Programa de Limba română pentru clasa a IX-a, revizuită oficial. Ce este nou
Ministerul Educaţiei a publicat variantele revizuite ale programelor şcolare pentru disciplina Limba şi literatura română, clasa a IX-a, trunchi comun, după integrarea observaţiilor şi propunerilor formulate în perioada de transparenţă publică. Noile documente aduc modificări importante în structura conţinuturilor, extind lista autorilor recomandaţi – cu un accent vizibil pe includerea unor autoare române şi străine – şi introduc elemente de educaţie media şi utilizare responsabilă a inteligenţei artificiale.
- Programele au fost revizuite după consultări extinse
- Continuitate clară între gimnaziu și liceu
- Sugestii metodologice și comparații între epoci literare
- Lista autorilor români, extinsă cu autoare reprezentative
- Educaţie media și utilizarea etică a inteligenţei artificiale
- Lista autorilor recomandați pentru clasa a IX-a
Programele au fost revizuite după consultări extinse
Reprezentanţii Ministerului Educaţiei şi Cercetării au anunţat că variantele revizuite au fost publicate marţi, după ce membrii grupurilor de lucru pentru disciplina Limba şi literatura română au analizat observaţiile şi propunerile transmise către Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare, din cadrul MEC.
Potrivit instituţiei, procesul de revizuire s-a desfăşurat atât pe parcursul perioadei de transparenţă publică, cât şi în intervalul 15–22 decembrie, timp în care grupurile de lucru s-au reunit în plen şi în subgrupuri pentru a evalua sugestiile primite.
Continuitate clară între gimnaziu și liceu
Una dintre modificările centrale vizează modul de tranziţie de la gimnaziu la liceu. Ministerul arată că prima secvenţă de conţinut a fost detaliată şi reorganizată tematic, fiind intitulată „Reflecţii despre literatură”, în continuarea temei generale din clasa a VIII-a, „Reflecţii despre lumea din jur”.
Această reorganizare urmăreşte să asigure o continuitate reală, dar şi un progres în studiul literaturii, prin introducerea unor repere de comprehensiune şi interpretare care permit abordarea textelor literare prin contextualizare şi dinamică istorică.
„Clarificarea modalităţilor prin care se realizează trecerea de la gimnaziu la liceu (…) şi includerea unor repere de comprehensiune şi interpretare care să asigure o continuitate (dar şi un progres) între studiul literaturii în gimnaziu şi în liceu”, au transmis reprezentanţii Ministerului Educaţiei.
Sugestii metodologice și comparații între epoci literare
În urma acestor ajustări, au fost introduse sugestii metodologice menite să sprijine activitatea profesorilor la clasă. Acestea permit, printre altele, compararea caracteristicilor unor epoci literare diferite, recunoaşterea modificărilor tematice de-a lungul timpului şi urmărirea unor traiectorii biografice relevante din perspectiva responsabilităţii civice.
Accentul este pus pe dezvoltarea unei înţelegeri nuanţate a literaturii, ca fenomen cultural aflat într-o permanentă transformare.
Lista autorilor români, extinsă cu autoare reprezentative
O noutate majoră a noii programe o reprezintă extinderea listei de autori români recomandaţi, prin includerea unor autoare cu rol important în dezvoltarea literaturii şi publicisticii româneşti.
Printre acestea se numără Maria Rosetti (Mary Grant), care a introdus cronica dramatică în spaţiul publicistic românesc al secolului al XIX-lea, şi Sofia Nădejde, recunoscută ca pionieră a feminismului românesc şi a criticii sociale incipiente.
Și lista autorilor străini recomandaţi pentru contextualizări a fost completată cu nume de autoare consacrate din spaţiul occidental. Ministerul menţionează includerea unor figuri literare precum Doamna de Staël şi George Eliot, alături de alţi autori clasici ai literaturii universale.
De asemenea, pentru proiectul şcolar final, intitulat „Oameni ai timpului lor”, sunt propuse mai multe personalităţi feminine relevante pentru activitatea lor literară şi civică, precum Elena Ghica – Dora d’Istria sau Ecaterina Conachi.
Educaţie media și utilizarea etică a inteligenţei artificiale
Noile programe includ şi elemente de educaţie media, integrate atât în exemplele de activităţi de învăţare, cât şi în sugestiile metodologice. Totodată, au fost diversificate activităţile care permit elevilor să utilizeze în mod responsabil şi etic conţinuturi generate cu ajutorul inteligenţei artificiale.
În nota de prezentare a programei au fost introduse definiţii succinte menite să clarifice sensurile unor concepte-cheie, precum literatura şi contextul, în jurul cărora este construit parcursul didactic.
Literatura este definită ca un sistem pluristratificat, abordat ca reprezentare a realităţii, instituţie culturală, parcurs istoric, spaţiu de creaţie şi tablou al genurilor, iar contextul este înţeles ca ansamblu de condiţii socioculturale care facilitează construirea reprezentărilor unei epoci.
Lista autorilor recomandați pentru clasa a IX-a
Printre autorii recomandaţi în programa de Limba şi literatura română, clasa a IX-a, se regăsesc: Grigore Ureche, Miron Costin, Ion Neculce, Radu Popescu, Ioan Dinicu Golescu, I. Codru-Drăguşanu, Gheorghe Asachi, Ion Heliade-Rădulescu, Maria Rosetti, Dimitrie Bolintineanu, Grigore Alexandrescu, Nicolae Filimon, Vasile Alecsandri, Costache Negruzzi, Mihail Kogălniceanu, Ion Ghica, Sofia Nădejde, Ion Creangă, Ioan Slavici, I.L. Caragiale, Titu Maiorescu, alături de autori precum Niccolò Machiavelli, Montesquieu, Molière, Doamna de Staël, Stendhal, Balzac, Mary Shelley şi George Eliot.
Ministerul precizează că profesorii vor alege opere reprezentative ale unor autori din listă, studiate integral sau prin fragmente.
La finalul anului şcolar, programa recomandă activităţi de sistematizare şi evaluare sumativă, prin realizarea unor proiecte cu tema „Oameni ai timpului lor”. Elevii vor prezenta personalităţi relevante pentru epocile studiate, insistând asupra evenimentelor biografice care au influenţat cultura şi societatea românească.
Documentarea se va face pe baza unor surse diverse, iar elevii vor fi îndrumaţi să respecte etica redactării şi normele de citare în vigoare.