S-a găsit soluția pentru impulsionarea nașului din tren

Publicat: 17 aug. 2023, 13:30, de Cristian Matache, în ESENȚIAL , ? cititori
S-a găsit soluția pentru impulsionarea nașului din tren

H.G. nr. 104/1992 privind unele măsuri pentru impulsionarea  încasării tarifelor de transport în trenurile de călători nu mai e de actualitate.

Guvernul pregătește abrogarea HG 104/1992 privind unele măsuri pentru impulsionarea încasării tarifelor de transport în trenurile de călători. Conform notei de fundamentare a actului normativ pregătit, modul de impulsionare a încasărilor tarifelor de transport în trenurile de călători trebuie să fie gândit și stabilit prin reglementări interne de fiecare operator de transport feroviar de călători în funcție de politica proprie și de necesitățile proprii care se pot modifica odată cu situația existentă pe piață. 

H.G. nr. 104/1992 prevede că se acordă 10% din încasările efectuate de șefii de tren, conductorii de tren și organele de control din unitățile de cale ferată, care constată în tren persoane fără legitimații de călătorie sau cu legitimații de călătorie necorespunzătoare și care încasează de la aceștia tarife legale de transport.

În cazul călătorilor care se urcă în tren fără să achiziționeze de la casele de bilete sau on-line bilet de călătorie sau care dețin legitimații de călătorie acordate cu reducere conform legislației în vigoare și nu pot face dovada în tren a reducerii acordate, conform prevederilor din Normele Uniforme privind transporturile pe căile ferate din România aprobate prin OMT 655/2007, personalul de tren le emite bilete de călătorie la tarif de taxare în tren. Tariful de taxare în tren este un tarif superior tarifului de la casa de bilete. Dacă în stația de urcare operatorul de transport feroviar de călători nu are personal pentru vânzarea biletelor de călătorie, călătorul care se urcă în tren din stația respectivă poate achiziționa din tren un bilet de călătorie la tarif de casă.

În prezent numărul stațiilor de cale ferată de unde se pot achiziționa bilete de călătorie s-a redus, emiterea biletelor de călătorie la tarif de casă a migrat pe platformele on-line și în tren. Pe platformele de emitere bilete de călătorie on-line, călătorii își pot achiziționa biletele de călătorie până la ora de plecare a trenului sau până cu o oră înainte de plecarea trenului din stația de urcare, ei nemaifiind obligați să se prezinte în stație pentru achiziționarea legitimațiilor de călătorie. Totodată este necesar ca operatorii de transport feroviar de călători să aibă libertatea de a stabili și aplica politici comerciale proprii în ceea ce privește impulsionarea încasării tarifelor de transport în trenurile de călători.

Conform notei de fundamentare, H.G. nr. 104/1992 nu mai este de actualitate și din cauza faptului că face trimitere la ”Societatea Naţională a Căilor Ferate Române”, societate care, nu mai există.

Prevederile H.G. nr. 104/1992, din cauza faptului că face trimitere la ”Societatea Naţională a Căilor Ferate Române”, nu se aplica de către operatorii de transport feroviari privati, în prezent transportul feroviar de călători fiind efectuat și de alți operatori de transport cu capital privat, fiecare OTF stabilind politici proprii în ceea ce privește impulsionarea încasării tarifelor de transport în trenurile de călători.

În anul 1992 transportul feroviar de călători se efectua de către un singur operator feroviar cu capital integral de stat care presta atât servicii de transport feroviar de călători, cât și servicii de transport feroviar de marfă în comparație cu situația actuală când transportul feroviar de călători este separat de transportul feroviar de marfă și este efectuat de o societate comercială cu capital de stat și mai mulți operatori de transport feroviar cu capital privat.