Primele probleme cu noile cărți de identitate electronice: Mai multe griji, decât avantaje

Publicat: 28 iun. 2025, 08:37, de Nitulescu Gabriel, în SOCIAL , ? cititori
Primele probleme cu noile cărți de identitate electronice: Mai multe griji, decât avantaje
sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Introducerea noilor cărți de identitate electronice în România, o inițiativă considerată un pas major către digitalizarea administrației publice, aduce deja primele dificultăți pentru cetățeni și instituții. Deși interesul pentru acest document este ridicat – sute de buletine au fost emise și peste 5.000 de cereri sunt în procesare – lipsa infrastructurii și modificările neașteptate în conținutul tipărit creează blocaje administrative.

Informații importante, eliminate de pe suportul fizic

Unul dintre cele mai contestate aspecte este eliminarea adresei de domiciliu de pe suportul fizic al noilor cărți de identitate. Potrivit autorităților, această modificare are ca scop facilitarea schimbării adresei fără a fi necesară emiterea unui nou act.

„Informația referitoare la domiciliu nu mai este tipărită tocmai pentru a permite cetățeanului să-și schimbe domiciliul fără să fie obligat să-și schimbe și cartea electronică. Domiciliul se reînscrie la cerere”, a explicat Cătălin Giulescu, director la Direcția pentru Evidența Persoanelor.

În teorie, cipul integrat în noul document conține mult mai multe informații decât era posibil să fie afișate anterior, permițând instituțiilor acces rapid și complet la datele personale. Însă acest lucru presupune ca respectivele instituții să aibă echipamentele necesare.

Lipsa echipamentelor de scanare, un obstacol major

Realitatea din teren arată că cele mai multe instituții – de la primării până la farmacii și cabinete de avocatură – nu dețin cititoare compatibile cu noile buletine. Fără aceste dispozitive, accesul la datele din cip, în special la cele legate de domiciliu, este imposibil.

„Noi avem nevoie de cititoare speciale, asemănătoare celor pentru pașapoarte, pentru a accesa datele de domiciliu ale celor care vin la cabinetul nostru. În prezent, nu avem astfel de aparate”, a declarat Irina Tudorache, avocat.

Soluție de avarie: Dovada domiciliului, la imprimantă

Pentru a compensa lipsa datelor de pe actul fizic, Ministerul Afacerilor Interne a pus la dispoziția cetățenilor o platformă online de unde pot descărca dovada domiciliului. Însă accesarea acestui serviciu se dovedește a fi o provocare în sine.

„Mi-am schimbat cartea de identitate săptămâna trecută și, până azi, nu am reușit să mă loghez în platforma respectivă pentru a-mi descărca dovada de domiciliu. Este un proces greoi”, a relatat aceeași avocată.

Lipsa unei interfețe prietenoase și a suportului tehnic afectează cetățenii, mai ales pe cei fără abilități digitale avansate sau fără acces constant la internet.

Promisiuni de digitalizare, dar fără infrastructură

Reprezentanții autorităților promit că digitalizarea va aduce beneficii pe termen lung, inclusiv reducerea sarcinilor birocratice pentru cetățeni. Totuși, recunosc că infrastructura necesară pentru ca noile acte să fie pe deplin funcționale nu este încă disponibilă.

„Trebuie să învățăm să luăm sarcina de pe umerii cetățeanului. Prin interconectări între instituții, datele trebuie obținute de administrație, nu cerute repetitiv de la oameni”, a subliniat Giulescu.

Până la dotarea instituțiilor cu cititoare și optimizarea platformelor digitale, noua carte de identitate electronică riscă să creeze mai multe probleme decât avantaje. Cetățenii sunt puși în situația de a gestiona o tranziție complicată, în care tehnologia avansată nu este susținută de o infrastructură pe măsură.

Până atunci, în loc să simplifice birocrația, buletinul digital a adăugat mai multe griji în relația cetățeanului cu statul.