România își apără gustul! Ministerul Agriculturii schimbă regulile pentru protecția produselor tradiționale
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/06/un-cos-cu-alimente.jpg)
Ministerul Agriculturii a elaborat un proiect de hotărâre care stabilește cadrul instituțional necesar pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2024/1143, un act esențial pentru recunoașterea și protejarea indicațiilor geografice, a băuturilor spirtoase și a produselor agricole tradiționale. Măsurile vizează atât consolidarea poziției producătorilor români pe piața europeană, cât și păstrarea patrimoniului gastronomic național.
Ministerul Agriculturii, condus de Florin Barbu, propune o serie de modificări legislative menite să alinieze legislația națională cu Regulamentul (UE) 2024/1143 al Parlamentului European și al Consiliului, care reglementează sistemele de calitate pentru produse agricole. Noile măsuri stabilesc atribuțiile instituțiilor implicate în procedura de înregistrare, supraveghere și promovare a produselor cu indicații geografice și specialități tradiționale garantate.
Un cadru clar și coerent
Potrivit documentului, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) va avea rolul principal în procesul de validare a produselor tradiționale. Acesta este desemnat „autoritatea competentă cu examinarea cererii de înregistrare a unei indicații geografice sau a unei specialități tradiționale garantate pentru produse agricole”. De asemenea, MADR va fi responsabil pentru „elaborarea procedurilor de examinare”, dar și pentru „transmiterea la nivelul Comisiei Europene a cererii de înregistrare […] în vederea dobândirii protecției la nivelul Uniunii Europene”.
În același timp, proiectul reglementează și atribuțiile altor instituții-cheie. Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM) „este autoritatea responsabilă cu aplicarea reglementărilor care privesc legătura dintre indicațiile geografice și mărci”, în timp ce Institutul Național de Cercetare – Dezvoltare în Informatică ICI București se va ocupa de „gestionarea registrelor de nume de domenii de prim nivel tip cod de țară în vederea asigurării protecției indicațiilor geografice”.
Supravegherea utilizării denumirilor înregistrate pe piață va intra în sarcina Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, care va controla utilizarea corectă a „simbolurilor europene și naționale”.
Sprijin pentru producători locali
Hotărârea are ca scop „asigurarea unui tratament echitabil/nediscriminatoriu a producătorilor români față de producătorii din celelalte state membre UE și din țări terțe”, subliniind importanța unei poziționări corecte a României în sistemul european de calitate. Aceasta este o oportunitate majoră, mai ales pentru micii producători, despre care se menționează că „păstrează cel mai bine caracterul tradițional/național”.
Documentul mai arată că „produsele românești valorificate la potențialul lor maxim reprezintă în primul rând o zestre culturală, care trebuie păstrată și promovată la adevărata ei valoare”. În prezent, România are doar 14 produse agroalimentare înregistrate în sistemele europene de calitate, potrivit registrului electronic e-Ambrosia, iar autoritățile doresc să crească acest număr.
Impact economic și cultural
Guvernul consideră că noile reglementări vor contribui la dezvoltarea economiei agroalimentare, dar și la promovarea culturii tradiționale românești. Printre beneficiile enumerate în actul normativ se numără: „oportunități de accesare a pieței europene”, „accesarea fondurilor europene”, „participarea la politica de promovare a Comisiei Europene prin programul Enjoy, it’s from Europe” și „asigurarea unui raport calitate/preț echilibrat”.
Totodată, se dorește „o bună poziționare a operatorilor economici români în confruntarea cu ceilalți competitori din domeniu”, dar și „conștientizarea consumatorului european asupra calității produselor agroalimentare românești cu tradiție”.
Tranziția la noul sistem
Pentru a evita blocajele birocratice, proiectul stipulează că „cererile de înregistrare a indicațiilor geografice și specialităților tradițional garantate, cererile de aprobare a unei modificări […] precum și demersurile aferente procedurii de declarare a opoziției la nivel național […] se soluționează potrivit legislației aplicabile la data depunerii/inițierii acestora”.