaru, care cunoaște foarte bine problemele cu care se confruntă acest domeniu, în care a lucrat din anul 2009.

Spătaru a fost în perioada 2009 – 2018 HR & Corporate Affairs Director la Șantierul Naval „Damen” din Galați, iar din 2018 până în noiembrie 2021, când a fost desemnat ministru al Economiei, a fost HR & Corporate Affairs Director la Șantierul „Damen” din Mangalia.

În perioada februarie 2013 – noiembrie 2018, Florin Spătaru a fost președintele ANCONAV, Asociația Constructorilor de Nave din România, care acum solicită sprijinul Guvernului pentru aprobarea prețului plafonat la energie.