Podul Unirii. Noua legătură peste Prut, care apare pe Google Maps, deși nu este finalizat

Publicat: 11 aug. 2025, 21:38, de Corina Oprea, în ECONOMIE , ? cititori
Podul Unirii. Noua legătură peste Prut, care apare pe Google Maps, deși nu este finalizat

Un proiect important de infrastructură din România a început să prindă contur nu doar pe teren, ci și pe harta digitală a șoferilor, fapt care poate genera confuzii în trafic. Este vorba despre podul care va lega Iașul de Ungheni, primul pod construit peste râul Prut în ultimele șase decenii.

Podul care apare înainte de a fi gata: o surpriză digitală pentru șoferi

Podul de peste Prut este vizibil deja pe Google Maps, chiar dacă lucrările nu sunt finalizate. Acesta este parte a viitoarei autostrăzi A8, care va conecta România cu Republica Moldova. Pe platforma digitală, șantierul este marcat chiar înainte ca defrișările malului Prutului să fie complet realizate, ceea ce poate induce în eroare conducătorii auto.

Această situație scoate în evidență modul în care tehnologia actuală reflectă proiectele infrastructurale încă în construcție, oferind o perspectivă prematură asupra stadiului real al lucrărilor.

Un pod după 60 de ani: proiect finanțat de Uniunea Europeană

Lucrările la podul peste Prut au fost lansate oficial în aprilie, iar termenul de finalizare estimat este de 18 luni. Acest proiect este un moment istoric, fiind primul pod construit peste Prut după șase decenii.

Sorin Grindeanu, ministrul transporturilor, a subliniat că acest pod reprezintă o investiție majoră, realizată exclusiv din fonduri europene, în cadrul programului Connecting European Facility (CEF), susținut puternic în ultimii ani de comisarul european Adina Vălean.

„E primul pod construit peste Prut după 60 de ani. Sunt 60 de ani de când nu s-a mai construit niciun pod, ceea ce cu siguranţă trebuie să îndreptăm.

Aceste lucruri se întâmplă cu bani europeni, cu bani de la Uniunea Europeană, nu cu bani din alte părţi. E un proiect pe CEF, pe Connecting European Facility, care a fost gestionat şi care a fost impulsionat, în urmă cu un an, în urmă cu doi ani, în urmă cu trei ani, de doamna comisar Adina Vălean şi care a făcut posibil ca acest proiect să fie astăzi în stadiul acesta şi să aibă finanţare”, a explicat Sorin Grindeanu.

Valoarea investiției

Podul va avea o lungime de 261,2 metri și va fi prevăzut cu câte două benzi pe fiecare sens, facilitând un trafic fluent între România și Republica Moldova. Valoarea totală a investiției se ridică la aproape 33 de milioane de euro, din care Uniunea Europeană asigură jumătate, respectiv 16,4 milioane de euro.

Acesta este doar primul dintre cele cinci poduri noi planificate să traverseze Prutul, toate aflate în faza de proiectare și execuție, cu contracte deja semnate în toamna anului 2024.