Patronul recent închisului combinat de la Hunedoara a cumpărat petrol rusesc transportat pe nave aflate pe lista neagră
O anchetă a Financial Times a scos la lumină faptul că Mittal Energy, compania deținută de miliardarul anglo-indian Lakshmi Mittal, patronul combinatului siderurgic recent închis de la Hunedoara, a achiziționat petrol rusesc transportat pe nave sancționate de Statele Unite și Uniunea Europeană. Analiza combină date din satelit, informații de shipping și înregistrări vamale, arătând că rafinăria Guru Gobind Singh din Punjab, co-deținută de Mittal Energy și compania de stat indiană Hindustan Petroleum Corporation Limited (HPCL), a primit cel puțin patru transporturi de țiței în valoare totală de aproape 280 de milioane de dolari, în perioada iulie – septembrie 2025.
Petrol rusesc pe nave sancționate
Transportul petrolului achiziționat de Mittal Energy a implicat o rețea complexă de nave sancționate, între care Belgorod, Danshui, Dignity și Primorye, toate incluse pe lista neagră a Statelor Unite. Petrolul a fost încărcat inițial în portul arctic Murmansk, un punct-cheie pentru exporturile rusești de țiței, și a parcurs mii de kilometri până în Golful Oman. Acolo a avut loc un transfer pe petrolierul Samadha, navă care nu figurează pe listele americane de sancțiuni, dar care fusese sancționată de Uniunea Europeană.
Analiza imaginilor prin satelit și a datelor transponderelor (sistemul Automatic Identification System al navelor, care transmite poziția, viteza și cursul către alte nave și către autorități maritime) a arătat că Samadha nu a respectat rutele declarate oficial. Nava transmitea poziții false și efectua curse repetate între Golful Oman și portul indian Mundra, pentru a prelua țițeiul de pe navele sancționate, operațiune care sugerează manevre de tip „ship-to-ship” ( transferul de marfă de la o navă la alta în largul mării, fără a intra în port) menite să ocolească restricțiile internaționale. Fiecare dintre cele patru transporturi a implicat întâlniri în larg, la ore și poziții deliberate pentru a ascunde adevărata origine a petrolului.
Astfel de tranzacții implică un risc semnificativ pentru cumpărător. Orice implicare, chiar indirectă, cu nave sau furnizori sancționați poate atrage sancțiuni secundare și investigații internaționale. Deocamdată nu există informații clare despre cine a orchestrat transportul pe navele sancționate și dacă Mittal Energy a fost conștientă de această situație. Experți precum Emily Kilcrease, fost oficial în securitate și comerț al SUA, recomandă monitorizarea integrală a lanțului de transport pentru a evita orice „hop” către activități sancționate, scrie FT.
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/10/ftcms_cd3af421-ca20-4a3a-b4a4-ab8371b49588-910x1024.jpg)
Sursa foto: FT
India a profitat de sancțiunile impuse Rusiei
Achizițiile Mittal Energy trebuie privite în contextul mai larg al pieței globale de petrol. India a devenit unul dintre cei mai mari importatori de țiței rusesc după invazia Ucrainei în 2022. Aceasta a profitat de prețurile semnificativ reduse pe care Rusia le-a oferit, în condițiile în care cumpărătorii occidentali au evitat să achiziționeze petrol rusesc din cauza sancțiunilor. Datele arată că, în medie, India a preluat 1,7 milioane de barili pe zi din exporturile maritime ale Rusiei, fiind al doilea cel mai mare destinatar după China.
Statele Unite și aliații occidentali au impus limite de preț și sancțiuni asupra companiilor și navelor implicate în comerțul cu petrol rusesc, pentru a limita veniturile Moscovei. Navele care nu respectă aceste reguli sau care folosesc practici deghizate, precum transmiterea de poziții false, pot fi sancționate suplimentar de UE, UK și SUA. Specialiștii în securitate comercială atrag atenția că importatorii care folosesc nave sancționate asumă riscuri mari, inclusiv investigații legale, blocarea tranzacțiilor și pierderi financiare considerabile.
Lakshmi Mittal, lider global al ArcelorMittal – cel mai mare grup integrat de oțel și minerit din lume – gestionează aceste operațiuni prin ArcelorMittal Switzerland, filială strategică folosită pentru tranzacții comerciale și financiare internaționale. Aceasta permite grupului să profite de cadrul legal și fiscal elvețian și să coordoneze operațiuni globale complexe, inclusiv aprovizionarea cu materii prime strategice precum petrolul, utilizat indirect și în industria oțelului. Experții subliniază că astfel de structuri financiare și operaționale facilitează manevrele internaționale, dar implică responsabilități legale și reputaționale semnificative pentru grupul Mittal.
Legătura cu ArcelorMittal Hunedoara
ArcelorMittal Switzerland deține și combinatul siderurgic de la Hunedoara, o unitate economică cu o istorie de peste 140 de ani. La începutul lunii septembrie, acționariatul a decis suspendarea definitive a producției după mai multe perioade de oprire temporară.
Principalele motive invocate de companie pentru închidere au fost:
- costurile foarte ridicate cu energia electrică, care au făcut funcționarea fabricii nerentabilă;
- presiunea importurilor de oțel la prețuri mici din afara Uniunii Europene, care au redus competitivitatea pe piețele interne și europene;
- o reducere semnificativă a comenzilor, volumul registrului de comenzi fiind cu aproape 60% mai mic decât în 2024.
Impactul asupra angajaților
În momentul închiderii, aproximativ 477 de angajați erau încadrați la combinat. O parte dintre aceștia au fost plasați în șomaj tehnic, cu plata a 75% din salariul de bază, pe perioadă nedeterminată. ArcelorMittal a deținut în România și combinatul de la Galați, cel mai mare din țară. În 2019 l-a vândut companiei Liberty House, controlată de indianul Sanjeev Gupta. Mittal a fost nevoit să vândă afacerea de la Galați pentru a nu încălca legislația antitrust a UE, decizia fiind direct legată de ambițiile internaționale ale grupului. Tranzacția a permis companiei să finalizeze achiziția combinatului siderurgic Ilva din Italia.