Rabla Auto 2025: Guvernul lansează programul cu vouchere reduse pentru electrice și relansează Rabla pentru Tractoare

Publicat: 11 sept. 2025, 20:50, de Corina Oprea, în POLITICĂ , ? cititori
Rabla Auto 2025: Guvernul lansează programul cu vouchere reduse pentru electrice și relansează Rabla pentru Tractoare

Guvernul României a aprobat joi, la propunerea Ministerului Mediului, noua ediție a programului Rabla Auto pentru persoane fizice, cu un buget de 200 de milioane de lei. Programul se menține pe aceeași platformă de înscriere ca și în anii anteriori, însă valoarea voucherelor pentru mașinile electrice a fost redusă semnificativ, de la 37.000 la 18.500 de lei. În paralel, autoritățile au anunțat și reluarea programului Rabla pentru Tractoare, finanțat din fonduri europene și din Fondul pentru Mediu, o măsură importantă pentru sectorul agricol.

Ce presupune Rabla Auto 2025

Noua hotărâre introduce programul „pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic, dedicat persoanelor fizice”. Finanțarea este asigurată prin credite de angajament și bugetare, fiecare în valoare de 200 de milioane de lei.

Ministrul Mediului, Diana Buzoianu, a precizat că procesul de înscriere rămâne neschimbat și că voucherul pentru motoarele termice și hibride se menține la aceeași valoare, dar la electrice s-a redus la 18.500 de lei.

„Fondurile alocate pentru Programul Rabla 2025 se ridică la 200 de milioane de lei. O suplimentare a acestui fond nu este posibilă pentru acest an, dar pe viitor avem în vedere alte variante”, a explicat ministrul.

Această ajustare a valorii voucherelor vine ca urmare a realocării fondurilor și a priorităților bugetare, dar nu afectează obiectivul principal al programului: stimularea achiziției de vehicule ecologice și reducerea emisiilor poluante.

Surse de finanțare și modificări ale programului

Bugetul programului Rabla Auto 2025 este asigurat prin diminuarea fondurilor destinate „Programului pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic 2025–2030 (Rabla Plus și Rabla Clasic – ghid unic)”.

De asemenea, hotărârea modifică denumirea vechiului program din perioada 2020–2024, actualizându-l pentru intervalul 2025–2030 sub formula unificată „Rabla Plus și Rabla Clasic – ghid unic”.

România a finanțat, până în prezent, peste 700.000 de autoturisme prin schemele Rabla Clasic și Rabla Plus, consolidând astfel programul ca principal instrument de politică publică pentru reducerea emisiilor din transporturi.

Rabla pentru Tractoare, reluat din fonduri europene

Ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Florin Barbu, a anunțat reluarea programului Rabla pentru Tractoare, finanțat din fonduri europene și Fondul pentru Mediu. Această măsură face parte din pachetul de soluții economice propus de Partidul Social Democrat pentru susținerea fermierilor români și dezvoltarea agriculturii.

„Agricultura este un pilon principal al economiei României și necesită investiții constante. Am venit cu programe clare și măsuri pentru fermierii români, iar deblocarea Programului Rabla pentru Tractoare este una dintre soluțiile noastre pentru redresarea sectorului agricol”, a declarat Florin Barbu.

Ministrul a explicat că programul Rabla pentru Tractoare nu are impact asupra bugetului de stat sau asupra deficitului și că este una dintre cele patru soluții identificate pentru stimularea economiei în sectorul agricol.

Suspendarea programului Rabla pentru Tractoare în 2025

Prima sesiune a programului Rabla pentru Tractoare a fost anulată inițial, iar Administrația Fondului pentru Mediu a suspendat temporar proiectele și programele planificate până la finalul anului 2025. Această măsură a fost prevăzută în Ordonanța de Urgență nr. 41 din 19 august și vizează reevaluarea procedurilor și proiectelor în desfășurare.

Reluarea programului în această perioadă vine ca o veste bună pentru fermierii români, oferind oportunitatea de a înnoi utilajele agricole și de a crește eficiența producției fără presiune financiară suplimentară asupra bugetului de stat.