Rolls-Royce a testat UltrFan, motorul viitorului în aviație

Publicat: 18 nov. 2023, 20:30, de Alice Gherman, în ACTUALITATE , ? cititori
Rolls-Royce a testat UltrFan, motorul viitorului în aviație
foto https://aviationweek.com/

International Air Transport Association (IATA) are în plan, ca până în 2050, să se ajungă la zero emisii CO2  în aviație. Respectând tendințele, Rolls-Royce a testat mai multe tipuri de motoare dintre care cel mai promițător pare a fi UltraFan. Acesta funcționează pe bază de combustibil de aviaţie sustenabil, numit SAF.

Rolls-Roys, faimosul producător britanic de motoare de aviație, a testat recent cu succes cel mai puternic nou motor al său – UltraFan, creat pentru a respecta normele de limitare a emisiilor de carbon la 0. „UltraFan este un schimbător de joc – tehnologiile pe care le testăm ca parte a acestui program au capacitatea de a îmbunătăți motoarele de astăzi, precum și motoarele de mâine. De aceea, acest anunț este atât de important – asistăm la istoria în curs de dezvoltare. O schimbare treptată pentru îmbunătățirea eficienței motorului. Atunci când sunt combinate cu combustibili durabili pentru aviație, motoarele cu turbine cu gaz, mai eficiente, vor fi esențiale pentru atingerea obiectivului industriei de zbor Zero emisii de CO2, până în 2050. Astăzi suntem mai aproape de atingerea acestei ambiții”, a declarat Tufan Erginbilgic, CEO Rolls-Royce, la finalul testelor.

Zero emisii de carbon, o misiune posibilă în aviație

Reducerea emisiilor CO2 până a ajunge la zero e o misiune dificilă, aproape imposibilă în domeniul aviației. Nu e ușor să ai un avion echipat cu motor electric, când e vorba despre avioane de mari dimensiuni, fiindcă, deocamdată, bateriile existente sunt deosebit de grele, iar asta nu e în avantajul zborului. În plus, bateriile permit doar zboruri pe distanţe scurte, nicidecum lungi. În consecină, constructorii din aviație și-au îndreptat atenția către motoarele ce vor funcţiona pe combustibil de aviaţie sustenabil, numit SAF. Firma Rolls-Royce este unul dintre acești producători care l-a testat pe UltraFan, cel mai puternic motor din gama motoarelor care pot utiliza ca și combustibil SAF-ul.

UltraFan consumă cu 25% mai puțin combustibil decât alte motoare din familia sa

UltraFan este de fapt o continuare a familii de motoare Trent, care echipează o mulţime dintre cele mai renumite avioane din lume. Cel mai puternic motor al familiei Trent a fost Trent XWB. Noul UltraFan a fost dezvoltat pe baza lui, marea deosebire constă în aplicarea unui mecanism cu roţi dinţate pentru turbină, iar palele au posibilitatea de a-şi modifica unghiul. Această caracteristică a eliminat necesitatea de a avea un reversor de tracţiune. Astfel, nu doar că noul motor a demonstrat o putere de vârf cu folosirea noului tip de combustibil, dar datorită variaţiei palelor şi a mecanismelor cu roţi dinţate consumă cu 10% mai puţin decât motorul etalon (Trent XWB) de până acum şi 25% mai puţin decât primul motor din familia Trent.

Zece ani de muncă pentru UltraFan

Rolls-Royce a lucrat circa zece ani la perfecţionarea noului motor UltraFan şi pentru pregătirea lui către primul test la putere deplină. Motorul în sine va avea versiuni cu puteri cuprinse între 111,2 kN şi 489 kN, acoperind cea mai mare parte a avioanelor comerciale medii şi mari din următoarele decenii. Testul de acum a arătat că motorul a funcţionat ireproşabil la putere maximă, utilizând combustibil SAF, consumând cu 10% mai puţin combustibil decât modelul Trent XWB.

Motorul viitorului va funcționa cu SAF, un combustibil sustenabil

SAF este un combustibil lichid apropiat ca şi componenţă de kerosenul actual, doar că nu e produs din petrol şi hidrocarburi extrase din pământ, ci se obține fie din biomasă, fie în mod sintetic, prin reacţii chimice ce extrag CO2 din atmosferă şi hidrogenul din apă şi dau produsul final. În cazul procesului sintetic, e nevoie de energie, care nu e întotdeuna regenerabilă, iar la arderea combustibilului în motorul de avion, se va emite înapoi acelaşi CO2 captat iniţial. În cazul producţiei din biomasă, se consumă mai puţină energie în producţie, iar CO2-ul eliminat e acelaşi CO2 pe care l-au captat iniţial plantele în procesul creşterii lor, până au format acea biomasă. Deci în ambele cazuri principala caracteristică e că la ardere nu se elimină CO2 în plus în atmosferă.

UltraFan are, însă, nevoie de mult mai multe teste până la a echipa avioanele care vor zbura pe distanțe mari între țări și continente. Acest prim test însă dă încredere inginerilor britanici că sunt aproape de marea reușită și că UltraFAn va deveni în curând motorul viitorului în aviație.