Presa maghiară scrie că „România e în stare de șoc”: Un gigant elvețian închide fabrica din Sibiu după pierderi masive
Presa maghiară vine cu o nouă știre controversată, după ce a criticat România pe motiv că a deschis un segment de autostradă, deși lucrările nu au fost finalizate complet, ca să nu piardă fonduri europene.
„România e în stare de șoc“
Presa din țara vecină relatează pe larg despre o lovitură economică recentă primită de mediul de afaceri local. Swiss Calida Holding și-a închis filiala din România după ce fabrica din Sibiu a înregistrat pierderi masive în ultimul an de activitate. Jurnaliștii străini au descris situația într-o notă dramatică subliniind impactul retragerii investitorului.
„România e în stare de șoc, după plecarea unei celebre multinaționale”, anunță presa maghiară.
Ascensiunea și declinul rapid
În anul 2022 compania elvețiană Calida deschidea o fabrică în Sibiu care număra aproximativ 100 de angajați. Deși începutul părea promițător cifrele s-au deteriorat rapid într-un timp scurt. Între 2022 și 2023 veniturile companiei au crescut de la 2,9 milioane de lei la 8,3 milioane de lei apoi au scăzut la 7,7 milioane de lei anul trecut.
Profitul filialei a avut o traiectorie similară crescând inițial de la 62.000 de lei la 320.000 de lei în intervalul 2023-2024. Cu toate acestea anul trecut firma a suferit o pierdere substanțială de peste 6,2 milioane de lei.
Datorii și comparația cu Ungaria
Situația financiară a devenit nesustenabilă pe măsură ce obligațiile de plată s-au acumulat constant.
„Datoriile au crescut de la 3,5 milioane de lei la 5,3 milioane de lei”, a scris publicația maghiară care a citat profit.ro.
Interesant e faptul că după căderea comunismului Calida a înființat o societate mixtă în Ungaria. În 1995 compania a mutat o parte semnificativă a producției la Rajka. Ulterior Calida a devenit unul dintre giganții industriei textile de calitate din Ungaria marcând un contrast puternic cu eșecul sucursalei din România.
Maghiarii au criticat deschiderea A7
România a deschis un nou tronson de aproape 50 de kilometri al autostrăzii A7, între Focșani și Adjud, deși acesta nu este complet finalizat, scrie publicația maghiară Világgazdaság. Asta pentru că spațiile de odihnă nu sunt terminate, iar alte lucrări de construcție au fost puse în plan secundar din cauza predării din acest an.
În acest context, publicația din Ungaria afirmă că „așa ceva numai în România se putea”.
Odată cu deschiderea segmentului marți, șoferii pot circula pe 250 de kilometri, fără întreruperi, între București și Adjud. Mai mult, rețeaua de autostrăzi din România a ajuns la 1.416 kilometri, dintre care 146 de kilometri au fost deschiși anul acesta.
La ce s-a renunțat
Autostrada A7 este construită în principal de grupul UMB, deținut de antreprenorul român Dorinel Umbrărescu, potrivit raportului portalului de specialitate. UMB a trebuit să sacrifice mai multe proiecte în desfășurare pentru a finaliza tronsonul Focșani-Adjud anul acesta.
Pro Infrastructura amintește că, potrivit contractelor semnate în 2022, acest tronson trebuia finalizat mai devreme, iar autostrada trebuia să ajungă până acum în zona Pașcani. În ritmul de față, nu este sigur dacă tronsonul lipsă de aproximativ 120 de kilometri va fi gata până la sfârșitul lui 2026.
Potrivit portalului, există totuși șansa să se respecte termenele și să folosească integral fondurile UE de redresare, dacă antreprenorul deschide treptat noile secțiuni ale traseului. În acest caz, autostrada A7 ar putea ajunge până în orașul Roman până în august.