”Vidul legal”: Cum cotizează britanicii, fără să știe, la războiul lui Putin

Publicat: 05 feb. 2024, 14:35, de Cristian Matache, în Internațional , ? cititori
”Vidul legal”: Cum cotizează britanicii, fără să știe, la războiul lui Putin

Un așa-numit „vid legal” face ca petrolul lui Putin să fie rafinat în țări precum India, iar produsele să fie vândute în Marea Britanie.

Milioane de barili de combustibil produse din petrol rusesc sunt încă importate în Regatul Unit, în ciuda sancțiunilor impuse din cauza războiului dus de Putin în Ucraina, susține un studiu citat de BBC.

Un așa-numit „vid legal” face ca petrolul rusesc să fie rafinat în țări precum India, iar produsele să fie vândute în Marea Britanie.

Acest lucru nu este ilegal și nu încalcă interdicția britanică asupra petrolului rusesc, dar criticii spun că subminează sancțiunile menite să restricționeze fondurile de război ale lui Putin.

Guvernul britanic a negat că ar fi fost importuri de petrol rusesc începând cu anul 2022.

Dar un purtător de cuvânt a declarat că „regulile de origine” internațional recunoscute definesc că petrolul, odată rafinat într-o altă țară, este clasificat în scopuri comerciale ca provenind din țara de rafinare.

„Vid de rafinare”

Marea Britanie se numără printre multele țări occidentale care interzic importul petrolului și produselor petroliere de origine rusă în scopul de a reduce suma de bani pe care Moscova o poate obține din combustibilii fosili.

Dar două rapoarte separate, distribuite exclusiv către BBC, sugerează că regulile referitoare la rafinare permit produselor fabricate din petrol rusesc să ajungă pe teritoriul britanic.

Centrul pentru Cercetarea Energiei și a Aerului Curat (CREA) a declarat că acest „vid de rafinare” permite țărilor precum India și China, care nu au sancționat Kremlinul, să importe legal petrol rusesc și să-l rafineze în produse petroliere precum combustibil pentru avioane și motorină.

Acestea sunt apoi exportate către Marea Britanie și Uniunea Europeană.

„Problema cu acest vid este că crește cererea de petrol rusesc și permite vânzări mai mari în ceea ce privește volumul și creșterea prețului acestuia, ceea ce sporește și fondurile trimise către tezaurul de război al Kremlinului,” a declarat Isaac Levi, șeful politicii și analizei energetice Europa-Rusia din cadrul CREA.

„Petrolul ajută la plata războiului lui Putin”

Într-un alt studiu de cercetare, grupul de campanie Global Witness a estimat că pe parcursul anului 2023, aproximativ 5,2 milioane de barili de produse petroliere rafinate care proveneau din petrol rusesc au fost importate în Marea Britanie.

Mai mult de jumătate din combustibilul importat – 4,6 milioane de barili – era combustibil pentru avioane, pe care cercetătorii grupului sugerau că era folosit într-unul din 20 de zboruri în Marea Britanie.

Lela Stanley, liderul campaniei echipei Ucrainei la Global Witness, a declarat că în timp ce „guvernul britanic se străduiește să condamne războiul din Ucraina, rămâne complice în vânzarea petrolului rusesc prin menținerea acestui vid de rafinare deschis”.

„Fiecare liră cheltuită pe petrolul rusesc ajută la plata războiului său brutal,” a adăugat ea.

Cifrele exclusive distribuite către BBC de către CREA estimează că, în primele 12 luni de la interdicția petrolului rusesc începând din decembrie 2022, aproximativ 569 de milioane de lire sterline în produse petroliere importate de Marea Britanie proveneau din petrol rusesc.

Ambele rapoarte au afirmat că așa-numitul vid a furnizat indirect Kremlinului mai mult de 100 de milioane de lire sterline în venituri din taxe.

De asemenea, au afirmat că majoritatea importurilor au provenit în principal din trei rafinării de petrol din India – Jamnagar, Vadinar și New Mangalore, împreună cu alte nouă în mai multe țări, inclusiv China.

Mai multe estimări făcute de CREA și Global Witness s-au bazat pe analiza cifrelor de expediere a petrolului de la firma de date și analize Kpler, cu date privind prețurile bazate pe Eurostat, împreună cu alte surse de date.

Atât CREA cât și Global Witness au declarat că cele două studii de cercetare se bazează pe presupuneri și au recunoscut că există provocări și limitări în analizarea unui astfel de comerț. Cifrele din Agenția Internațională pentru Energie arată că importurile indiene de petrol rusesc au crescut de la începutul războiului din Ucraina. În răspuns la sancțiuni, Rusia lui Putin a scăzut prețurile la petrol pentru a atrage noi cumpărători.

De la invazie, importurile britanice de combustibil pentru avioane și motorină indiene au crescut, de asemenea.

Rusia lui Putin este al treilea cel mai mare producător de petrol din lume. Extrage petrol brut din pământ, care este apoi exportat la rafinării și transformat în produse precum benzină, motorină, combustibil pentru avioane și diverse materiale plastice.

Economia rusă este puternic dependentă de astfel de exporturi.

Aliații occidentali au lovit Rusia lui Putin cu numeroase sancțiuni, inclusiv un plafon al prețului petrolului, care își propune să prevină ca Moscova să obțină mai mult de 60 de dolari pentru un baril de petrol brut.

Dar există întrebări cu privire la cât de aspre sunt măsurile, după ce Fondul Monetar Internațional și-a revizuit recent prognoza pentru creșterea economică a Rusiei în 2024 de la 1,1% la 2,6%.

Sancțiunile au avut, de asemenea, un impact asupra țărilor care le impun, cu prețuri atât pentru petrol, cât și pentru gaze care au crescut, pe măsură ce națiunile, în principal cele din UE, s-au luptat pentru noi aprovizionări, departe de Rusia.

Impactul sancțiunilor asupra Rusiei lui Putin

În ianuarie anul trecut, statisticile comerciale sugerau că Marea Britanie nu a importat niciun combustibil fosil din această țară, în timp ce în 2021, importurile de gaze, petrol și cărbune din Rusia în Marea Britanie au fost evaluate la un total de 4,5 miliarde de lire sterline.

Un purtător de cuvânt al guvernului britanic a declarat că, de la intrarea în vigoare a sancțiunilor, nu au fost „importuri de petrol și produse petroliere rusești în Marea Britanie”.

El a declarat că, în plus față de „furnizarea de dovezi că bunurile nu sunt de origine rusă, importatorii trebuie să includă acum țara de ultimă expediere pentru a se asigura că petrolul din Rusia nu este deviat prin alte țări”.

Brian Mulier, co-șef al grupului internațional de comerț și vamă la firma de avocatură Bird & Bird, a declarat că regulile de origine înseamnă în cele din urmă că petrolul brut rusesc rafinat într-o țară precum India va fi clasificat ca petrol indian.

„O schimbare a originii se determină în funcție de prelucrarea substanțială,” a spus el. „Odată ce produsele petroliere rafinate rusești sunt prelucrate substanțial în afara apei într-o jurisdicție altă decât Federația Rusă, ele nu mai sunt considerate ca provenind din Federația Rusă.”

O sursă din industria petrolului a adăugat că, deoarece Marea Britanie nu este autonomă din punct de vedere al motorinei, trebuie să o cumpere de undeva, iar dacă nu o face din India, riscul plății unui preț mai mare în altă parte și transferul costului către consumator.

„Interzicerea completă nu este dificilă”

Dar Oleg Ustenko, consilier economic al președintelui ucrainean Volodymyr Zelensky, a cerut aliaților occidentali ai Ucrainei să își întărească sancțiunile actuale pentru a include o interdicție completă asupra tuturor produselor petroliere rafinate derivate din petrol rusesc.

„Trebuie să facem tot ce este posibil pentru a tăia finanțele Rusiei. Trebuie să ne asigurăm că nu au suficientă numerar în mâinile lor pentru a continua acest război sângeros împotriva noastră,” a spus el.

„Ar trebui făcut în aceste țări care sunt… cu adevărat aliate cu noi. Începând cu Marea Britanie, UE și SUA. Nu este dificil pentru Marea Britanie să introducă un astfel de interzis.”

Domnul Levi de la CREA a fost de acord că o astfel de mișcare ar închide vidul de rafinare.

Matt Smith, analist la Kpler, care este sursa a mare parte din cercetare, a declarat că, deși este imposibil să se separe produsele petroliere rafinate care sunt produse din materiale rusești, „este corect să spunem că cel puțin unele dintre produsele petroliere rafinate care intră în Europa sunt produse din material rusesc”.

Marea Britanie primește astfel produse petroliere indiene care „probabil au fost rafinate din petrol rusesc”, a spus el.

Domnul Smith a spus că, în timp ce așa-numitul vid subminează sancțiunile, situația este complexă.

„Este imposibil să se extragă petrolul rusesc sau produsele create din material rusesc de pe piața globală,” a spus el. „Rusia este, de asemenea, un actor atât de important încât puterile care sunt nu doresc să elimine complet oferta rusă de pe piața globală pentru că ar determina creșteri de prețuri.”

Anul trecut, unii legislatori americani au cerut, de asemenea, o interdicție asupra importurilor de combustibil din rafinăriile care utilizează petrol rusesc, cu reprezentanții americani Lloyd Doggett și Joe Wilson introducând un proiect de lege pentru a închide vidul de rafinare.

Toate cele trei rafinării de petrol indiene nu au răspuns solicitărilor BBC pentru un comentariu.