Presa din Ungaria despre Autostrada Moldovei: România a inaugurat tronsonul Focșani-Adjud neterminat pentru a salva fondurile UE
Jurnaliștii din țara vecină au analizat cu atenție progresele infrastructurii rutiere din România și au remarcat o strategie interesantă aplicată de autoritățile de la București pentru a nu pierde banii europeni. Publicația maghiară VG scrie că România a deschis un nou tronson de aproape 50 de kilometri al autostrăzii A7 deși lucrările nu sunt complet terminate pentru a nu pierde finanțarea europeană. Este vorba despre segmentul care leagă Focșaniul de Adjud și care a fost dat în circulație marți.
Autostrada Moldovei: Lucrări inaugurate sub presiunea timpului
De acum înainte va fi posibil să se circule fără întreruperi pe 250 de kilometri între București și Adjud scrie presa maghiară. Această inaugurare marchează un moment important pentru infrastructura națională deoarece odată cu deschiderea sa rețeaua de autostrăzi din România a ajuns la 1.416 kilometri. Dintre aceștia un număr record de 146 de kilometri au fost deschiși doar în cursul anului 2025.
Totuși graba de a tăia panglica a lăsat în urmă aspecte nerezolvate. Potrivit Pro Infrastructura care monitorizează investițiile majore în transporturi tronsonul nu este încă finalizat iar zonele de odihnă nu au fost terminate. Jurnaliștii maghiari notează că alte proiecte de construcție au fost suspendate pentru a finaliza acest tronson în acest an scrie Economx citat de VG. Această mobilizare exemplară pe un singur segment a avut costurile ei. Autostrada A7 este construită în principal de grupul UMB iar constructorul român a sacrificat mai multe proiecte paralele pentru ca tronsonul Focșani-Adjud să fie finalizat în 2025.
Întârzieri față de planurile inițiale și speranțe pentru 2026
Chiar și cu acest efort situația generală a autostrăzii nu este conformă cu graficele originale. Cei de la Pro Infrastructura subliniază că autostrada A7 ar fi trebuit să ajungă deja în zona Pașcani fapt prevăzut în contractele semnate în 2022. Specialiștii sunt sceptici cu privire la viitorul apropiat. În starea actuală este discutabil dacă tronsonul lipsă de 120 de kilometri va fi finalizat până la sfârșitul anului 2026.
Cu toate acestea nu totul este pierdut. Există încă șansa de a respecta termenele și de a utiliza integral fondurile de recuperare ale UE. Strategia salvatoare presupune ca antreprenorul să deschidă noile tronsoane ale autostrăzii în etape. În acest caz A7 ar putea ajunge în orașul Roman până în august iar proiectul nu ar pierde niciun euro din fondurile europene.
De la protestele șoferilor la alegerea traseului
Interesul pentru acest proiect nu este întâmplător având în vedere istoria zbuciumată a infrastructurii din regiune. Guvernul român a accelerat proiectul după demonstrațiile spectaculoase de la București din 2018-2019 când șoferii moldoveni protestau împotriva faptului că nu se construise niciun metru de autostradă în regiunea de est situație care adâncea decalajul economic.
Inițial cerințele societății civile erau altele. Protestatarii au cerut inițial construirea autostrăzii A8 cunoscută ca Autostrada Unirii care ar crea o legătură rapidă între Moldova și Transilvania pe traseul Târgu Mureș și Iași. Totuși conducerea de la București a decis în cele din urmă să construiască autostrada A7 deoarece aceasta putea fi finalizată mai repede.
Visul Autostrăzii Unirii rămâne departe
În ceea ce privește legătura est-vest situația este mult mai puțin avansată. Niciun tronson al autostrăzii A8 nu a fost încă finalizat. Există totuși un progres birocratic deoarece contractele pentru proiectarea și construirea tuturor tronsoanelor montane au fost deja semnate. Construcția a început pe secțiunile Târgu Mureș-Miercurea Ciuc și Pașcani însă traversarea completă a Carpaților Orientali ar putea dura încă ani de zile.