România, în topul țărilor din UE care vând produse contrafăcute. Cum să te protejezi, potrivit Comisiei Europene
Uniunea Europeană a constatat o creștere continuă a cumpărăturilor online, dar odată cu ele cresc și riscurile: produse contrafăcute, magazine false și escrocherii. Șapte țări membre, printre care România, sunt responsabile de 90% din produsele contrafăcute pe care Uniunea Europeană le reține.
Cumpărăturile online continuă să crească, spune Comisia Europeană. 77% din utilizatorii din Uniunea Europeană fac cumpărături online, arată statisticile din 2024. În 2014, procentul era de 69%. Într-o postare publicată joi pe Facebook, repezentații Comisiei Europene din România subliniază că odată cu creșterile apar și riscurile. Produsele contrafăcute, magazinele false și escrocheriile sunt și ele în tot mai frecvente.
Produse contrafăcute în valoare de 3,8 miliarde de euro au fost reținute
Autoritățile vamale și de supraveghere din UE au confiscat 113 milioane de produse contrafăcute, valoarea lor totală fiind de aproximativ 3,8 miliarde de euro. Cele mai contrafăcute produse sunt îmbrăcămintea (17%), produsele de igienă personală (10%) și jucăriile (9%).
90% din produsele contrafăcute pe care UE le-a reținut provin din șapte state membre și anume: România, Polonia, Italia, Franța, Olanda, Spania și Portugalia.
75% din utilizatorii de internet fac cumpărături online
În România, comerțul online continuă să crească, având în vedere că aproape trei sferturi din utilizatorii de internet cumpără online, arată o analiză a Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO), pe care a publicat-o miercuri.
Astfel, 74,3% din persoanele cu vârste între 16-74 de ani care au folosit internetul în ultimele 12 luni au comandat bunuri și servicii online, potrivit datelor publicate de Institutul Național de Statistică (INS). Este o creștere de 1,4% față de anul trecut.
Aceleași date arată și faptul că în primele trei luni din 2025, cca. 5,9 milioane de români au făcut cumpărături online, cu aproape 800.000 de persoane mai mult față de aceeași perioadă a anului trecut.
Cum să identifici produse contrafăcute pe internet
Rețeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor primește în fiecare zi plângeri din partea consumatorilor care au cumpărat produse contrafăcute sau nu le-au primit niciodată din cauză că au fost blocate de autorități la vamă.
Ca să încurajeze consumatorii să se ferească de astfel de capcane, Rețeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor, ECC-Net, a publicat un raport despre obiecte contrafăcute și vândute online, în UE. Iată zece sfaturi care să te ajute să identifici produsele falsificate pe internet:
- Ferește-te de descrierile din motorul de căutare: în cazul în care acestea includ nume de produse, urmate de expresii cum ar fi „ieftin” sau „livrare gratuită”, acestea sunt de multe ori site-uri frauduloase.
- Verifică identitatea și datele de contact ale vânzătorului din pagina de „informații legale” de pe site și compară cu înregistrarea site-ului de pe WHOIS, EURID, ROTLD.
- Consultă recenziile altor consumatori cu privire la vânzător.Verifică autenticitatea mărcii de încredere, dacă există, prin consultarea pe site-ul oficial al companiei care o oferă.
- Verifică pe site-ul producătorului dacă există o listă a vânzătorilor oficiali sau dacă au denunțat anumite site-uri care vând produse contrafăcute.
- Compară prețurile cu cele din magazinul oficial. Nu este bine să ai încredere în site-urile care prezintă oferte prea bune ca să fie adevărate.
- Compară logo-ul oficial al producătorului cu cel postat pe site-ul care nu îți inspiră încredere, sau care apare pe produsul ce urmează să îți fie vândut.
- Consultă condițiile generale de vânzare și verifică respectarea drepturilor consumatorilor.
- Ferește-te de site-uri cu design sărac, site-uri scrise într-o limbă română stricată sau site-uri care afișează imagini de calitate slabă.
- Plătește prin mijloace sigure. Dă întotdeauna prioritate metodelor revocabile de plată. Evită transferurile de bani prin ordin de plată, transfer de numerar sau chiar transfer bancar. Poți plăti cu cardul în siguranță.
Ce faci dacă ai cumpărat deja articole contrafăcute
- Verifică la banca sau la emitentul cardului și cere detalii privind modalitățile prin care îți poți primi banii înapoi. De exemplu procedura de refuz la plată, în cazul în care ai folosit un mijloc de plată precum cardul.
- Contactează producătorul și informează-l că există un site care vinde produse contrafăcute. Deoarece acesta deține drepturile de proprietate intelectuală, poate lua măsurile legale care se impun împotriva acestui site fraudulos.
- Dacă ai fost victima unei activități de contrafacere, poți înainta o reclamație către poliție, vamă sau poți solicita asistența autorităților locale cu atribuții în domeniu.