Podul rușinii din Arad? Acuzații grave: „Construcția riscă să se prăbușească înainte să fie inaugurată”

Publicat: 18 iul. 2025, 08:27, de Nitulescu Gabriel, în ACTUALITATE , ? cititori
Podul rușinii din Arad? Acuzații grave: „Construcția riscă să se prăbușească înainte să fie inaugurată”
Pod peste Mureș, Arad

„Cel mai mare eșec de infrastructură din 1990 încoace”: Consilierul local Dorian Curcanu (USR) a lansat un atac virulent la adresa administrației locale și a primarului Călin Bibarț (PNL), afirmând public că podul riscă să se prăbușească înainte să fie inaugurat.

Noul pod peste Mureș, construit în municipiul Arad cu un buget de peste 165 de milioane de lei, se află în centrul unui scandal de proporții. Deși construcția este finalizată, recepția lucrărilor a fost amânată din cauza unor probleme tehnice semnalate în ultima fază a execuției.

Declarații virale: „Podul rușinii lui Bibarț”

Într-un videoclip filmat pe pod, Curcanu susține că structura este instabilă și că ar putea ceda în orice moment.

„Podul nou riscă să cadă înainte să-l traverseze cineva. Treizeci de milioane de euro au fost aruncați pe geam. Va rămâne în istoria orașului ca podul rușinii lui Bibarț”, a declarat consilierul.

El a subliniat că în timpul construcției au existat numeroase probleme, inclusiv momente în care muncitorii „au fugit de pe șantier de teamă”. Acesta cere o expertiză independentă și publicarea tuturor corespondențelor dintre Primărie și constructor din ultimii trei ani, acuzând lipsa de transparență și presupunând că podul ar trebui reconstruit de la zero.

Probleme structurale confirmate oficial

Pe 18 iunie, prefectul județului Arad, Mihai Pașca, a confirmat că Inspectoratul de Stat în Construcții a efectuat un control care a identificat „deformări” în structura podului. În urma verificărilor, s-a aplicat o sancțiune constructorului și s-a cerut remedierea deficiențelor sub coordonarea proiectantului, cu aprobarea investitorului.

Cu toate acestea, sancțiunea aplicată a fost considerată nesemnificativă de mulți: potrivit unor surse, amenda inițială a fost de 10.000 de lei, dar firma a putut plăti doar 500 de lei, beneficiind de prevederile legale.

Traficul pe pod, amânat pe termen nedefinit

Primăria Arad a transmis, într-un comunicat emis tot pe 18 iunie, că deschiderea podului va fi amânată cu câteva luni. Motivul invocat: construcția „nu corespunde tehnic” și necesită reglaje suplimentare la hobane, elemente esențiale în structura de rezistență a podului hobanat.

Totodată, autoritățile au precizat că, potrivit contractului, se vor aplica penalități constructorului, iar recepția finală se va face doar dacă vor fi remediate toate deficiențele. Consiliul Local Municipal Arad a aprobat oficial amânarea recepției până la sfârșitul anului.

Datele proiectului: o infrastructură ambițioasă

Construcția podului a început în anul 2022, iar investiția face parte dintr-un proiect integrat de transport public urban, finanțat cu fonduri europene în valoare totală de 227 de milioane de lei. Proiectul include:

  • un traseu nou pentru autobuze electrice,

  • modernizarea a 17 stații de transport și construirea altor 6 stații noi,

  • dotarea cu stații de încărcare electrică,

  • modernizarea a 20 de intersecții semaforizate,

  • plantarea a sute de arbori și arbuști.

Podul are 295 de metri lungime, o lățime de 23,5 metri, piste pentru biciclete și iluminat decorativ cu LED.

Primăria tace (deocamdată)

Contactați de Agerpres, reprezentanții Primăriei Arad au transmis că vor oferi un punct de vedere după consultarea cu specialiștii din instituție. În prezent, administrația locală evită să răspundă acuzațiilor directe aduse de consilierul USR și nu a confirmat dacă există riscul real ca podul să devină inutilizabil.

Dacă acuzațiile se confirmă și podul nu poate fi salvat, Aradul ar putea înregistra cel mai grav eșec de infrastructură de după 1990, cu un impact financiar, politic și social major.

Până atunci, podul peste Mureș, menit să conecteze cartierele UTA, Confecții, Pârneava, Alfa și Aradul Nou, rămâne un simbol al neîncrederii în autorități — și, poate, un studiu de caz despre cum se prăbușește încrederea înaintea betonului.