România negociază la Bruxelles deficitul bugetar. Ce sorți de izbândă are premierul Ciolacu

Publicat: 28 aug. 2023, 11:30, de Florentin Lucaniuc, în POLITICĂ , ? cititori
România negociază la Bruxelles deficitul bugetar. Ce sorți de izbândă are premierul Ciolacu

Premierul Ciolacu, alături de câțiva miniștri, s-au dus la Bruxelles ca să-i convingă pe europeni că găurile din buget sunt din cauza războiului din Ucraina și că e bine să fie „iertate”.

România a sperat să îşi reducă deficitul la 4,4% din PIB, dar banca centrală a ţării a proiectat recent un deficit de 7,5%. Această valoare este atât de mult peste limita de 3%, încât Comisia ar putea lansa acţiuni disciplinare. Bucureştiul se află sub incidenţa aşa-numitei proceduri de deficit excesiv încă dinaintea pandemiei de coronavirus, menţionează publicația Financial Times.

Premierul Marcel Ciolacu a declarat pentru FT că deficitul bugetar, care a fost de 6,2% din produsul intern brut al ţării anul trecut, va scădea cu siguranţă în 2023, dar nu s-a angajat la o cifră specifică. „Acum trei ani aveam o situaţie economică foarte diferită faţă de cea de acum”, a spus Ciolacu. „România este acum stabilă, având a doua rată de creştere în Europa, care vine din investiţiile străine directe. Dar bugetul a trebuit să fie reorganizat pentru a ajuta Ucraina, în special în ceea ce priveşte transporturile de cereale”, a explicat el, referindu-se la coridorul de export pe care România l-a menţinut pentru Ucraina pentru a înlocui transporturile de cereale pe Marea Neagră.

„Acestea au fost cheltuieli neprevăzute. Avem nevoie de o excepţie de la regulile fiscale”, a declarat premierul Ciolacu, adăugând că „în niciun caz” UE nu va penaliza România pentru depăşire.

El a mai spus că Bucureştiul va reorganiza bugetul şi va face economii, inclusiv o reformă administrativă pe care a insistat că o poate realiza în ciuda faptului că ţara se va confrunta cu patru rânduri de alegeri în 2024: europene, locale, prezidenţiale şi parlamentare.

Un purtător de cuvânt al premierului a declarat că Ciolacu va merge vineri la Bruxelles pentru discuţii pe tema fondurilor pe care România le are de recuperat pentru pandemie (PNRR) şi pe tema deficitul bugetar, notează Financial Times.

Cum ajută România ca Ucraina să-și transporte cerealele

România va dubla capacitatea principalului său port la Marea Neagră şi a căii de navigaţie pe Dunăre, în termen de două luni, pentru a ajuta Ucraina să îşi transporte cerealele în afara razei de acţiune a Rusiei, a declarat premierul Marcel Ciolacu în interviul pentru Financial Times. Planul României va fi pus în aplicare indiferent de atacurile ruseşti asupra porturilor ucrainene de pe cealaltă parte a Dunării, la graniţa cu România, a asigurat premierul Ciolacu în interviu.

„Ucraina va avea aproximativ 40 de milioane de tone de cereale pentru export în 2023”, a declarat Ciolacu. „Pentru a facilita acest lucru, am crescut capacitatea, atât în portul Constanţa, cât şi pe căile de acces către portul Constanţa, pentru a face acest lucru posibil. Ne-am mobilizat cât de bine am putut”, a spus Ciolacu.

Angajamentul României de a stimula coridorul de transport maritim prin dragarea Dunării şi extinderea infrastructurii portuare, vine după ce Rusia a renunţat la acordul care permitea cerealelor ucrainene să ajungă pe pieţele globale prin Marea Neagră. De asemenea, Moscova a ameninţat navele comerciale care părăsesc porturile ucrainene, ceea ce a determinat redirecţionarea exporturilor pe Dunăre, arată FT.

Capacitatea crescută a portului Constanţa şi a altor rute va permite exporturilor de cereale ucrainene să se dubleze, ajungând la 4 milioane de tone pe lună, a explicat el. „Investiţiile sunt în curs de desfăşurare pe canalul Sulina”, a adăugat Ciolacu, referindu-se la principala rută fluvială de mare adâncime a României, prin Delta Dunării, menţionează FT.

Ce soluție are Ciolacu la atacurile repetate ale Rusiei

În ciuda atacurilor repetate ale Rusiei asupra silozurilor de cereale ale Ucrainei din porturile Izmail şi Reni, de la Dunăre, Ciolacu spune că există „soluţii” – de exemplu, permiţând navelor să tranziteze pe timp de noapte, începând cu luna octombrie şi crescând traficul de marfă la un minim de 14 nave pe zi. Dublarea dimensiunii barjelor, de asemenea, „înseamnă că Ucraina nu va trebui să folosească atât de mult depozitele de cereale”, a spus el.

Experţi din industria navală au declarat pentru FT că planul este fezabil.

De asemenea, România va deschide mai multe puncte de trecere a frontierei rutiere şi îşi va îmbunătăţi infrastructura feroviară în staţiile de la graniţa cu Ucraina pentru a accelera transferul de mărfuri, a adăugat Ciolacu.