Revoluție în mobilitatea europeană. Tunelul-minune ce va uni două țări în doar 10 minute

Publicat: 24 mai 2025, 15:08, de Corina Oprea, în Internațional , ? cititori
Revoluție în mobilitatea europeană. Tunelul-minune ce va uni două țări în doar 10 minute
imagine reprezentativă

Europa se pregătește pentru una dintre cele mai spectaculoase transformări ale infrastructurii sale de transport din ultimele decenii. Pe fundul Mării Baltice, între Danemarca și Germania, ia naștere un proiect ambițios care promite să devină un nou simbol al conectivității și al inovației inginerești: Tunelul Fehmarnbelt. Acest tunel nu doar că va lega două dintre cele mai dezvoltate economii europene, dar va și redefini modul în care oamenii și mărfurile circulă între Scandinavia și restul continentului.

Fehmarnbelt- tunelul scufundat

La finalizare, în 2029, Tunelul Fehmarnbelt va deveni cel mai lung tunel scufundat din lume, cu o lungime de 18 kilometri. Deși este mai scurt decât Tunelul Canalului Mânecii (care măsoară 50 km), Fehmarnbelt va deține recorduri în alte privințe: va fi tunelul subacvatic cu cea mai mare capacitate mixtă de transport rutier și feroviar.

Construit din secțiuni uriașe de beton prefabricat, tunelul este diferit de proiectele tradiționale săpate prin rocă. Aceste elemente, de dimensiuni impresionante — 217 metri lungime, 42 metri lățime și 9 metri adâncime, cântărind fiecare aproximativ 73.000 de tone — sunt fabricate în Danemarca, apoi scufundate într-un șanț săpat pe fundul mării.

În total, vor fi folosite 79 de secțiuni standard și 10 secțiuni speciale, care vor forma o legătură subacvatică între orașul danez Rødbyhavn și localitatea germană Puttgarden, pe insula Fehmarn.

Un drum de 10 minute cu mașina, 7 minute cu trenul

Una dintre cele mai mari schimbări aduse de acest tunel este reducerea drastică a timpilor de călătorie. În prezent, traversarea Mării Baltice între cele două țări se face cu feribotul, într-o călătorie de aproximativ 45 de minute. După inaugurarea tunelului, aceeași distanță va putea fi parcursă în doar 10 minute cu mașina sau în 7 minute cu trenul.

Această viteză este posibilă datorită celor două benzi de autostradă pe fiecare sens și a două linii feroviare electrificate incluse în proiect. Călătoriile între Hamburg și Copenhaga, care în prezent durează în jur de 4,5 ore cu trenul, vor fi reduse la doar 2,5 ore. Astfel, Fehmarnbelt va transforma complet fluxurile de transport între Europa Centrală și țările nordice.

Pe lângă avantajele evidente pentru turiști și navetiști, tunelul Fehmarnbelt va avea un impact puternic și asupra economiei europene. Prin acest nou coridor de transport, se va putea livra marfă — inclusiv produse industriale precum oțelul — din nordul Norvegiei până în Italia sau Spania, fără opriri semnificative.

Investiția totală în proiect este estimată la 7,4 miliarde de euro, iar construcția sa este una dintre cele mai complexe din lume. Reprezentanții VisitDenmark au declarat că această lucrare va schimba radical regulile turismului în Danemarca și în toată Scandinavia, prin atragerea unui flux mai mare de vizitatori din Europa Centrală.