Revin trenurile de noapte pe ruta Paris – Viena

Publicat: 15 dec. 2021, 06:30, de Otilia Caloian, în LIFESTYLE , ? cititori
Revin trenurile de noapte pe ruta Paris - Viena

Părăsite din cauza Covid-19, trenurile de noapte, un simbol paneuropean al luptei împotriva încălzirii climatice, au fost reintroduse pe ruta Paris-Viena.

Exceptând cele câteva persoane invitate de companiile de căi ferate OBB (Austria) şi SNCF (Franţa), printre care ministrul delegat al Transporturilor din Franţa, Jean-Baptiste Djebbari, şi un jurnalist de la AFP, primul tren de noapte pe ruta Viena-Paris a plecat luni seara din capitala Austriei fără călători.”Ar fi trebuit să fie multă lume”, spune Ibrahim Wade, un senegalez poliglot care este însoţitor la un vagon de dormit/cuşetă, arătând foaia sa de drum plină cu numele pasagerilor absenţi. „Este din cauza crizei sanitare”, spune Ibrahim Wade.

Trenurile au vagoane clasice dar și cușete confortabile

În compartimentele care au au fost pregătite chiar şi în lipsa pasagerilor, sticlele de apă gratuite vor călători până la Gara de Est din Paris.

Trenurile de noapte ale companiei austriece OBB, Nightjet, includ atât locuri pe scaune, cuşete clasice şi mai ales vagoane de dormit cu paturi mult mai confortabile. Unele dintre cabine dispun chiar de duş, în timp ce altele au duşuri comune la extremităţile vagonului. Micul dejun este inclus însă nu există wi-fi.

„Cu trenul de noapte vizăm în mod clar călătorii de afaceri”, explică Kurt Bauer, responsabil de trenurile pe distanţe lungi la OBB. Şi de asemenea turiştii pot să viziteze Salzburg, oraşul natal al lui Mozart, Strasbourg şi Munchen.

Avionul, principalul competitor al trenurilor de noapte

„Clienţii noştri sunt din ce în ce mai sensibil la aspectele ce ţin de mediu. Mai ales tinerii, dar nu numai ei”, remarcă Jean-Baptiste Guenot, director la SNCF.

Inamicul trenurilor de noapte este în mod clar avionul, cu care trenul este competitiv pentru cei care îşi rezervă în avans biletele. În plus, o călătorie cu trenul emite mult mai puţine gaze cu efect de seră: doar 20 de kg de CO2 faţă de aproximativ 200 de kilograme pentru un zbor.

Biletul costă începând de la 29 de euro

„Să ajungi cu trenul de noapte în Gara de Est din Paris este un vis. Este un tren mitic pe urmele Orient-Express-ului”, spune Antoine, un angajat al unei companii germane de căi ferate. Pasiunea lui l-a costat scump pentru că a plătit 109 euro pentru o călătorie pe scaun pe ruta Karlsruhe-Paris, chiar dacă a fost singur în mai multe compartimente. Însă potrivit OBB există bilete ale căror preţuri încep chiar de la 29,90 euro.

Viena a devenit capitala europeană a trenurilor de noapte, după ce în 2016 compania OBB a început să investească pe acest segment abandonat de alte companii. Paris – supranumit şi „oraşul iubirii”- era o destinaţie evidentă, în condiţiile în care niciun tren direct nu a mai circulat între cele două capitale după 2007. Cei 1.400 de kilometri între cele două capitale sunt parcurşi în 14 ore, deocamdată de trei ori pe săptămână. Schimbul de echipe şi de locomotivă între OBB şi SNCF se face la Karlsruhe, în Germania, cu puţin înainte de ora 4.00 dimineaţa.

Urmează lansarea rutei cu trenul Paris – Berlin

„Următoarea etapă este Berlinul”, explică Kurt Bauer, responsabil de trenurile pe distanţe lungi la OBB. În luna decembrie 2023, trenurile Paris-Viena şi Paris-Berlin ar urma să se adauge celor pe rutele Bruxelles-Viena şi Bruxelles-Berlin pentru a face un adevărat ‘X’, după recompunerea trenurilor în sud-vestul Germaniei.

Ruta Paris-Viena, care nu este subvenţionată, nu este rentabilă în configuraţia actuală însă „X-ul ar urma să fie punctul de echilibru”, apreciază responsabilii de la compania austriacă OBB.

Rută nouă cu trenul de noapte, în viitor: Paris – Barcelona

După Berlin, trenurile Nightjet vor face legătura, la finele lui 2024, cu Zurich şi Barcelona, cu opriri în special în gările Geneva, Lyon şi Avignon.

La rândul său, Guvernul francez vrea să facă legătura între Paris şi Madrid, Roma, Copenhaga şi posibil Stockholm, dar şi Strasbourg, Metz şi Barcelona. În paralel, sunt reintroduse cursele de noapte pe liniile din interiorul Franţei, precum Paris-Nisa, care a fost deja deschisă, şi, începând de duminică Paris-Lourdes.

Otilia Caloian și-a început cariera jurnalistică la începutul anilor 2.000. A absolvit Facultatea de Jurnalism și Facultatea de Finanțe-Bănci. Este specializată în jurnalismul economic și de ... vezi toate articolele