Proiect: Scutire de la plata taxelor pentru documentele necesare proiectelor de interes public de peste 100.000 lei

Publicat: 03 iun. 2022, 14:45, de Aurel Drăgan, în POLITICĂ , ? cititori
Proiect: Scutire de la plata taxelor pentru documentele necesare proiectelor de interes public de peste 100.000 lei

Mai mulţi parlamentari propun, într-o iniţiativă legislativă depusă la Parlament, ca unităţile administrativ-teritoriale, sectoarele municipiului Bucureşti, întreprinderile publice, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară şi regiunile de dezvoltare să fie scutite de la plata taxelor şi tarifelor pentru documentele necesare realizării de proiecte de interes public din fonduri europene şi fonduri naţionale publice sau private în valoare de peste 100.000 lei.

Proiectul este semnat de 30 de parlamentari de la PNL, PSD, UDMR şi neafiliaţi.

Potrivit propunerii legislative, „unităţile administrativ-teritoriale, sectoarele municipiului Bucureşti, întreprinderile publice, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară şi regiunile de dezvoltare prevăzute de Legea 315/2004 privind dezvoltarea regională a României sunt scutite în integralitate de plata tarifelor datorate pentru emiterea oricărui document, indiferent de denumirea lui sau de emitent, necesar depunerii, selectării, admiterii, realizării şi finalizării proiectelor de interes public din fonduri europene şi/sau fonduri naţionale publice sau private în valoare de peste 100.000 lei”.

Suma de 100.000 lei se va actualiza în sus, la mii lei, în fiecare an, cu rata inflaţiei luată în calcul pentru întocmirea bugetului public naţional, prin ordin al al ministrului Finanţelor Publice.

În acest sens, beneficiarii vor anexa solicitării şi documentaţiei necesare pentru obţinerea documentului necesar un formular tip sintetic cuprinzând fişa proiectului de interes public care indică eligibilitatea, sau sursa de finanţare a proiectului, pentru scutirea integrală de la plată. Pe baza formularului tip sintetic, se va ţine evidenţa tuturor tarifelor scutite de plată şi se vor deconta aceste cheltuieli prin solicitare adresată trimestrial Ministerului Finanţelor Publice, prevede proiectul.

Solicitarea de obţinere a documentului necesar şi formularul tip sintetic şi documentaţia necesară se vor depune în format electronic de beneficiar la adresa electronică a emitentului, care are obligaţia de a transmite un mesaj electronic de confirmare a primirii.

Pentru proiectele publice, termenele de emitere a documentelor necesare prevăzute de legislaţia în vigoare sau reglementările interne ale emitenţilor vor fi reduse la jumătate, mai prevede proiectul, menţionându-se că aceste termene nu vor putea fi mai mici de 3 zile lucrătoare şi mai mari de 20 de zile lucrătoare.

În măsura în care documentele necesare pentru depunerea, selectarea, admiterea, realizarea şi finalizarea proiectelor de interes public nu au fost emise în termenele reduse, beneficiarii vor avea posibilitatea ca, de la împlinirea acestor termene, să se adreseze direct secţiilor de contencios administrativ ale tribunalelor de la nivelul judeţelor unde îşi au sediul, pentru a obţine obligarea instituţiei publice sau a furnizorilor/distribuitorilor de utilităţi la emiterea în regim de urgenţă a documentelor necesare, fără a mai formula plângere prealabilă. Instanţa de judecată se va pronunţa şi va redacta hotărârea judecătorească în termen de 30 zile de la înregistrarea cererii de chemare în judecată, iar prin derogare, hotărârea pronunţată în fond va fi executorie de drept, se menţionează în proiect.

Iniţiatorii arată în expunerea de motive a proiectului că, „potrivit raportului anual al Curţii de Conturi, majoritatea unităţilor administrativ-teritoriale se confruntă cu grave probleme financiare, bugetele anuale estimate fiind supaevaluate şi nerealiste, fapt care, în practică, se transpune în lipsa fondurilor necesare realizării cheltuielilor bugetate, între care, frecvent, cele pentru întocmirea documentaţiei pentru proiectele de interes public”.

În aceeaşi situaţie se află şi majoritatea altor persoane juridice care au ca obiect de activitate realizarea diferitelor servicii publice necesare cetăţenilor, precizează aceştia.

Iniţiatorii susţin că proiectul propune acest mecanism de scutire la plată „întrucât realizarea unui proiect de interes public presupune, în etapa de început, obţinerea contra cost a unui număr important de avize, autorizaţii etc şi întrucât foarte multe unităţi administrativ-teritoriale şi persoane juridice care realizează servicii de interes public nu colectează veniturile necesare suportării costului acestora”.

Proiectul urmează să intre mai întâi în dezbaterea Senatului, Camera Deputaţilor fiind decizională.