OUG cu miză uriașă: Proprietățile cu spor de valoare de peste 50% nu mai pot fi restituite

Publicat: 05 aug. 2025, 14:04, de Cristian Matache, în Dezvăluiri , ? cititori
OUG cu miză uriașă: Proprietățile cu spor de valoare de peste 50% nu mai pot fi restituite

Un proiect de Ordonanță de Urgență (OUG) pus recent în dezbatere publică vizează modificarea și completarea Legii nr. 165/2013 privind restituirea imobilelor preluate abuziv de stat în perioada regimului comunist. Măsurile propuse au drept scop accelerarea procesului de retrocedare, dar și introducerea unor noi criterii menite să protejeze investițiile statului și să evite îmbogățirea fără justă cauză.

Prag de 50% pentru restituirea în natură

Una dintre cele mai importante prevederi ale proiectului de OUG este introducerea unui criteriu obiectiv pentru evaluarea posibilității de restituire în natură. Potrivit noii reglementări, dacă sporul de valoare adus unui imobil de către stat sau alte persoane depășește 50% din valoarea acestuia, imobilul va fi considerat „substanțial modificat” și, prin urmare, calificat juridic drept un „imobil nou”.

În această situație, restituirea în natură nu mai este posibilă, iar foștii proprietari vor putea beneficia exclusiv de despăgubiri bănești, în conformitate cu principiul proporționalității.

Sporul de valoare este definit ca diferența dintre valoarea actuală a imobilului și valoarea sa ipotetică dacă ar fi rămas în starea sa inițială la momentul preluării abuzive. Acesta include investiții, modernizări, dar și schimbări urbanistice sau de piață survenite între timp.

Evaluarea despăgubirilor, în funcție de grila notarială

Proiectul de act normativ propune și o modificare a articolului 21 din Legea 165/2013, în acord cu decizia Curții Constituționale nr. 43 din 18 februarie 2025. Conform noii prevederi, evaluarea imobilelor pentru care se acordă despăgubiri se va face în puncte, pe baza grilei notariale valabile pentru anul anterior emiterii deciziei de către Comisia Națională. Se elimină astfel sintagma „în considerarea caracteristicilor tehnice ale imobilului și a categoriei de folosință la data preluării acestuia”.

Această modificare vine ca răspuns la observațiile Curții Constituționale și ale Curții Europene a Drepturilor Omului (CEDO), care au cerut claritate, unitate și proporționalitate în stabilirea valorii despăgubirilor. În special, CEDO a subliniat necesitatea unui echilibru între interesele persoanelor îndreptățite la despăgubiri și capacitatea statului de a susține aceste plăți.

Protejarea investițiilor publice și prevenirea îmbogățirii nejustificate

Guvernul susține că modificările sunt necesare pentru a evita situațiile în care foștii proprietari beneficiază de bunuri semnificativ îmbunătățite pe cheltuiala statului sau a unor terți de bună credință. Astfel, atunci când restituirea în natură nu este posibilă din cauza modernizărilor substanțiale, se vor acorda doar despăgubiri, cu luarea în considerare a investițiilor realizate.

În sprijinul acestei abordări, proiectul face referire la jurisprudența națională și europeană, inclusiv la cauze relevante precum „Ileana Lazăr contra României” și „Văleanu și alții contra României”. În acestea, CEDO a recunoscut dreptul statului de a-și recupera investițiile și obligația reclamanților de a suporta, proporțional, beneficiile rezultate din cheltuieli publice.

O problemă veche, o reformă necesară

Legea nr. 165/2013 a fost adoptată pentru a finaliza procesul de restituire a proprietăților confiscate de stat în perioada comunistă, în urma condamnării României la CEDO în cauza „Maria Atanasiu și alții”. Cu toate acestea, dificultățile administrative, neclaritățile legislative și lipsa unor criterii unitare au întârziat aplicarea efectivă a acestei legi.

Proiectul de OUG prezentat de Guvern încearcă să adreseze aceste probleme, prin standardizarea procedurilor, introducerea de criterii cantitative clare și adaptarea mecanismului de despăgubire la realitățile economice și urbane actuale.

Reacțiile așteptate

Deși proiectul este prezentat ca o măsură de echilibru între interesul public și drepturile individuale, nu este exclus ca unele organizații de proprietari sau avocați specializați în retrocedări să formuleze obiecții. Principalul punct sensibil este definirea și aplicarea pragului de 50% pentru sporul de valoare, care poate duce la excluderea de la restituirea în natură a unor proprietăți importante.

Totodată, implementarea efectivă a noilor reguli va depinde de modul în care acestea vor fi aplicate unitar la nivelul autorităților locale și centrale, precum și de capacitatea Comisiei Naționale de Compensare de a gestiona evaluările în noile condiții.

Document_250804_191047