Reforma feroviară începe cu ARF: mai puțini oameni, noi reguli

Publicat: 03 sept. 2025, 07:41, de Cristian Matache, în Transporturi , ? cititori
Reforma feroviară începe cu ARF: mai puțini oameni, noi reguli

Ministerul Transporturilor a elaborat un proiect de hotărâre care prevede modificarea cadrului de organizare și funcționare a Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF), în conformitate cu Legea nr. 296/2023 privind măsuri fiscal-bugetare și cu atribuțiile noi stabilite prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 12/1998, republicată și actualizată.

Context legislativ

Proiectul de act normativ modifică Hotărârea Guvernului nr. 98/2017 privind organizarea ARF și aduce ajustări și în structura Ministerului Transporturilor. Demersul este justificat de necesitatea adaptării la prevederile legislației europene privind liberalizarea pieței feroviare și atribuirea competitivă a contractelor de servicii publice, precum și de aplicarea măsurilor de eficientizare instituite prin Legea nr. 296/2023.

ARF are rolul de autoritate competentă pentru gestionarea obligațiilor de serviciu public în transportul feroviar de călători și pentru coordonarea reformelor structurale în acest sector.

Reducerea personalului și restructurarea funcțiilor de conducere

Potrivit proiectului, numărul maxim de posturi din cadrul ARF se reduce cu 20%, de la 79 la 63 de posturi, iar funcțiile de conducere vor fi diminuate de la 8 la 4 funcții, respectând procentul de 8% prevăzut de lege. Astfel, vor rămâne un director de direcție și trei șefi de serviciu.

Guvernul precizează că această reorganizare urmărește respectarea normativelor de personal stabilite prin Codul administrativ, în condițiile în care o analiză internă a arătat că unele structuri nu mai îndeplinesc cerințele legale.

Principalele modificări structurale

Printre schimbările anunțate se numără:

  • desființarea Biroului relații externe, transparență, relații instituționale, ale cărui atribuții vor fi preluate de „Serviciul juridic, resurse umane și comunicare”;

  • desființarea Compartimentului de asistență a conducerii și a Compartimentului sisteme informatice, statistică, organizare, calitate, prevenire și protecție, și înființarea „Compartimentului asistența conducerii, sisteme informatice și organizare”;

  • redenumirea Serviciului juridic și resurse umane în Serviciul juridic, resurse umane și comunicare;

  • desființarea Direcției Generale Contracte Servicii Publice, Material Rulant, Restructurare Rețea Feroviară, Monitorizare Performanță, din subordinea căreia vor fi redistribuite atribuțiile către structuri mai mici;

  • transformarea Serviciului achiziții, închiriere, monitorizare material rulant în Compartimentul achiziții;

  • desființarea Serviciului strategie, eficientizare, restructurare rețea feroviară.

În urma reorganizării, activitățile și personalul ARF vor fi preluate în noile structuri, fără a afecta drepturile funcționarilor publici.

Drepturile funcționarilor rămân protejate

Proiectul menționează că reorganizarea nu va avea impact negativ asupra carierei funcționarilor publici. Persoanele eliberate din funcții de conducere vor putea ocupa funcții de execuție corespunzătoare vechimii și studiilor sau, în lipsa unui post vacant, funcția lor va fi transformată în post de execuție conform legii.

Următorii pași

Proiectul de hotărâre urmează să fie supus dezbaterii publice și avizat de ministerele competente, înainte de a fi adoptat în ședință de Guvern.