Războiul din Ucraina a dus la dublarea traficul naval pe Canalul Sulina și Brațul Chilia

Publicat: 27 feb. 2024, 21:32, de Sorin Costea, în ESENȚIAL , ? cititori
Războiul din Ucraina a dus la dublarea traficul naval pe Canalul Sulina și Brațul Chilia

Potrivit Autorității Navale Române (ANR), numărul navelor care au tranzitat anul trecut Canalul Sulina şi Braţul Chilia al Dunării a fost de două ori mai mare în raport cu statistica din 2021, anul precedent declanşării războiului din Ucraina.

Războiul declanșat de Rusia în Ucraina, care a dus la blocarea porturilor ucrainene de la Marea Neagră, a avut ca efect mutarea fluxurilor de transport de mărfuri importate sau exportate de Ucraina pe brațele Dunării, respectiv pe Brațul Chilia pentru porturile ucrainiene Chilia și Ismail și pe Canalul Sulina, pentru porturile maritime românești Tulcea, Galați și Brăila și porturile Reni (Ucraina) și Giurgulești (Republica Moldova).

Potrivit datelor ANR, dacă în anul 2021, Canalul Sulina şi Braţul Chilia au fost tranzitate 2.003 nave, în 2022 numărul acestor nave a ajuns la 3.815, iar în anul 2023 cele două căi navigabile au fost tranzitate de 4.523 de nave.

A crescut ușor numărul evenimentelor de navigație

Intensificarea navigației pe cele două rute de transport naval are ca urmare și o creștere a evenimentelor de navigație înregistrate. Potrivit Raportului ANR privind evenimentele de navigaţie, pe raza judeţului Tulcea, care include şi Braţul Tulcea pe lângă Canalul Sulina și Brațul Chilia, în anul 2021 au fost înregistrate 13 evenimente, în timp ce în 2022, numai pe Canalul Sulina şi Braţul Chilia au fost semnalate 18 evenimente. În 2023, numărul evenimentelor de navigație a fost la nivelul din anul 2021, respectiv 14.

Pe Canalul Sulina, numărul accidentelor grave a scăzut de la două accidente, în 2022, la „zero” accidente navale grave în 2023, iar numărul accidentelor navale mai puţin grave s-a diminuat de asemenea de la 5 accidente în 2022, la 4 accidente în anul 2023.

Scăderea numărului accidentelor în care au fost implicate nave maritime şi nave fluviale pe Canalul Sulina a fost explicată de conducerea ANR prin măsurile luate de Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) din Galaţi pentru îmbunătăţirea siguranţei navigației.

„În contextul creşterii valorilor de trafic, AFDJ Galaţi a luat măsuri de îmbunătăţire a semnalizării plutitoare pe calea navigabilă prin amplasarea de geamanduri suplimentare pe Dunărea Maritimă, între Bara Sulina (locul în care Dunărea se varsă în Marea Neagră, pe canalul Sulina – n red) şi Brăila, facilitând astfel tranzitarea atât pe zi, cât şi pe timpul nopţii. Totodată, s-a suplimentat corpul piloţilor maritimi şi s-a menţinut operativitatea remorcherelor de intervenţie în porturile Dunării Maritime”, a precizat directorul general al ANR, Laurenţiu Dumitrache.

Evenimentele produse în ultimii doi ani s-au soldat numai cu pagube materiale, fără victime, poluare sau blocări ale şenalului navigabil, în mare parte fiind eşuări, abordaje produse din cauze tehnice sau ca urmare a măsurilor de vigilenţă neadecvate regimului de navigaţie, aşa cum prevede Regulamentul de navigaţie pe Dunăre.

Potrivit directorului ANR Laurențiu Dumitrache, „niciun eveniment produs pe Canalul Sulina sau pe Braţul Chilia nu are legătură cu conflictul armat din regiune”.