România accelerează pe A8: două contracte-cheie pun în mișcare Autostrada Unirii

Publicat: 31 oct. 2025, 19:47, de Corina Oprea, în Transporturi , ? cititori
România accelerează pe A8: două contracte-cheie pun în mișcare Autostrada Unirii

Proiectul Autostrăzii A8, cunoscută drept Autostrada Unirii, intră într-o etapă decisivă. Compania Naţională de Investiţii Rutiere (CNIR) a anunțat că a primit 12 oferte pentru tronsonul 3 al autostrăzii Târgu Neamţ–Iaşi–Ungheni, în timp ce primul tronson are deja constructor desemnat. Cu aceste decizii, construcția autostrăzii care va lega Moldova de Transilvania și de vestul țării capătă, în sfârșit, viteză.

12 oferte pentru tronsonul Lețcani – Iași de pe Autostrada Unirii

CNIR a confirmat, vineri, primirea a 12 oferte pentru contractul de proiectare și execuție al tronsonului 3, Leţcani (DN28)–DN24 (Iaşi), parte a Autostrăzii A8.

Valoarea estimată a contractului este de 5,29 miliarde de lei, iar durata de realizare a lucrărilor va fi de 46 de luni, din care 10 luni pentru proiectare și 36 de luni pentru execuție.

Tronsonul are o lungime totală de 17,7 kilometri și include lucrări complexe: 18 poduri și pasaje, șase tunele și două noduri rutiere – unul la intersecția cu DJ 282 și altul la intersecția cu DN 24. De asemenea, va fi amenajat și un centru de monitorizare a tunelurilor, pentru siguranța traficului.

Printre ofertanți se numără companii importante din România, India, Turcia și Italia, inclusiv:

  • Ceigall India Limited
  • FCC Construcción S.A.
  • Webuild S.p.A. Milano
  • Cengiz Insaat Sanayi ve Ticaret A.S.
  • precum și mai multe asocieri româno-străine, între care Construcții Erbașu, Conest, Frasinul, Danlin XXL, Itinera S.p.A., MAPA Insaat și Concelex.

Prin această etapă, proiectul trece într-o fază avansată, urmând ca ofertele să fie analizate tehnic și financiar înainte de desemnarea constructorului.

Primul tronson are deja constructor desemnat

În paralel, ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban, a anunțat atribuirea contractului pentru primul tronson al Autostrăzii A8 – cel dintre Târgu Neamț (Moțca) și Târgu Frumos, cu o lungime de 27 de kilometri.

Lucrările vor fi realizate de o asociere româno-bulgară, condusă de compania Danlin XXL, alături de Groma Hold Ltd., Intertranscom Impex și Evropeiski Patishta.

Ministrul a precizat că proiectul este deosebit de complex, din cauza reliefului dificil și a numeroaselor structuri de infrastructură incluse.

„Pe acest prim tronson vor lucra două firme, una din România și una din Bulgaria, iar lucrările vor fi extrem de complexe pentru că vor trebui realizate patru tuneluri și 36 de poduri sau pasaje”, a declarat Ciprian Șerban.

Valoarea contractului este de 4,76 miliarde de lei, iar durata de execuție este similară: 46 de luni, dintre care 10 luni pentru proiectare și 36 de luni pentru lucrări.

Tuneluri, pasaje și legături cu Autostrada Moldovei

Tronsonul 1 al Autostrăzii Unirii prezintă una dintre cele mai dificile structuri tehnice din infrastructura rutieră a României.
Acesta va include:

  • 36 de poduri și pasaje, cu o lungime totală de 8,5 kilometri;
  • 4 tuneluri, însumând 1,7 kilometri;
  • 3 noduri rutiere majore – la Moțca (DN24), Pașcani (DJ208) și Târgu Frumos (DN28B).

Pentru o conectivitate mai eficientă, documentația a prevăzut un punctaj suplimentar pentru constructorul care se angajează să finalizeze segmentul de 5,5 kilometri ce va lega A8 de Autostrada Moldovei (A7 – secțiunea Bacău–Pașcani) în maximum 12 luni.

Autostrada Unirii – un proiect strategic pentru România

Autostrada A8, denumită și Autostrada Unirii, este considerată una dintre cele mai importante investiții de infrastructură din România.
La finalizarea proiectului, aceasta va conecta Transilvania de Moldova și Basarabia, asigurând o legătură directă între Târgu Mureș – Iași – Ungheni.

Proiectul este împărțit în mai multe tronsoane, cu o lungime totală de peste 300 de kilometri, și este considerat esențial pentru dezvoltarea economică a regiunilor de est, dar și pentru integrarea rutieră completă a țării.