Primăria Capitalei vrea să introducă taxă de promovare turistică în interesul multinaționalelor

Publicat: 22 dec. 2025, 08:32, de Ion Teleanu, în ACTUALITATE , ? cititori
Primăria Capitalei vrea să introducă taxă de promovare turistică în interesul multinaționalelor

Primăria Municipiului București a lansat, săptămâna trecută, în consultare publică, un proiect de hotărâre care prevede instituirea unei taxe speciale pentru promovarea turistică a Capitalei, începând cu anul 2026, prin care câștigă companiile multinaționale, iar cele cu capital românesc pierd.

Proiectul propus de Primăria Capitalei în dezbatere publică vizează întroducerea de anul viitor a unei taxe de 10 lei, adică de doi euro, pentru fiecare noapte de cazare, pentru fiecare turist, indiferent de tipul unității de cazare.

Procedura de transparență decizională a fost deschisă pe 19 decembrie 2025, iar cetățenii, operatorii economici și organizațiile interesate pot transmite propuneri și observații până la 30 decembrie 2025. Primăria Capitalei estimează că această taxă va aduce anual la visteria Capitalei aproximativ 15 milioane de lei.

Cine va plăti taxa specială de promovarea turistică 

Conform proiectului de hotărâre, taxa va fi suportată de toate persoanele care beneficiază de servicii de cazare în București, indiferent dacă sunt rezidenți sau nerezidenți. Aceasta se va aplica în:

  • hoteluri și hoteluri-apartament
  • hosteluri, moteluri, pensiuni turistice și agroturistice
  • apartamente și camere închiriate, inclusiv prin platforme precum Airbnb sau Booking
  • alte structuri de primire turistică, clasificate sau neclasificate

Taxa va fi colectată de unitățile de cazare sau de platformele de intermediere, care vor avea obligația să o evidențieze distinct pe documentele de plată și să o vireze ulterior către direcțiile de taxe locale ale sectoarelor, iar apoi la bugetul Municipiului București.

Multinaționalele câștigă, firmele românești pierd

Numai că, acest proiect este unul cu dedicație, care favorizează companiile multinaționale care operează în domeniul turismului din București și jecmănește unitățile de primire turistică, mici și mijlocii, cu capital românesc, adică afectează turismul de masă.

Proiectul prevede introducerea unei taxe speciale de promovarea turistică de 2 euro pentru fiecare noapte de cazare, în loc să se pună o cotă procentuală din cazare, în funcție de cele șase tipuri de cazare.

Practic, se dorește mărirea prețurilor la unitățile de una, două și chiar trei stele, și implicit a turismului de masă. Ca atare, cei care se cazează, de exemplu, cu 30 de euro/noapte, vor plăti circa 6% din tariful de cazare/noapte. În schimb, turiștii care se vor caza la un hotel de trei sau patru stele, unde cazarea este de 60 de euro pe noapte, vor achita numai 3,3% din tariful de cazare pe noapte. Însă, turiștii cazați la hoteluri de lux de patru și cinci stele, unde cazarea depășește 100 de euro, taxa turistică achitată va fi de doar 2% din tariful unei nopți de cazare.

Astfel, prin introducerea acestei taxe speciale de prmovarea turistică, vor fi avantajate companiile multinaționale, care operează pe piața turistică bucureșteană, afliate la Confederația Patronală Concordia, Federația Industriei Hoteliere din România și Patronatul IMM-urilor.

În schimb, cei mai afectați de introducerea acestei noi taxe vor fi proprietarii unităților de cazare mici și mijloci, cu capital românesc și, automat, va pierde turismul de masă.

Aberații: Creșterea, mai mare decât …creșterea de TVA și taxarea structurilor ilegale

Nu trebuie omis faptul că această taxă de promovare turistică de 2 euro pentru fiecare noapte de cazare este mai mare decât creșterea de TVA din turism, de la 9% la 11%, introdusă de guvernul Bolojan, ceea ce înseamnă o creștere de 3% și chiar 6%.

În plus, proiectul aflat în dezbatere pe site-ul Primăriei Capitalei prevede o aberație cât Palatul Parlamentului. Se stipuelază că taxa se aplică structurilor de primire turistică neclasificate. Cum poți să aplici o taxă la o structură de primire turistică care funcționează ilegal? Rămâne de văzut dacă consilierii generali vor adopta sau nu acest proiect, care face jocurile multinaționalelor în detrimentul firmelor cu capital românesc.