„Regele asfaltului”, Dorin Umbrărescu, readuce la viață combinatul metalurgic de la Oțelu Roșu

Publicat: 12 feb. 2024, 12:05, de Viorela Pitulice, în ECONOMIE , ? cititori
„Regele asfaltului”, Dorin Umbrărescu, readuce la viață combinatul metalurgic de la Oțelu Roșu

„Regele asfaltului”, Dorin Umbrărescu, readuce la viață combinatul de la Oțelu Roșu, cea mai veche unitate din industria metalurgică din România, după preluarea unor creanțe în sumă de 12 milioane de euro. Cel mai probabil, instalațiile vor fi repuse în funcțiune din toamnă.

Combinatul din Caraș Severin, specializat în producția de țevi din oțel, nu mai funcționa din 2012, când a fost scos la vânzare de ruşii de la Mechel, după acumularea unor datorii de 160 milioane euro. Căderea pieței materialelor de construcții din cauza crizei financiare din 2008 a dus la prăbușirea unității.

După ce a trecut apoi prin mâna unor investitori polonezi și moldoveni, unitatea a ajuns în faliment cu datorii de zeci de milioane de euro.

Întreprinderea de la Oțelu Roșu era singura din țară care producea bare de oțel și fier laminat la rece, alături de tablă, iar în vremurile bune avea circa 5.500 de salariați.

Autoritățile locale au reușit să convingă familia Umbrărescu, cu o avere estimată la peste 300 de milioane de euro, să preia combinatul de la Oțelu Roșu, pe care rugina îl amenința de ani buni.

Discuțiile au demarat în urmă cu vreo șase luni, spune primarul din Oțelu Roșu – Luca Mălăiescu, care l-a contactat pe Alexandru, fiul cel mare al lui Dorin Umbrărescu și pe care l-a convins că la Oțelu Roșu pot fi produse componentele metalice de care societățile din grupul familiei au nevoie. În urmă cu câteva zile, a fost semnată tranzacția.

În acest caz, s-a implicat și prefectul Ioan Dragomir, care a mers la Ministerul Finanțelor Publice pentru a debloca situația. Nu de alta, dar Direcția Regională a Finanțelor Publice Timișoara ar fi pus ceva bețe în roate, se pare.

„E adevărat, am vești bune. De câteva luni se încearcă preluarea sau cesionarea creanțelor de la uzina de la Oțelu Roșu. În urmă cu ceva timp, domnul deputat Silviu Hurduzeu și domnul primar Mălăiescu m-au rugat să facem o vizită la Ministerul de Finanțe, la ANAF, pentru a clarifica anumite aspecte tehnice vizavi de cesionarea creanțelor. Am reușit acest lucru și astăzi vă pot spune că s-au cesionat creanțele la combinatul de la Oțelu Roșu. Au fost adjudecate de către o firmă din județul Bacău, care devine, practic, principalul creditor al combinatului. Pe lângă cele circa 12 milioane de euro cât au costat creanțele, pe care firma s-a angajat să le aducă în termen de maximum 30 de zile, dar le va aduce săptămâna viitoare, trebuie să dispună de un capital serios pentru redeschiderea combinatului. Din câte cunosc, firma e foarte serioasă, în prima etapă va avea 100 – 150 de angajați și 300 – 400, până anul viitor.”, a declarat prefectul Ioan Dragomir pentru expressdebanat.ro.

Dorin Umbrărescu este unul dintre cei mai importanți constructori de autostrăzi din România, cu o cifră de afaceri de peste un miliard de euro.

200 de ani de istorie pentru Oțelu Roșu

Combinatul Oțelu Roșu are o istorie de aproape 200 de ani, fiind înființat în 1796, pe vremea Imperiului Austro-Ungar.

În perioada comunistă, Oțelu Roșu reprezenta unul dintre marile centre ale metalurgiei, alături de Hunedoara, Reșița, Galați și Călărași care produceau 6,5 milioane de tone de oțel la mijlocul anilor 70.

În vremurile bune, la combinatul de la Oțelu Roșu lucrau circa 5.500 de salariați. În 1999, unitatea a fost preluată de către doi frați italieni în urma privatizării pentru suma de  o jumătate de milion de euro.