Pizza Șoșoacă: cum să-ți tragi o marcă la cuptor și un manifest la tigaie

Publicat: 26 mai 2025, 14:06, de Radu Caranfil, în Food , ? cititori
Pizza Șoșoacă: cum să-ți tragi o marcă la cuptor și un manifest la tigaie
Șoșo face circ la pizzerie

Diana Iovanovici-Șoșoacă a descoperit rețeta succesului electoral: mozzarella, bacon și multă autoironie naționalistă. Într-o noapte bună de live pe Facebook, eurodeputata s-a transformat din politician de scandal în patroană de marketing gastronomic – cu tot cu OSIM, cu „tradiții românești” și cu un singur mesaj: „Aici e pizza noastră, aici e România!”

Un brand de țară și de pizza

Că e vorba de un fel de „Simbolul luptei cu Bruxelles-ul” sau de un manifest pentru drepturile de autor, „Pizza Șoșoacă” e acum marcă înregistrată. Șoșoacă a anunțat solemn că orice tentativă de a folosi numele „Șoșoacă” pe o pizza va atrage sancțiuni de ordinul sutelor de mii de euro. Așa, ca să știe și italienii, și americanii, și orice pizzer din Giurgiu: pizza asta e cu acte la OSIM și cu semnătura personală a autoarei – și mai e și de un metru, că doar e Romania Mare!

Între bacon și baricade

Povestea, însă, nu e doar despre blat și topping. Șoșoacă a ținut să transforme pizza într-un steag de luptă împotriva autorităților centrale, pe care le consideră inutile și, evident, trădătoare. În viziunea ei, „guvernul, președintele, parlamentul” sunt niște figurine de porțelan pe care nu le mai vrea la masa de prânz a poporului. Soluția? Un stat paralel cu gust de bacon, construit de antreprenorii locali și de votanții care nu mai au chef de politica „oficială”.

Umor și pericol

Sigur, discursul Dianei Șoșoacă e plin de glume și de miștouri. Dar sub stratul de mozzarella topită, e tot un mic spectacol de demagogie. Șoșoacă vinde, de fapt, aceeași poveste veche de 30 de ani: „statul e corupt, noi suntem nevinovați”. Doar că acum, povestea e servită pe o pizza de un metru și cu live-uri de la miezul nopții.

Și, paradoxal, tocmai aici e forța ei: e singura care și-a asumat un astfel de show – jumătate circ de televiziune, jumătate marketing agresiv. Nu e clar dacă va câștiga vreodată un mandat de prim-ministru sau un nou contract cu Bruxelles-ul, dar e clar că va rămâne în amintirea alegătorilor. Și, probabil, în amintirea celor care au comandat pizza la „Casa Veche” și au auzit pledoaria cu „ne facem singuri țara”.

Un final la cuptor

Ce rămâne, de fapt? O combinație delicioasă de haos și umor. O pizza de PR, cu discurs naționalist pe post de condimente și un manifest deopotrivă amuzant și îngrijorător. Asta e „Pizza Șoșoacă”: nu doar o rețetă, ci și un statement – că și din foame de imagine poți scoate un ban cinstit.

Și, între noi fie vorba, n-are cum să nu-ți rămână în minte sloganul ei: „Pizza noastră e la fel de mare ca ambițiile mele politice”. Iar dacă te ia pofta, comandă! Măcar o să râzi și-o să-ți amintești cât de mic e, de fapt, statul român când vine vorba de lupta cu vedetele de carton.

Ce e „de gustat” și de ”savurat” din show-ul cu pizza

Marca Șoșoacă – „brand personal și cuptor național”

Politiciana anunță că a înregistrat la OSIM marca „Pizza Șoșoacă”. E ca și cum ai breveta mămăliga, dar cu mult mai multă emfază și umor involuntar. „Sunt singura deținătoare a drepturilor pentru folosirea numelui Șoșoacă” – o replică care sună a combinație de avocatură și stand-up comedy.

Retorica „statului paralel cu ketchup de casă”

În tot live-ul, Diana Șoșoacă nu vorbește doar de pizza, ci și de „statul paralel” pe care și-l imaginează: un stat condus de români care nu mai au nevoie de guvern, președinte sau parlament. „Salvarea României vine din solidaritatea românilor, nu din instituții” – adică un populism naționalist îmbrăcat în retorica fast-food-ului.

Autoironie (!) și glumițe de PR

„Pizza asta nu încape pe ușă!”, a exclamat Șoșoacă, râzând de propria creație culinară supradimensionată. Aici, autoironia e clară: transformă o simplă pizza într-un simbol de „luptă” și de umor românesc, chiar dacă e clar că e vorba mai mult de imagine decât de luptă.

Apel direct la români

„Să comandați produsul, să vizitați restaurantul și să susțineți afacerile locale!” – chemarea la acțiune e clară și e, de fapt, un mic manifest economic: mâncăm local, susținem local, ne facem pizza noastră! O retorică care prinde bine la publicul naționalist, care vrea „românesc 100%”.

Final cu „strategii de bucătărie”

În finalul live-ului, Șoșoacă ne anunță că „cele mai bune strategii politice și de politică externă se fac în bucătărie” – un adevăr spus în glumă, dar care, la cum se prezintă politica românească uneori, sună suspect de realist.