Reduceri la transport pentru studenți? Da, dar doar după o avalanșă de hârtii și controale
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/06/490947_362325_stiri_bilete-tren-elevi-studenti.jpg)
Guvernul României, aflat în regim interimar, va adopta astăzi o Hotărâre prin care modifică și completează Normele metodologice privind facilitățile de transport intern feroviar și cu metroul pentru studenți, inițial aprobate prin HG nr. 811/2023. Noua reglementare vine în contextul aplicării prevederilor din Ordonanța de Urgență nr. 156/2024 și vizează o aplicare mai riguroasă a reducerilor la transport, cu scopul de a eficientiza cheltuielile bugetare pentru anul 2025.
Reducere limitată la ruta dintre domiciliu și universitate
Principala modificare adusă de actul normativ este stabilirea clară a distanței eligibile pentru obținerea reducerii: studenții pot beneficia de un tarif redus cu 90% la călătoriile cu trenul doar între localitatea de domiciliu și localitatea în care se află instituția de învățământ superior acreditată la care sunt înmatriculați. Distanța se determină pe baza stațiilor feroviare care deservesc aceste localități.
De asemenea, dacă studentul locuiește sau studiază într-o localitate deservită de mai multe stații de cale ferată, va putea folosi oricare dintre acestea pentru achiziționarea biletului. În cazurile în care localitatea de domiciliu nu este deservită direct de o stație CFR, se va lua în considerare cea mai apropiată stație accesibilă.
Verificări suplimentare și procedură complexă pentru obținerea biletelor
Pentru a beneficia de reducere, studenții trebuie să prezinte, în format fizic, documentele de identitate și legitimația de student vizată sau adeverința pentru anul I. În plus, înainte de a putea achiziționa bilete online sau de la automate, aceștia trebuie să meargă la casele de bilete pentru a li se confirma calitatea de student și pentru a se stabili ruta exactă de călătorie. Această etapă inițială este obligatorie și generează o „dovadă” asociată cu datele personale ale studentului, necesară pentru achizițiile ulterioare.
Modificarea domiciliului implică reluarea întregii proceduri de confirmare, responsabilitatea revenind integral studentului, conform prevederilor hotărârii.
Responsabilități sporite pentru instituțiile de învățământ
Universitățile și alte instituții de învățământ superior acreditate sunt obligate să furnizeze legitimații de student completate cu toate informațiile necesare, inclusiv localitatea în care se află instituția, precum și să aplice ștampilele și vizele de valabilitate. În lipsa acestor date, operatorii de transport nu vor putea emite bilete cu reducere. De asemenea, instituțiile trebuie să actualizeze anual datele din Registrul Matricol Unic.
Limitări temporale și condiționări suplimentare
Facilitățile reglementate prin această hotărâre sunt valabile doar pe perioada specificată în art. XXIX alin. (1) din O.U.G. nr. 156/2024. Textul nu menționează explicit perioada exactă, însă este clar că măsurile sunt temporare, aplicându-se probabil pe durata anului universitar 2024–2025.
Reducerea de 90% se aplică doar trenurilor de clasa a II-a și poate fi utilizată pentru toate categoriile de trenuri, indiferent de operator. În cazul în care ruta nu poate fi parcursă de un singur operator feroviar, călătoria se va putea realiza cu mai mulți, iar reducerea se aplică separat pentru fiecare segment.
Facilități cu responsabilitate
Hotărârea va introduce un cadru mai riguros și mai clar pentru accesul studenților la reducerile de transport. Măsura limitează abuzurile și urmărește o mai bună direcționare a fondurilor publice, dar presupune și un efort birocratic mai mare din partea beneficiarilor. De asemenea, responsabilitatea privind veridicitatea datelor și actualizarea acestora este plasată în mod explicit în sarcina studenților și a instituțiilor de învățământ.