Prețurile materialelor de construcții au explodat. Toate construcțiile, de la autostrăzi, la apartamente se vor scumpi

Deși anul trecut statisticile au arătat o situație bună pentru construcții, abia de anul acesta se va simți criza. Prețurile materialelor de construcții au explodat și afectează piața, iar o mare parte dintre aceste costuri se vor simți în prețul final al construcțiilor de drumuri, autostrăzi, clădiri rezidențiale sau nu, sau reabilitări termice.

„Era evident că se va întâmpla, nu suntem rupți de societate. E adevărat că în construcții reacția a fost întârziată, investitorii și-au terminat proiectele, dar au fost mai sceptici în a lansa altele noi. Așa a apărut o anumită nesiguranță. Dar, marea problemă e scumpirea materialelor de construcții”, spune Cristian Erbașu, proprietarul Construcții Erbașu și președintele Federaţiei Patronatelor Societăţilor din Construcţii (FPSC).

Materialele de construcții s-au scumpit, în medie, între 30% și 70% în ultimul an, iar toate ramurile construcțiilor au de suferit.

Costurile de construcție ale apartamentelor au ajuns la peste 600 euro/mp, profiturile dezvoltatorilor vor scădea

De altfel, Erbașu spune că în condițiile actuale, costul de construcție al blocurilor a sărit la peste 600 euro/mp de la 400-500 euro/mp în trecut, în vreme ce, de exemplu, în Belgia sunt de 2.000 euro/mp. La acest cost se adaugă și costurile supliemntare ale dezvoltatorilor, și ca efect, prețurile locuințelor vor crește în funcție de zonă, dar și de cerere.

„Costurile de construcție a apartamentelor cresc în continuare. În România erau 400 de euro – 500 de euro/mp. Acum s-a depășit 600 euro/mp. În Belgia nu se construiește sub 2.000 de euro/mp. Costurile merg în direcția aia. Profiturile vor scădea. Nu vor mai fi la 50%. Poate 20%, uneori și mai jos, dar nu pentru că se vor ieftini apartamentele, ci pentru că se vor mări costurile”, explică Erbașu,c are e și constructor, dar și dezvoltă câteva blocuri.

Pe piață, însă, încă sunt bani și sunt anumiți investitori care îi vor băga în locuințe. Oricum se câștigă mai mult decât din depozite la bănci, care deja au început să taxeze depozitele. Dar piața va regla procentul de creșterea prețurilor. Dacă va exista cerere ca până acum.

Cât e până la insolvență?

Iar România are problema că este, în general, importator de materii prime și materiale de construcție, iar asta, alături de cursul euro-leu, afectează afacerile din domeniu.

„Este o situație foarte gravă, care poate duce multe companii către dezastru. Nu am mai întâlnit-o în ultimii 20 de ani. Azi legislația e foarte rigidă și ajungem în blocaj, cu urmări imprevizibile. Licitația e cea care dă valoarea unei lucrări. De aceea ar trebui să se apeleze la indici internaționali de prețuri, de pe burse. Altfel, vom avea foarte multe firme în insolvență, pentru că nu vor putea să facă față creșterilor de prețuri. De asemenea, multe lucrări publice inclusiv cu bani europeni vor fi blocate. Trebuie intervenit pe legea achizițiilor publice, și prețurile trebuie updatate.  Ar necesară estimarea în euro a prețurilor lucrărilor publice, ca să adaptabilă atât la scumpiri, cât și devalorizarea leului”, spune și Mircea Bulboacă, vicepreședinte al FPSC.

Iar costurile cu materia primă au crescut și în cazul oțelului, și a materialelor plastice, și la polistiren.

Materiile prime s-au scumpit și cu 100%

„Materiile prime s-au scumpit din cauza pandemiei și cu 100%. Toate materiile prime. Mai ales că suntem în general importatori. Plus că toate contractele sunt în lei, iar constructorii se află sub presiune între beneficiari și furnizori și nu au soluții, dacă părțile nu se așază la masă. Faptul că antreprenorii pot previziona cu exactitate ce se întâmplă, e doar în capul unora, care stau la birou”, continuă Erbașu.

Potrivit acestuia, anul trecut au fost aduși circa 15.000 de angajați din Asia, care nu sunt întotdeauna cel mai bine calificați. Mai mult, inclusiv produsele de balastieră pentru autostrăzi sunt mai scumpe cu circa 50%, produsele de construcții s-au scumpit între 30%-70%. Iar aceste materiale reprezintă peste 40% din cost.

„Dacă tot sunt funcționari publici și se ocupă cu asta, să-și facă treaba. Anomaliile că vrem să terminam o investiție europeană în 2023, dar ei termina actele în 2022, trebuie să înceteze. Noi ar trebui să finalizam într-un an o lucrare de trei ani.  Doar prin investiții putem ieși din criză. Dacă nu le vom face la timp, vom pierde din nou oamenii. Și ne vom întreba de ce! Toată lumea se uită la nivelul general, dar efectele se găsesc la noi, în piață. Investițiile încă sunt anulate, încă sunt amânate”, conchide Erbașu.

Mai multe articole...

Cele mai noi articole

Portul Constanţa se pregătește pentru noua recoltă: Toate drumurile intens circulate...

Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime (CNAPM) Constanţa anunță că, în următoarele două luni, adică până la începerea campaniei de recoltare, toate drumurile intens circulate...

Prefectul de Prahova îi face concurență lui Iulian Dumitrescu la preşedinţia...

Virgiliu Nanu, preşedintele PSD Prahova și prefectul județului, îi face concurență lui Iulian Dumitrescu, acuzat de corupţie şi aflat sub control judiciar, la preşedinţia...