România are șanse să devină următoarea destinație a investitorilor în portofolii de locuințe

Publicat: 05 mai 2021, 12:00, de Răzvan Zamfir, în ESENȚIAL , ? cititori
România are șanse să devină următoarea destinație a investitorilor în portofolii de locuințe

Investitorii au alocat anul trecut 83,4 miliarde de euro pentru achiziția de active cu componentă rezidențială în Europa, dar lipsa produselor este reduce apetitul pentru aceste produse. Chiar și așa, 53% dintre investitori vor să crească fondurile alocate pentru investiții în active rezidențiale din Europa în 2021. În același timp, aproape 80% dintre aceștia subliniază ca principală barieră pentru acest tip de investiții lipsa de produse care ar putea fi achiziționate, reiese dintr-un studiu realizat de JLL.

România are toate șansele să fie următoarea destinație pentru aceștia având în vedere că există dezvoltatori care ar putea să aducă pe piață produsele care să răspundă acestui tip de cerere. Cel mai recent studiu realizat de JLL arată că în condițiile în care investitorii sunt interesați să își diversifice portofoliile și să se extindă și pe alte piețe, investițiile în aceste categorii de active vor avea o evoluție bună și în acest an, continuând performanța remarcabilă din 2020, când volumul investit a fost de 83,4 miliarde de euro,.

Activele cu componentă rezidențială includ căminele studențești, locuințe de tip co-living, micro-living, proprietăți multifamiliale și active imobiliare pentru asistență medicală.

„În Europa aceste investiții sunt o alternativă la investițiile imobiliare clasice, respectiv birouri, retail, spații industriale sau hoteluri. Interesul este din ce în ce mai ridicat pentru investiții de acest fel, iar investitorii explorează acum și regiunea noastră. Avem deja solicitări din partea fondurilor de investiți care caută proiecte rezidențiale destinate închirierii. Este un început bun și credem că acest segment de piață ar putea să atragă fonduri importante în viitorul apropiat”, a declarat Andreea Hamza, Senior Director Living Department JLL România.

Piața rezidențială se maturizează

Evoluția din ultimii ani arată o maturizare a pieței rezidențiale locale prin prezența unor jucători profesioniști și cu experiență și care și-au adaptat ofertele la cererea existentă și care pot crea produsele pe care acești investitori le caută.

Studiul relevă fapul că activele cu componentă rezidențială au atras 13% din sumele investite de participanții la sondaj, ponderea urmând să crească la 21% în 2021 dacă aceștia își vor îndeplini planurile anunțate. Doar 11% dintre participanții la studiu au declarat că doresc să-și reducă alocarea pentru activele rezidențiale.

De remarcat e faptul că procentul respondenților care sunt interesați să crească alocările financiare pentru acest sector a crescut de la 41% la 59% în ultimii doi ani, astfel că impactul pandemiei nu a făcut decât să accentueze potențialul investițional al acestui sector. Mai mult decât atât, chiar dacă incertitudinile legate de pandemie persistă, este de așteptat ca activele cu componentă rezidențială de foarte bună calitate din Europa să rămână o investiție atractivă în următorii ani.

În timp ce investitorii sunt determinați să aloce mai mulți bani acestor tipuri de active, 78% dintre aceștia au indicat lipsa de produse potrivite ca fiind o barieră majoră în îndeplinirea planurilor de investiții. În plus, respondenții la sondaj nu văd o îmbunătățire a raportului cerere-ofertă în viitorul apropiat.

Asociere cu dezvoltatorii

Acest fapt determină un număr din ce în ce mai mare de investitori să caute oportunități de a se asocia cu dezvoltatori. Acest lucru este evidențiat de faptul că 30% din toate achizițiile realizate în 2020 au fost cu active nefinalizate încă.

Un alt rezultat al sondajului relevă faptul că doar 8% dintre respondenți au expunere pe toate cele cinci subsectoare indicate mai sus, însă potrivit estimărilor JLL procentul va crește la 27%.

Cu siguranță există o predilecție spre diversificarea investițiilor în active care au componentă rezidențială, și investitorii își vor extinde competențele pentru a pune în practică această strategie. Mai mult decât atât, două treimi dintre investitorii intervievați (63%) se uită să se extindă pe cel puțin o piață nouă.