Proiectul de act normativ privind guvernanţa Platformei de Cloud Guvernamental, în transparenţă decizională

Publicat: 20 sept. 2022, 21:42, de Aurel Drăgan, în News , ? cititori
Proiectul de act normativ privind guvernanţa Platformei de Cloud Guvernamental, în transparenţă decizională
ADR Cloud Guvernamental

Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) şi Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării (MCID) au publicat marţi în transparenţă decizională proiectul Hotărârii de Guvern ce vizează principiile de funcţionare, standardele şi modalitatea de operaţionalizare a Platformei de Cloud Guvernamental.

Cloudul guvernamental este livrabilul fundamental al investiţiilor în transformarea digitală a României din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) Componenta 7 – Transformare Digitală.

„Astăzi, prin colaborarea excelentă a echipelor de experţi ale MCID şi ADR, am îndeplinit încă o etapă de referinţă în ce priveşte realizarea sistemului informatic esenţial pentru România Digitală. Eforturile împărtăşite cu stakeholderii din sectorul public şi din mediul privat ne fac să fim încrezători că Cloudul guvernamental va asigura trecerea de la modelul insular de dezvoltare informatică la o platformă unică de interacţiune cu administraţia, unde cetăţenii vor accesa şi utiliza servicii electronice moderne şi eficiente”, a declarat Dragoş-Cristian Vlad, preşedintele ADR.

Platforma de Cloud Guvernamental va facilita transformarea României într-o economie bazată pe date, sigură, dinamică şi sincronizată cu direcţiile strategice de acţiune ale Uniunii Europene în ceea ce priveşte guvernanţa datelor. Furnizarea serviciilor de cloud (FSC) oferite în cadrul Platformei de cloud guvernamental va fi asigurată de ADR, către instituţiile publice, în calitate de utilizatori ai serviciilor de cloud (USC).

Principiile pe care se bazează implementarea Platformei de cloud guvernamental sunt: implementarea conceptului „doar o singură dată”, prin care datele minimal necesare sunt solicitate o singură dată; interconectarea sistemelor informatice ale administraţiei prin accesul sigur, rapid şi facil la servicii, cu accent pe trasabilitatea accesului; respectarea standardelor şi a criteriilor privind proiectarea şi furnizarea serviciilor; accesul securizat la date; asigurarea transparenţei prin care proprietarii şi administratorii datelor au control asupra acestora şi orice operaţiune de prelucrare a datelor este jurnalizată în vederea auditării ulterioare.

Dezvoltarea cloudului va produce beneficii precum reducerea costurilor şi creşterea calităţii activităţilor sectorului public, inclusiv în ceea ce priveşte prestarea serviciilor publice şi a creşterii calităţii relaţiei cu cetăţeanul.

Potrivit sursei citate, cloudul guvernamental asigură interconectarea sistemelor digitale ale sectorului public, cu beneficii concrete pentru cetăţeni: One-stop shop – acces direct la toate serviciile publice, prin integrarea celor 36 de evenimente de viaţă şi a serviciilor de e-guvernare într-o singură platformă; statul român, accesibil la un click distanţă – cetăţeanul va putea solicita şi primi documente de oriunde, oricând; economie de timp – fără cozi, fără nicio deplasare fizică la instituţiile publice; trasabilitate – cetăţeanul va putea avea un istoric al interacţiunilor sale cu administraţia; jurnalizare – procesarea datelor se va face transparent, la nivelul sistemelor IT ale instituţiilor publice beneficiare, astfel încât cetăţenii au posibilitatea să vizualizeze accesarea datelor; siguranţă – cloudul guvernamental va beneficia de cele mai avansate sisteme de securitate cibernetică disponibile.

Consultarea publică pe marginea proiectului de act normativ reprezintă următoarea etapă în procesul de implementare al cloudului guvernamental al României, proces demarat prin dezbaterea şi adoptarea Ordonanţei de Urgenţă nr. 89/2022 privind înfiinţarea, administrarea şi dezvoltarea infrastructurilor şi serviciilor informatice de tip cloud utilizate de autorităţile şi instituţiile publice.

Propunerile, sugestiile sau opiniile cu valoare de recomandare pot fi transmise în termen de 10 zile calendaristice de la publicarea anunţului, pe adresa de e-mail contact@adr.gov.ro.