Retter vine cu o nouă inovație, în premieră europeană, la pasajele de pe lotul 1 al A0 Nord: soluția patentată în Germania pentru grinzile hibride

Publicat: 27 sept. 2025, 23:05, de Marian Apipie, în Transporturi , ? cititori
Retter vine cu o nouă inovație, în premieră europeană, la pasajele de pe lotul 1 al A0 Nord: soluția patentată în Germania pentru grinzile hibride

Constructorul român Retter arată în continuare o bună mobilizare pe lotul 1 Nord al Autostrăzii Bucureștiului (A0), cu șanse reale să finalizeze cei 17,5 km înainte de termenul contractual. O spun chiar specialiștii în infrastructură, convinși de modul cum mișcă lucrurile în șantier. Antreprenorul din județul Sibiu vine și cu o nouă inovație, în premieră europeană: va folosi la deschiderea peste calea ferată și la cele patru pasaje peste lotul de autostradă celebrele grinzi hibride din beton și metal, tratate cu o soluție de aditivare patentată în Germania.

Retter vine cu o nouă inovație, în premieră europeană, la pasajele de pe lotul 1 al A0 Nord

Retter Group, compania care s-a aflat toată vara în topul constructorilor de autostrăzi din România din punct de vedere al progresului înregistrat pe șantier, surprinde din nou: vine cu o nouă inovație, în premieră europeană, la pasajele de pe lotul 1 al A0 Nord. Constructorul român este astfel în top nu doar la mobilizarea din șantier, ci și la tehnologia folosită.

După cum se știe, lucrările pe lotul 1 al A0 Nord (Autostrada Bucureștiului) sunt executate de Asociera italiano-română Impresa Pizzarotti – Retter Management, dar greul pe șantier este dus de antreprenorul din Sibiu. Acesta va executa segmentul dintre (Mogoșoaia – Buftea) și DN1 (Corbeanca), plus toate pasajele, podurile și viaductele de pe acest lot, inclusiv cele de pe secțiunea italienilor. Aici intervine și ingeniozitatea constructorului român.

Grinzile au fost realizate după o tehnologie patentată în Germania și folosită, în premieră, în Europa

Retter vine cu o nouă inovație la pasajele peste acest lot de autostradă: grinzile au fost realizate după o tehnologie patentată în Germania și folosită, în premieră, în Europa. Mai exact, pe deschiderea peste calea ferată, dar și pe cele patru pasaje peste A0 de pe lot vor fi folosite grinzile hibride din beton și metal care au faimoasa „gaură“ în mijloc. Ele au fost proiectate de SSF și instalate și pe lotul 2 al Autostrăzii A10 Sebeș – Turda.

Numai că, în plus față de A10, într-o premieră europeană, SSF și Retter implementează tehnologia patentată în Germania a soluției de aditivare a stratului de zinc care „îmbracă“ elementul de metal astfel încât priza dintre acesta și structura de beton a grinzii să fie optimă.

Zincarea se face la Brașov și grinda este „asamblată“ și turnată lângă Ploiești la FerroBeton. Pe lângă alte beneficii, inovația reduce semnificativ costurile de mentenanță pe termen lung ale podului.

Retter vine cu o nouă inovație. În vara lui 2026 am putea circula pe Autostrada A0 Nord, între nodurile cu DN1A și DN1

La sfârșitul primăverii viitoare am putea circula pe Autostrada A0 Nord între nodurile cu DN1A (Mogoșoaia-Buftea) și DN1 (Corbeanca), în scenariul optimist, estimează specialiștii în infrastructură. Este lotul unde lucrează cei de la Retter, care își mențin obiectivul de a-l da în trafic în mai, înainte de termenul contractual din noiembrie 2026. Antreprenorul român a așternut primul tronson de balast stabilizat (BSC), iar de luna viitoare va demara și așternerea primului strat de asfalt.

Pe bucata cealaltă, spre A1, lucrează italienii de la Pizzarotti pe partea de drum. Structurile însă sunt făcute tot de Retter, constructor care momentan se concentrează pe segmentul Mogoșoaia – Corbeanca și la pasajele mari peste DN7 și calea ferată.

Contractul pe cei 17,5 kilometri ai lotului 1 al A0 Nord între Bâcu (DJ601A) și Corbeanca (DN1) a fost semnat în 20.09.2023 cu asocierea Pizzarotti – Retter, are ordin de începere din 16.10.2023 și prevede 12 luni de proiectare și 22 de execuție. Având în vedere că autorizația de construire a venit în 23.01.2025, termenul de finalizare ar fi noiembrie 2026. Lucrările au început efectiv din martie 2025.

Peste 660 de muncitori sunt mobilizați pe lotul 1 Nord din Autostrada Bucureștiului

Pe șantierul Retter sunt mobilizați peste 660 de muncitori, după cum a anunțat secretarul de stat în Transporturi, Irinel Ionel Scrioşteanu, după o vizită efectuată pe lotul 1 al A0 Nord. Potrivit lui, luna viitoare încep lucrările de asfaltare propriu-zise.

Potrivit oficialului de la Transporturi, la acest moment pe lotul de referință progresul înregistrat este următorul: 

  • S-a realizat sectorul experimental pentru BSC „Strat din agregate stabilizate cu liant“pe tronsonul aparținând RETTER cuprins între DN1 și DN1A, urmând ca săptămâna viitoare săcontinue execuția lucrărilor definivite, astfel încat în luna octombrie să înceapă activitatea de așternere mixturi asfaltice;
  • Lucrări hidrotehnice – Reprofilarea albiei râului Colentina a fost finalizată;
  • 60% din cele 63 de relocări de utilități sunt în curs de execuție.

La pasajul peste CF101 București – Pitești DN7, cu o lungime de 733 m, 90% din piloții forați sunt realizați și lucrările continuă, 16/40 fundații executate, 4 elevații sunt în lucru, a început aprovizionarea cu grinzi prefabricate, 70 grinzi beton au fost deja livrate în șantier urmând să fie instalate începând cu luna noiembrie 2025.

La pasajul peste râul Colentina, CF 300 București – Ploiești și CF Mogoșoaia – Buftea, compus din 17 deschideri cu o lungime totală de 650 m, 93% din piloții forați sunt realizați și lucrările continuă, iar execuția radierelor va fi demarată după ce se va emite CFR. De asemenea, 24 radiere și 14 elevații sunt finalizate din totalul de 38.

La pasajul pe DN1A peste autostrada de centura, km 12+130, cu o lungime de 40 m, piloții forați sunt finalizați și se lucrează la cele 2 radiere/elevații. Se estimează montarea grinzilor prefabricate începând cu luna noiembrie 2025.

Alte lucrări în execuție:

  • Decapare pământ vegetal: 95% realizat;
  • Stabilizare teren fundare: 90% realizat;
  • Umplutură terasament: 62% realizat;
  • Strat de formă: 40% executat;
  • Fundație din balast: 20% realizat;
  • Podețe casetate: 90% executat;
  • Podețe tubulare: 80% realizat;
  • Parcare de scurtă durată km 14+500 la nivel de material vegetal îndepărtat;
  • Organizările de șantier de la DN1A și DN7 sunt finalizate și funcționale.

Traseul Lotului 1 Nord se află între A1 și DN1, de la Dragomirești la Corbeanca și are o lungime de 17,5 km, iar amplasamentul lucrărilor este situat pe teritoriul județului Ilfov, pe raza unităților administrativ teritoriale Dragomirești-Vale, Buftea, Mogoșoaia, Corbeanca și pe teritoriul județului Giurgiu, pe raza localităţilor Joița și Săbăreni.

Ar mai trebui menționat că stadiul fizic de execuție a depășit 25%, în condițiile în care lucrările au demarat efectiv din martie 2025. Aici ar trebui însă precizat că progresul este pe întregul proiect derulat de Asocierea Pizzarotti – Retter Management, pe sectoarele unde lucrează antreprenorul român stadiul fiind de aproape 65%.

Citește și: Statul pune frână constructorilor de autostrăzi, din lipsa fondurilor! Lucrări la relanti pe unele loturi, pauză pe altele. Grupul UMB, cel mai afectat!