Pod peste Dunăre, blocat de lilieci și ciocănitori
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/10/Screenshot-2025-10-20-124007.png)
Ceea ce pare o glumă de tabloide este, de fapt, o poveste reală din inima Europei. În Austria, lucrările pentru un nou pod peste Dunăre, la Mauthausen, au fost blocate nu din lipsă de fonduri, ci din cauza… liliecilor și ciocănitorilor. Autoritățile locale se confruntă cu un impas birocratic și ecologic, după ce mai multe specii protejate au fost descoperite în zona unde ar trebui să înceapă construcția.
Un pod blocat de lilieci și amfibieni
Proiectul vizează ridicarea unui nou pod în zona Mauthausen, lângă Linz, o investiție considerată vitală pentru traficul din Austria Superioară. Numai că, potrivit publicației Heute, raportul Curții Administrative Federale a concluzionat că măsurile de protecție a faunei propuse de autorități nu sunt suficiente.
Printre speciile identificate se numără mai multe tipuri de lilieci, ciocănitori și amfibieni care trăiesc exact în perimetrul viitorului șantier. Orice lucrare ar putea să le distrugă habitatul, iar în Austria, legea mediului este necruțătoare în astfel de cazuri.
Disputa dintre experți: protecția mediului vs. dezvoltarea infrastructurii
Gunther Steinkellner, consilierul pentru infrastructură al landului Austria Superioară, a explicat că evaluările specialiștilor nu coincid.
„Expertul numit de instanță evaluează diferit impactul proiectului asupra protecției speciilor față de experții promotorilor proiectului”, a declarat acesta pentru presa locală.
Această diferență de interpretare ar putea prelungi procesul administrativ luni de zile, poate chiar ani, dacă nu se ajunge la un compromis între cerințele de mediu și nevoile de transport.
Posibile soluții
Profesorul Erika Wagner, directoarea Institutului de Drept al Mediului de la Universitatea Johannes Kepler din Linz, susține că există soluții, dar ele presupun timp și costuri suplimentare.
„Se pot prescrie măsuri de atenuare sub formă de condiții sau ar putea fi necesară crearea de zone de compensare pentru a îmbunătăți și proteja biodiversitatea”, a declarat Wagner pentru postul public ORF.
Cu alte cuvinte, autoritățile ar putea fi obligate să amenajeze habitate alternative pentru speciile afectate sau să investească în refacerea ecosistemelor din apropiere.
Calendarul construcției, dat peste cap
Oficialii din Austria Inferioară avertizează că evaluarea impactului asupra mediului ar putea fi reluată de la zero, ceea ce ar amâna considerabil începerea lucrărilor.
Între timp, podul existent, deja într-o stare precară, este monitorizat constant și ar putea necesita închidere totală în vara anului 2028 pentru reparații structurale. Planurile inițiale prevedeau ca aceste lucrări să fie efectuate doar după deschiderea noului pod – scenariu care acum devine imposibil de respectat.
Lucrări la autostradă oprite din cauza unui gândac
Proiectele strategice de infrastructură din România sunt tot mai des împiedicate de legislația de mediu, ce acordă prioritate protecției unor specii cu impact minor asupra ecosistemului sau a căror prezență reală este controversată. Exemplele recente sunt elocvente: Autostrada Lugoj-Deva a fost întârziată cu peste un an pentru a proteja trei lilieci, iar Autostrada Pitești-Sibiu s-a confruntat cu blocaje administrative din cauza gândacului croitor, specie protejată, care ar necesita relocare.
Citeşte şi: Protecția biodiversității sau obstacol în calea dezvoltării? Controversa ariilor protejate
În plus, drumuri locale esențiale au fost suspendate pentru a construi „tuneluri pentru broaște”, deși prezența amfibienilor respectivi nu a fost confirmată pe teren. În astfel de cazuri, pretenția că anumite specii, rare în alte părți ale Europei, ar necesita protecție sporită în România ridică semne de întrebare privind utilitatea reală a unor astfel de măsuri de conservare, în contextul în care investițiile locale rămân paralizate.