Războiul din Gaza ar putea răsturna Hamas fără a face Israelul mai sigur

Publicat: 23 mart. 2024, 08:51, de Cristian Matache, în Internațional , ? cititori
Războiul din Gaza ar putea răsturna Hamas fără a face Israelul mai sigur

Există întotdeauna riscul ca războiul din Fâșia Gaza, dintre Israel și gruparea Hamas, să degenereze într-un conflict mai mare.


„Aș dori să pot spune că avem un plan foarte detaliat”, a spus un ofițer al armatei israeliene în zilele haotice care au urmat asaltului brutal al Hamasului din sudul Israelului pe 7 octombrie. Peste 1.100 de persoane au fost ucise; aproximativ 240 au fost răpite înapoi în Gaza ca ostatici. Era clar încă de la începutul războiului din Gaza, care avea deja șase luni, că cele două obiective principale ale Israelului – de a elimina Hamas și de a elibera ostaticii – erau în contradicție. Era de asemenea clar că invadarea teritoriului, în care trăiesc împreună 2,2 milioane de oameni și sub care Hamas construise un labirint de tuneluri fortificate pentru a-i ajuta să reziste unui atac, urma să fie extrem de dificilă. Există întotdeauna riscul ca războiul din Gaza să degenereze într-un conflict mai mare, scrie The Economist.

Este posibil să privim acest punct de plecare neproeminent și să concluzionăm că invazia Israelului în Gaza nu a decurs rău – și mulți israelieni susțin exact acest lucru. Până la urmă, capacitatea de luptă a Hamasului a fost redusă masiv, cu puține victime israeliene. Unii dintre ostatici au fost eliberați și negocierile continuă în încercarea de a elibera restul. Și totuși, în tot acest timp, nu a existat nicio conflagrație regională, nici măcar multă agitație în Cisiordania (teritoriul palestinian mai populat) sau între israelienii de origine palestiniană.

Indiferența percepută a Israelului față de suferința civililor erodează simpatia internațională

Totuși, alții pun sub semnul întrebării dacă securitatea Israelului s-a îmbunătățit cu adevărat. Liderul Hamasului din Gaza și arhitectul atacurilor din 7 octombrie, Yahya Sinwar, rămâne în libertate. Dezastrul pe care l-a declanșat Israelul – aproximativ 20.000 de civili au murit, alimentele și medicamentele sunt extrem de deficitare, iar mai mult de jumătate din clădirile teritoriului au fost distruse sau deteriorate – va face aproape imposibilă instituirea unui regim stabil, pașnic după război. Și indiferența percepută a Israelului față de suferința civililor erodează simpatia internațională și determină aliații să-și pună la îndoială sprijinul. Ar putea Israelul, întreabă scepticii, să câștige bătălia dar să piardă războiul?

Punctul de vedere conform căruia războiul a fost un succes începe cu daunele aduse Hamasului. Oficialii israelieni pretind că au ucis 13.000 de luptători Hamas, aproximativ jumătate din forța grupului înainte de război. Unii spioni străini sugerează un bilanț mai mic, de poate unul din trei. În luna februarie, Hamasul însuși a admis pierderi de cel puțin 6.000. În timp ce este greu de știut care cifră este exactă, daunele sunt reale. Cele mai multe dintre brigăzile Hamas au fost măcelărite. A pierdut și comandanți. În această săptămână a apărut știrea despre moartea lui Marwan Issa, adjunctul liderului aripa sa militară, într-un atac aerian asupra Gaza în luna martie. Saleh al-Arouri, alt lider senior al aripii militare, a fost asasinat în Beirut în ianuarie. Israelul, între timp, a pierdut aproximativ 250 de soldați în timpul invaziei terestre – cei mai mulți în orice război de la anii ’80, dar mult mai puțini decât s-a temut în urma luptei urbane intense.

Arsenalul estimat al Hamasului de 20.000 de rachete este epuizat. A tras 60% din ele, cu puțin efect, iar mii au fost distruse. Rețeaua sa de tuneluri a fost grav avariată, în special în nordul Gaza. Scurt de oameni și materiale, probabil că nu va reprezenta o amenințare serioasă pentru Israel sau chiar să conducă din nou Gaza în ani – dacă va face vreodată.

Sondajele sugerează că popularitatea grupului în Gaza a scăzut semnificativ, presumabil pentru că mulți gazați îi învinuiesc pe Hamas pentru că i-a trăgat într-un război infernal din care nu puteau spera să iasă învingători. Doar 38% doresc să-l vadă pe Hamas menținându-și puterea după război.

În același timp, Israelul a reușit să elibereze aproape jumătate dintre ostatici fără a face vreo concesie importantă către Hamas. Acest lucru nu aduce nicio consolare familiilor celor aproximativ 130 care încă nu au fost găsiți (poate un sfert dintre aceștia sunt deja morți, estimează armata). Dar este un rezultat mai bun decât mulți oameni se așteptau imediat după 7 octombrie. În plus, Israelul a făcut toate acestea fără a declanșa violențe serioase din partea altor palestinieni, fie în Cisiordania, fie în interiorul Israelului însuși. De asemenea, a menținut un echilibru la frontiera sa de nord. Hezbollah, un grup militant șiiit libanez, a continuat atacurile aproape zilnice cu rachete asupra Israelului, dar s-a oprit din deschiderea unui al doilea front complet.

Acasă, publicul a trecut peste un an de acrimonie politică și s-a solidarizat în jurul drapelului. Rezerviștii s-au prezentat la datorie așa cum le-a fost cerut, ceea ce unii amenințaseră că nu vor face anul trecut, în culmea protestelor publice legate de o restructurare judiciară controversată, de atunci abandonată. Cabinetul de război interpartinic format în urma atacurilor a rămas unit timp de cinci luni, în ciuda animozității profunde între membrii săi. Economia a suferit o contractie previzibilă, dar șechelul și-a redus pierderile inițiale. Datoria publică va crește de la 60% din PIB anul trecut la 67% în 2025, dar este încă gestionabilă, iar banca centrală dispune de o rezervă sănătoasă de 207 miliarde de dolari în rezerve valutare.

Mulți străini s-au arătat indignați de bilanțul războiului asupra civililor, dar israelienii consideră acest lucru normal. Mai mult, indignarea nu s-a tradus în acțiuni. Cei mai apropiați aliați occidentali, inclusiv America, Marea Britanie și Germania, nici măcar nu au cerut un armistițiu permanent, cu atât mai puțin au luat vreo măsură punitivă împotriva Israelului. Chiar și cele șase state arabe cu care Israelul are relații diplomatice nu au făcut mult dincolo de a-și rechema ambasadorii, în ciuda mâniei populare față de modul în care Israelul a condus războiul. Israeliții încă pot lua zboruri zilnice de la Tel Aviv la Dubai.

Niciuna dintre acestea nu ia în considerare perspectiva pe termen lung. Începe cu securitatea. Numărul de morți este o măsură slabă a succesului într-un război asimetric. America a învățat această lecție în Vietnam, apoi din nou în Afganistan și Irak. Pare puțin probabil ca grupurile militante să aibă probleme în recrutare în viitor în mijlocul ruinelor din Gaza.

Când se va termina războiul, Gaza va fi de nesuportat

Sute de mii de oameni vor fi fără case în care să se întoarcă. Cercetătorii de la City University din New York și de la Universitatea de Stat din Oregon estimează că cel puțin 55% din clădirile din Gaza au suferit daune structurale. Economia a fost distrusă: fabricile au fost bombardate; micii antreprenori au fost anihilați; recoltele și animalele au fost distruse. Tancurile au distrus drumurile, iar loviturile aeriene au distrus rețeaua electrică și cea de apă. ONU estimează că 76% din școlile din Gaza au fost deteriorate sau distruse. Spitalele sunt într-o stare la fel de gravă.

Oamenii educați vor încerca să își înceapă viețile în străinătate. Migranții mai umili vor încerca, de asemenea, să fugă, încercându-și norocul pe bărci către Europa. Majoritatea c celor din Gaza, totuși, nu vor avea de ales decât să îndure. Vor rămâne timp de luni, poate ani, în adăposturi aglomerate și tabere de corturi, cu puține oportunități de muncă și doar ajutoare pe care să supraviețuiască. Fâșia, deja populată în mare parte de descendenți ai refugiaților din ceea ce este acum Israel, va deveni un gigant tabără de refugiați.

Dacă Hamas încearcă să iasă din tunelurile sale când se termină lupta și să își reafirme autoritatea, este probabil să eșueze, dat fiind că forța sa a fost diminuată și popularitatea sa a scăzut, fără a mai menționa probabilitatea unui conflict suplimentar cu Israelul. În schimb, ar putea reveni la zilele sale ca o forță de gherilă, efectuând atacuri asupra trupelor israeliene și asupra palestinienilor considerați colaboratori.

Dar Autoritatea Palestiniană (AP), organismul moderat care guvernează o parte din Cisiordania, va avea, de asemenea, dificultăți în a interveni și a prelua puterea. Abia dacă poate menține controlul asupra teritoriului pe care îl administrează în prezent și a fost absentă din Gaza de când Hamas a expulzat-o în 2007. Mahmoud Abbas, președintele său în vârstă, se străduiește să controleze susținerea pentru Hamas în propria sa mică entitate: 62% din locuitorii din Cisiordania consideră că militanții ar trebui să reprezinte cauza palestiniană (comparativ cu doar 43% din locuitorii din Gaza). În total, 88% din palestinieni își doresc ca Abbas să demisioneze, iar el nu are un succesor clar. Pe 14 martie, el l-a numit pe Mohammad Mustafa, un economist, ca prim-ministru. El speră că acest lucru va arăta donatorilor vestici sceptici că este serios în ceea ce privește reformarea AP, cunoscută pentru corupția sa notorie. Dar pentru mulți, gestul lipsit de entuziasm doar a confirmat cât de lipsit de perspicacitate și lipsit de capabilitate a devenit AP.

America și aliații săi arabi speră să reactiveze mii de polițiști din Gaza, care au lucrat pentru AP înainte de preluarea puterii de către Hamas și care de atunci au fost plătiți pentru a sta acasă. Dar elementele de dreapta ale guvernului Israelului nu sunt de acord cu această idee și, oricum, este puțin probabil să funcționeze. Poliția din Gaza nu a reușit să oprească preluarea controlului de către Hamas asupra enclavei în 2007 și probabil că nu a devenit mai eficientă după 17 ani de pauză. Autoritatea va fi probabil devoltată către clanurile puternice, care încearcă deja să controleze fluxul de ajutor. În loc de un guvern funcțional, Gaza poate sfârși prin a avea războinici. Dar orice ar rezulta din haos, este puțin probabil să facă israelienii să se simtă în siguranță.

Descompunerea celor trei piloni

Timp de decenii, doctrina de securitate a Israelului a stat pe trei piloni: descurajarea, avertizarea timpurie și victoria decisivă. Dacă primii doi au eșuat, așa cum s-a întâmplat ocazional, Israelul a dus războaie scurte și intense pentru a restabili descurajarea. Acele conflicte au avut consecințe limitate pe plan intern. În timpul unui război anterior împotriva Hamasului în 2014, cel mai lung până la acesta, numărul civililor morți în Israel a fost de doar șase persoane, în timp ce pentru palestinieni a fost de aproximativ 1.500.

Toți acești trei piloni s-au prăbușit acum. Hamasul nu a fost descurajat să efectueze un atac îndrăzneț. Serviciile de informații ale Israelului au eșuat. La fel au eșuat o serie de dispozitive high-tech destinate monitorizării frontierei cu Gaza. Și războiul care a urmat nu a fost nici scurt, nici decisiv. În octombrie, Israelul a avut nevoie de sprijinul Americii, care a trimis două grupuri de portavioane în regiune pentru a descuraja Hizbullah și alte grupuri armate să deschidă un al doilea front. În timp ce Hizbullah nu a lansat un atac generalizat împotriva Israelului, a făcut suficient pentru a deplasa 80.000 de israelieni din orașele și satele din nord. Când lupta din Gaza se va termina, aceștia vor trebui să decidă dacă se întorc în nord, știind că un adversar mult mai bine echipat decât Hamasul pandeste doar la graniță.

Institutul de Democrație al Israelului, un think-tank non-partizan, îi întreabă pe israelieni în fiecare lună dacă sunt optimiști cu privire la „viitorul securității naționale”. Prima lor anchetă în timp de război, la sfârșitul lunii octombrie, a arătat că 46% dintre evreii israelieni erau optimiști. Până în martie, acest număr scăzuse la 41%. Șase luni de război i-au făcut pe israelieni să se simtă mai puțin siguri, nu mai siguri. „Încrederea în sine a întregii Israel s-a schimbat dramatic și nu va mai fi la fel ca înainte”, spune un ofițer din armată.

Parte din problemă este politica internă. Trei sferturi dintre israelieni doresc ca Netanyahu să demisioneze (sunt împărțiți cu privire la momentul în care ar trebui să o facă, fie acum, fie după război). Publicul îl consideră responsabil pentru 7 octombrie – nu doar pentru că a ratat semnele de avertizare, ci și pentru politica sa din urmă cu ani de întărire a Hamasului pentru a submina AP. El respinge vorbele despre demisie sau responsabilitate. Propagandiștii săi media (așa-numitul „aparat de otrăvire”, după cum îl numesc criticile sale) au petrecut luni de zile încercând să își dea vina pe altcineva. Netanyahu însuși a luat o lovitură în timpul războiului la armată într-un tweet șters ulterior.

Netanyahu adâncește diviziunile, fluturând în fața partenerilor săi de coaliție de dreapta, probabil în speranța de a evita alegeri anticipate. Luați-vă bugetul de război, aprobat de Knesset la începutul acestei luni. Impune reduceri masive în ministerele civile, dar păstrează o serie de avantaje pentru dreapta religioasă. Există 1,7 miliarde de șecheli (467 de milioane de dolari) pentru școlile ultraortodoxe, care adesea ignoră curriculumul statului, și încă 200 de milioane de șecheli pentru un minister de muncă condus de un colonist de dreapta extremist. În același timp, israelienii dislocați din nord și sud se plâng că guvernul nu le-a oferit prea multă ajutor în afara plății facturilor de hotel.

Chiar și războiul în sine a devenit diviziv. Israelienii sunt împărțiți cu privire la continuarea luptei în căutarea „victoriei totale” promisă de Netanyahu sau pentru a opri pentru a facilita o tranzacție de ostatici. Doar 42% dintre israelieni vor să continue, în timp ce 47% sunt gata să oprească. Poliția, supravegheată de Itamar Ben-Gvir, un membru de dreapta extremist al cabinetului, a îndreptat tunurile de apă împotriva familiilor ostaticilor care protestau împotriva guvernului, tratând cu mănuși activiștii de extremă dreapta care încearcă să blocheze livrarea de ajutor către Gaza.”

Benny Gantz, fost șef al armatei care s-a alăturat guvernului de unitate în octombrie, este favorit să-l succeadă pe Netanyahu, deși încă nu a găsit cum să organizeze alegerile. Dacă devine prim-ministru, va petrece mare parte din timpul său gestionând consecințele războiului. Perioadele mai lungi de recrutare și o povară mai mare asupra rezerviștilor vor încetini economia. Cheltuielile mai mari pentru apărare și costul reconstruirii orașelor devastate de lângă granițe vor necesita reduceri în alte domenii sau impozite mai mari sau ambele. Alegătorii săi vor fi divizați și traumatizați – și, în plus, va trebui să se confrunte cu un val de indignare globală.

Înainte de război, lumea arabă se îndrepta spre normalizare cu Israelul. Nu mai este cazul acum. Trauma din Gaza a fost o prezență constantă pe ecranele de televizor și smartphone-urile arabe încă din octombrie – nu numai scene de moarte și disperare, ci și un flux nesfârșit de retorică israeliană de umilire despre palestinieni. Autoritățile din Arabia Saudită au petrecut ani încercând să pregătească populația lor pentru normalizarea cu Israelul, dar un sondaj realizat în decembrie de Institutul Washington, un think tank pro-israelian, a arătat că 96% dintre saudiți considerau că țările arabe ar trebui să-și întrerupă toate legăturile cu Israelul.

Susținătorii Acordurilor Abraham, acordul din 2020 care a determinat patru state arabe să recunoască Israelul, spun că acestea încă pot fi extinse. Acest lucru ar necesita ca liderii arabi să ignore opoziția aproape universală. Poate că o vor face (toți sunt autocrati), dar aceasta este cu greu o fundație solidă pentru un tratat care, oricum, și-a pierdut mult din raționamentul său strategic. Acordurile nu erau doar despre permiterea israelienilor să petreacă vacanțe în Dubai. Ele urmăreau, de asemenea, să consolideze o alianță regională împotriva Iranului și să promoveze o abordare „din exterior către interior” în rezolvarea conflictului israeliano-palestinian: pe măsură ce statele arabe stabileau legături cu Israelul, acestea ar împinge palestinienii să semneze și ei un acord de pace. Ambele obiective par acum dificil de atins. Statele din Golf s-au retras de la confruntarea cu Iranul, de teamă că aceasta ar duce la atacuri asupra propriilor țări. Și, cu dreapta israeliană citând atrocitățile din 7 octombrie ca motiv suplimentar pentru a renunța la o soluție cu două state, pe care, oricum, au rezistat decenii, a-i determina pe palestinieni să accepte nu pare a fi principala obstacol.

Nu doar opinia arabă s-a schimbat. Chiar înainte de război, tinerii din Occident erau mai puțin pro-Israel decât bătrânii lor. Un sondaj din 2022 realizat de Pew Research Centre, o companie de sondare a opiniei, a constatat că doar 41% dintre americani, cu vârsta între 18 și 29 de ani, aveau o vedere favorabilă asupra Israelului, comparativ cu 69% dintre persoanele cu vârsta peste 65 de ani. Războiul a adâncit această discrepanță. Un sondaj YouGov în februarie a constatat că 20% dintre americani cu vârsta peste 65 de ani, dar 39% dintre cei cu vârste între 18 și 29 de ani, consideră Israelul un stat apartheid. Când Gallup i-a întrebat pe americani luna trecută cu cine simpatizează mai mult, israelienii sau palestinienii, persoanele în vârstă au ales Israelul cu o margine de 40 de puncte, în timp ce cei tineri au ales palestinienii, cu 45% la 37%. Rezultate similare sunt înregistrate și în Europa: 52% dintre tinerii britanici consideră că războiul Israelului este nejustificat, în comparație cu 36% dintre cei cu vârste peste 65 de ani.

Israelienii tind să minimalizeze acest lucru. S-ar putea să existe unele neliniști pe campusurile universitare și în sinagogile de stânga, argumentează ei, dar acestea nu au influențat oficialii occidentali. Cu toate acestea, cu excepția cazului în care studenții de astăzi devin mult mai bătăioși, viitorul sprijin al Israelului pare fragil. Și chiar și unii dintre politicienii de astăzi sunt neașteptat de vacilanți. Chuck Schumer din New York este probabil cel mai pro-Israel democrat din Senat. A fost unul dintre cei patru senatori democrati care au votat împotriva acordului nuclear cu Iranul în 2015, alăturându-se lui Netanyahu în defavoarea lui Barack Obama. Pe 14 martie, totuși, el a lansat un atac masiv la adresa lui Netanyahu de pe podeaua Senatului, spunând că prim-ministrul și-a „pierdut calea” și cerând alegeri anticipate pentru a-l înlocui.

Schumer nu a renunțat la Israel. Momentan, furia lui, la fel ca a unor alți democrați, este îndreptată împotriva lui Netanyahu: ei vor un nou lider israelian, nu o ruptură în alianță. Optimistii din Israel speră că o schimbare în guvernul lor îi va readuce în gratiile Americii. Poate că ar face-o – dar doar pentru o perioadă. O coaliție condusă de Gantz ar include probabil partide de dreapta opuse unei soluții cu două state; este puțin probabil să facă mult pentru a restrânge așezările, să revigoreze procesul de pace sau să avanseze alte interese americane. Și este puțin probabil să preia puterea înainte de toamnă, cel mai devreme.

Cu cât Netanyahu rămâne la putere, cu atât mai mult inacceptabilul începe să devină credibil în politicile americane. Retragerea ajutorului militar către Israel sau impunerea de condiții asupra acestuia, obișnuiau să fie idei exprimate doar în marginea politică. Acum au devenit mainstream. Chiar și persoane ca Chris Coons, un senator democratic centrist și confident al lui Biden, a discutat astfel de idei public. Un moment de confruntare poate fi pe aproape. Biden a spus că o incursiune israeliană în Rafah, singurul oraș din Gaza pe care nu l-a cucerit, ar fi o „linie roșie” din cauza probabilității unui număr mare de victime civile. Netanyahu spune fără echivoc că trupele israeliene vor intra la un moment dat în Rafah.

Biden s-ar putea retrage. Până acum, el nu a dat semne de dorință de confruntare cu Israelul. Dacă Donald Trump îl va înlocui ca președinte, șansele de confruntare vor fi și mai mici. El atacă peBiden și pe alți democrați ca fiind insuficient de susținători ai Israelului. Cu toate acestea, un punct de cotitură a fost atins în sensul că asistența militară pentru Israel este acum supusă unei dezbateri deschisă. Luați, de exemplu, instrucțiunile date de președinte Departamentului de Stat în februarie, de a raporta dacă guvernele străine comit atrocități cu arme americane. Aceasta este o procedură de bifare a casetei pentru moment, dar politicienii viitori ar putea să nu o folosească astfel. America a impus, de asemenea, sancțiuni împotriva coloniștilor israelieni violenți din Cisiordania; acestea ar putea fi extinse pentru a prinde politicieni precum Ben-Gvir. Pe același principiu, legea federală interzice ajutorul militar statelor care comit crime de război. Dacă Departamentul de Stat implică Israelul, America va trebui să-și restricționeze sprijinul.


Înalta Curte Internațională de Justiție analizează o plângere, adusă de Africa de Sud, conform căreia Israelul comite genocid în Gaza. Chiar dacă o respinge, Curtea Penală Internațională (care examinează plângeri împotriva indivizilor, nu a țărilor) ar putea prelua alte cazuri. A început să investigheze posibile crime de război în Israel și în teritoriile ocupate din 2019. Belgia i-a promis 5 milioane de euro ($5.4 milioane) pentru a investiga posibile crime în războiul actual. Curtea va dori, probabil, să aibă ceva de prezentat pentru aceste eforturi. Ministrul de externe al Africii de Sud a declarat la începutul acestui an că cetățenii care luptă alături de armata israeliană în Gaza vor fi arestați când se întorc acasă. Israelienii liberali au avertizat de mult timp cu privire la un viitor în care politicienii și generalii lor nu mai sunt liberi să călătorească în străinătate, în cazul în care ar fi aduși la Haga. Ziua aceea nu este încă aici, dar este mai aproape decât acum șase luni.

Războiul reînvie și vechile fisuri politice. În anii ’90 și la începutul anilor 2000, conflictul cu palestinienii a fost o problemă seminală pentru alegătorii israelieni. Apoi, tabăra păcii s-a prăbușit, iar subiectul a dispărut în fundal. În ultimii 15 ani, alegerile din Israel au fost referendumuri asupra domniei continue a lui Netanyahu. În 2015, sloganul de campanie al principalei partide de opoziție a fost „Suntem noi sau el”. Următoarea alegerile ar putea fi ultimul astfel de referendum. Popularitatea lui Netanyahu a dispărut, este judecat pentru corupție și, după război, va trebui să facă față unei comisii de anchetă care să investigheze 7 octombrie și războiul. Este greu de imaginat că un supraviețuitor ar putea câștiga un alt mandat.

Cu toate acestea, plecarea lui Netanyahu, dacă se va întâmpla, nu va încheia discordia politică. Israelienii moderati își doresc un lider care să își ducă politica înapoi spre centru. Ei doresc pe cineva care să marginalizeze extrema dreaptă, să pună capăt scutirilor de la recrutare pentru evreii ultra-ortodocși și să consolideze normele democratice. Dar maladroitul Gantz pare un candidat improbabil. Palestinenii vor fi din nou pe agendă, un subiect pe care dreapta a avut tendința de a-l exploata alimentând temerile alegătorilor, cu mare succes politic.

Criticii oferă o listă lungă de lucruri pe care Israelul le-ar fi putut face diferit începând cu 7 octombrie. Ar fi putut furniza mult mai mult ajutor umanitar în Gaza și să cenzureze politicienii șovini cu discursurile lor despre curățarea etnică. Ar fi putut aștepta să răspundă și apoi să opteze pentru raiduri limitate cu forțe speciale în loc de bombardament aerian masiv. Ar fi putut fi deschis la discutarea aranjamentelor postbelice cu America și statele arabe. Unele dintre aceste plângeri sunt valide. Foamea din Gaza este atât un eșec moral, cât și un impediment strategic pentru Israel. Altele sunt fanteziste. Puține armate ar renunța la un blitz deasupra înainte de a-și arunca trupele în războiul urban.

Cu toate acestea, cea mai mare problemă cu războiul nu este modul în care este condus, ci rezultatul său probabil: că va lăsa Israelul și mai adânc înfundat într-o ocupație care a distorsionat societatea sa și a îmbolnăvit relațiile sale externe de zeci de ani. Israelul nu este singurul vinovat pentru această situație lamentabilă, desigur. O tendință de respingere se întinde adânc printre palestinieni, chiar dacă i-a adus doar nefericire din 1948. Când lupta se va opri, atât Israelul, cât și Hamas-ul vor pretinde probabil victoria. De fapt, nimeni nu câștigă.