Reghin inaugurează prima „Stradă Școală” din România: un proiect pilot prietenos cu mediul

Publicat: 23 sept. 2025, 23:12, de Nitulescu Gabriel, în Orașul meu , ? cititori
Reghin inaugurează prima „Stradă Școală” din România: un proiect pilot prietenos cu mediul

Municipiul Reghin, din județul Mureș, a devenit primul oraș din România care implementează modelul european de „Stradă Școală”. Proiectul, lansat luni, presupune închiderea temporară a traficului rutier pe două porțiuni de străzi din apropierea Școlii Gimnaziale „Alexandru Ceușianu”.

Măsura este valabilă zilnic între orele 7:40 și 8:05, astfel încât elevii care vin cu mașina să parcurgă pe jos ultimii 100–200 de metri până la unitatea de învățământ. În paralel, a fost introdus sistemul „Pedibus”, prin care elevii merg în grup, pe trasee prestabilite, însoțiți de voluntari, părinți și profesori.

Un model inspirat din Europa

Inițiativa este coordonată de Fundația Comunitară Mureș, prin Gal Sandor, care a explicat că proiectul se bazează pe un concept născut în Italia și preluat ulterior de majoritatea orașelor mari din Europa. Implementarea de la Reghin este gândită ca un test de patru săptămâni. La final, părinții și locuitorii din zonă vor fi consultați pentru a stabili dacă proiectul va continua, va fi modificat sau va fi abandonat.

Implicarea autorităților locale

Primarul municipiului, Mark Endre, a participat personal la însoțirea unui grup de elevi pe traseul Strada Muzeului – centrul orașului. Edilul a relatat că peste 100 de copii au mers pe jos spre școală încă din prima zi, reducând semnificativ aglomerația din zona centrală.

„Astăzi am reușit să punem pe picioare acest proiect. Spre mirarea noastră, circulația a fost normală, fără ambuteiajele obișnuite. Chiar și aerul pare mai curat, iar liniștea a fost remarcată de toți cei din zonă”, a declarat acesta.

Probleme identificate și soluții posibile

Deși proiectul a debutat cu succes, inițiatorii au subliniat că există încă dificultăți de infrastructură. Unele segmente de drum nu dispun de trotuare, iar vizibilitatea la trecerile de pietoni trebuie îmbunătățită.

Totuși, autoritățile consideră că aceste aspecte pot fi rezolvate pe parcurs, dacă proiectul se va dovedi viabil.

Impact asupra traficului și mediului

Potrivit estimărilor primarului, peste 1.000 de copii din Reghin merg zilnic la școală cu mașina. Doar la Gimnaziul „Alexandru Ceușianu” se adunau în fiecare dimineață între 700 și 800 de autoturisme în intervalul de 25 de minute. Măsura închiderii traficului și introducerea Pedibusului au redus presiunea asupra zonei centrale, fluidizând circulația și îmbunătățind calitatea aerului.

Prin această inițiativă, Reghin devine un model de bune practici pentru alte orașe din România care se confruntă cu probleme similare de trafic în apropierea școlilor. Dacă testul va fi considerat un succes, autoritățile locale și organizațiile comunitare ar putea extinde proiectul și în alte zone ale municipiului sau chiar în alte orașe din țară.

Prima „Stradă Școală” din România marchează astfel un pas important spre o mobilitate urbană mai sigură și mai prietenoasă cu mediul.