Primul act al Dieselgate: 21 de luni de închisoare cu suspendare pentru un fost patron

Publicat: 29 iun. 2023, 08:15, de Magda Marincovici, în Internațional , ? cititori
Primul act al Dieselgate: 21 de luni de închisoare cu suspendare pentru un fost patron

Fostul CEO al Audi, Rupert Stadler, este primul director al grupului Volkswagen care se confruntă cu o sancțiune penală în scandalul motoarelor diesel trucate – Dieselgate, transmite Euronews.

Rupert Stadler, fost director al filialei Volkswagen între 2007-2018, a fost condamnat la 21 de luni de închisoare cu suspendare și la o amendă de 1,1 milioane euro de un tribunal regional din Munchen, care a judecat dosarul din septembrie 2020.

El a fost acuzat pentru că a știut despre instalarea acelui sistem fără a interveni pentru a-l stopa.

Rupert Stadler, în vârstă de 60 de ani, a contestat acuzațiile încă de la începutul anchetei și pe tot parcursul audierilor. Totuși, în final și-a recunoscut vina, la propunerea tribunalului, pentru a beneficia de o pedeapsă mai puțin severă decât cei zece ani de închisoare la care s-ar fi expus.

Dieselgate a provocat un scandal la nivel mondial, care a afectat puternic reputația industriei de automobile germane.

În 2015, în urma acuzațiilor agenției de mediu americane (EPA), Volkswagen a recunoscut că a echipat 11 milioane de motoare de tip ”EA 189” pe vehiculele sale diesel cu un software capabil să le facă să pară mai puțin poluante la testele de laborator și în circulație.

În același dosar, mai sunt implicați fostul director al Audi și Porsche, Wolfgang Hatz, și mâna lui dreaptă la Audi, Giovanni Pamio. Ei au recunoscut că au trucat motoarele în așa fel încât valorile de gaz de eșapament să fie respectate la toate testele.

Primul a fost condamnat la doi ani de închisoare cu suspendare, la care se adaugă o amendă de 400.000 de euro, iar al doilea, la 21 de luni de închisoare cu suspendare și o amendă de 50.000 euro.

Având în vedere amploarea scandalului, clemența de care au beneficiat prin recunoașterea vinovațiilor, precum și pedepsele decise au atras numeroase critici în Germania.

Un scandal economic uriaș, milioane de clienți înșelați din lumea întreagă, miliarde de euro de amendă pentru companie și singurul înalt patron judecat până acum se alege cu o pedeapsă atât de blândă? – întreabă cotidianul Suddeutsche Zeitung.

Grupul Volkswagen a trebuit să achite de atunci 30 de miliarde de euro, rambursări, daune și costuri judicaire, dintre care cele mai mari către SUA.

Acum atenția este îndreptată spre tribunalul Brunswick, unde, în septembrie 2021, s-a deschis un alt mare proces penal, în care sunt implicați patru foști responsabili ai Volkswagen, acuzați de fraudă.

Audierile sunt prevăzute până în 2024, dar fără principalul acuzat, fostul CEO al primul constructor european la momentul scandalului, Martin Winterkorn, absent de la proces din motive medicale