România „sonoră”: Cum vor autoritățile să combată poluarea fonică

În fiecare zi, resimțim zgomote puternice, de claxoane de mașini din trafic și muzică dată foarte tare până la sunetul aparatelor casnice, cum ar fi un mixer sau o mașină de spălat, însă de cele mai multe ori nu ne dăm seama cât sunt de dăunătoare.

Orașele aglomerate, cu peste 100.000 de locuitorii, trebuie să aibă stații fixe de măsurare a zgomotului, hărți de zgomot și planuri de acțiune pentru reducerea poluării fonice, așa prevede o lege aprobată recent de Camera Deputaților și care transpune în legislația națională o directivă a Uniunii Europene.

Inițiatorii proiectului spun că stațiile de monitorizare a zgomotului vor fi cumpărate cu bani europeni, prin Planul Național de Rederesare și Reziliență.

Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, zgomotul produs de mijloacele de transport, de exemplu, poate provoca tulburări de somn, stres dar și diverse boli sau morți premature în cazul copiilor. Orice sunet care depășește 80 de decibeli este considerat nociv.

Proiectul care a primit vot final în Camera Deputaților prevede instalarea de stații fixe de măsurare a zgomotelor și introducerea anumitor responsabilităţi pentru autorităţile pentru protecţia mediului și operatorii economici care desfăşoară activităţi industriale.

Cum s-a mișcat România la acest capitol

Oana Neneciu, director executiv al organizației non-guvernamentale Ecopolis spune că România s-a mișcat foarte greu la acest capitol.

Ne-am mișcat foarte forate greu pe legislativ, nu avem absolut deloc hărți de zgomot, nu se fac măsurători de zgomot, ele presupun instalarea unor aparate dar și operarea lor în timp real de către oameni (…). Trebuie făcute măsurători în anumite intervale orare și mai ales la sesizări. Apoi, ar trebui să avem niște hărți ale zgomotului pentru a putea să ne gândim la niște politici publici adecvate pentru reducerea nivelurilor respective”, a declarat Oana Neneciu pentru Europa FM.

Și pentru șantiere trebuie să existe reguli clare, mai spune Oana Neneciu: „Autoritățile locale ar fi trebuit să se ocupe de șantiere. La București era inclusiv un regulament, se numea Brevetul Verde la un moment dat, care reglementa toate șantierele din București. Nu se respectă, tot autoritățile locale ar trebui, prin Poliția Locală, să facă controale și să aplice amenzi”.
Printre măsurile propuse de Comisia Europeană pentru reducerea poluării fonice se mai află și folosirea de asfalt fonoabsorbant pe drumurile publice sau utilizarea de anvelope silențioase pentru vehicule, încurajarea mersului pe jos sau cu bicicleta și crearea de zone liniștite, cum ar fi parcurile. Astfel de măsuri pot contribui totodată și la reducerea poluării atmosferice.

Mai multe articole...

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele articole