Scandalul dintre Umbrărescu și CNIR pentru loturile de 2,2 miliarde de euro ale A8 continuă! UMB face dovada garanției, dar nu renunță la varianta rezilierii contractelor (DOCUMENTE)

Publicat: 02 iun. 2025, 11:22, de Marian Apipie și Barbier Ovidiu, în Transporturi , ? cititori
Exclusiv
Scandalul dintre Umbrărescu și CNIR pentru loturile de 2,2 miliarde de euro ale A8 continuă! UMB face dovada garanției, dar nu renunță la varianta rezilierii contractelor (DOCUMENTE)

Dorinel Umbrărescu, cel mai puternic constructor român de autostrăzi, a luat vineri o decizie șoc: a informat CNIR că renunță la două contracte de pe Autostrada Unirii (A8), cu o valoare de peste 2,2 miliarde de euro (unul atribuit, celălalt care urma să fie semnat). Asocierea SA&PE Construct SRL (Lider) – Tehnostrade SRL –  Spedition UMB SRL – Euro-Asfalt a cerut rezilierea pe cale amiabilă a contractelor aferente loturilor 1C Sărățeni – Joseni (32,4 km; 5,9 miliarde de lei fără TVA – valoare de contract) și 2A Ditrău – Grințieș (37,9 km; 7,3 miliarde de lei fără TVA – valoare de contract), ambele parte din Secțiunea II Miercurea Nirajului – Leghin a A8 Târgu Mureș – Târgu Neamț. Situația este în continuare tensionată, pentru că UMB nu renunță. Și are motivele sale!

Scandalul dintre Umbrărescu și CNIR pentru loturile de 2,2 miliarde de euro ale Autostrăzii Unirii (A8) continuă! UMB face dovada garanției de 1,5%, „mărul discordiei“ din acest conflict, dar nu renunță la varianta rezilierii celor două contracte. În adresele către CNIR, Grupul UMB a susținut că nu mai are încredere în conducerea Companiei. „Ne exprimăm cu regret constatarea că actualul cadru de colaborare cu CNIR nu reflectă un veritabil parteneriat, așa cum este consacrat de legislația în vigoare și de așteptările legitime ale ambelor părți implicate“, au transmis cei de la UMB în adresa de reziliere.

De asemenea, UMB a consideră că actuala conducere a CNIR aplică necorespunzător principiul transparenței și dă ca exemplu modul de comunicare „defectuos” și „abuziv” în cadrul procedurii de licitație.

Scandalul dintre Umbrărescu și CNIR continuă. UMB face dovada garanției de 1,5%, dar nu renunță la varianta rezilierii contractelor

Disputa dintre cel mai puternic constructor român de autostrăzi și Compania Națională de Investiții Rutiere a plecat de la garanția de bună execuție. UMB a depus o garanție de 0,5% din valoarea contractului și a solicitat ca diferența să fie reținută din facturi. Aici s-a lovit de opacitatea CNIR, iar pentru că nu a existat o discuție concretă între cele două părți, Dorinel Umbrărescu a solicitat rezilierea amiabilă a contractelor.

Pentru a da însă dovadă de bună credință, UMB a depus chiar astăzi diferența până la 1,5%. Documentele care atestă acest lucru au fost făcute public, în exclusivitate, de Ovidiu Barbier, moderatorul emisiunii „Drumuri cu prioritate“ realizată în colaborare cu site-ul Puterea.

De altfel, într-o intervenție la postul B1 TV, Barbier a lămurit situația.

Problema este extrem de delicată, pentru că pe toate canalele s-a tot rostogolit ideea că acest constructor, care este cel mai mare antreprenor al României și îi datorăm foarte multe lucrări din zona de autostrăzi, nu ar avea posibilitatea financiară să plătească acea garanție, ceea ce este un lucru total fals. Eu vă spun clar că aceste garanții sunt achitate de către antreprenor, ca să dezmințim toate aceste știri care s-au rostogolit“, a afirmat Ovidiu Barbier.

El a explicat însă și care a fost situația, de fapt, de la care a pornit conflictul: „În această perioadă de circa o lună de zile au fost purtate discuții cu CNIR, în care s-a solicitat ca, în lipsa unei predictibilități financiare clare, mai ales în situația financiară în care este România în acest moment, această garanție să fie cumva capitalizată în procent de 0,5% cum spune legea, iar restul de bani să fie luați din facturii, adică din plata parțială a lucrărilor pe care o va face CNIR către UMB. Vorbim de un lucru permis de lege“.

Există riscul blocării lucrărilor pe Autostrada Unirii

Ovidiu Barbier a mai precizat că trebuie să înțelegem faptul că antreprenorul este pus într-o situație delicată de imagine, prin ofensele aduse la adresa sa, și că vorbim, de fapt, de unul dintre cei mai importanti antreprenori români, care a reușit să ofere un salariu bun la peste 5.000 de oameni, care contribuie la bugetul de stat cu valori imense lună de lună. „Trebuie să ținem cont de faptul că aceste pretenții, cu ghilimelele de rigoare, erau unele de super bun simț și trebuia negociat în niște condiții normale, omenești, firești, să nu se meargă pe poziții de forță“, a spus Barbier.

Riscul este imens. Solicitarea de reziliere care va continua din partea UMB va duce la anularea acestor contracte. Întârzierele vor fi imense, nu ne vom mai putea încadra nici în planurile financiare, iar România va pierde. Adică aici nu discutăm despre un conflict între două persoane, aici nu discutăm de un conflict între o conducere temporară a unei companii de drumuri nou înfiițată și cel mai mare antreprenor în infrastructură rutieră. Discutăm de interesele României și cine nu înțelege lucrul ăsta înseamnă că nu reușește să înțeleagă pe ce lume trăim, efectiv“, a adăugat realizatorul emisiunii „Drumuri cu prioritate“.

Scandalul dintre Umbrărescu și CNIR continuă. Ce solicită Grupul UMB

Într-o altă adresă transmisă astăzi de UMB către Compania Națională de Investiții Rutiere, asocierea vine cu noi precizări. „Așa cum am arătat în corespondența anterioară, poziția și conduita conducerii CNIR nesocotesc prevederile legale, principiile privind transparența, proporționalitatea și asumarea răspunderii, dar și interesul părților direct implicate (CNIR și Subscrisa) și al beneficiarilor proiectului investițional (persoanele fizice și juridice care vor beneficia de rețeaua de autostrăzi, societatea în ansamblul ei, economia națională, precum și salariații și agenții economici implicați în acest proiect)“, se arată în document.

UMB consideră, în continuare, că solicitarea CNIR de a depune o garanție în cuantum de 300% față de valoarea convenită, respectiv de 1,5% în loc de 0,5% – „reprezintă în mod neîndoielnic o gravă încălcare de către CNIR a procedurilor de atribuire și a principiilor transparenței, proporționalității și asumării răspunderii; – aceasta cu atât mai mult cu cât cuantumul de 0,5% al garanției de bună execuție nu este doar prevăzut de lege, fiind și cel uzual în contractele de acest tip, iar aplicarea corespunzătoare a principiului proporționalității obligă CNIR să procedeze în sensul recunoașterii, suplimentar față de obligația de a respecta și celelalte principii – al transparenței și al asumării răspunderii“.

UMB a anunțat însă Compania că a depus diferența de garanție:

Subscrisa procedăm la suplimentarea garanției de bună execuție a contractului, prin depunerea suplimentară a sumei nedatorate de 61.427.929,01 lei, reprezentând un cuantum suplimentar nedatorat de 1% din preţul contractului de achiziţie publică, astfel încât valoarea totală a garanției depuse de 92.141.893,52 lei este în cuantum de 3 ori mai mare decât valoarea datorată de 30.713.964,51 lei, convenită anterior și stabilită conform dispozițiilor legale, uzanțelor și cu aplicarea corespunzătoare a principiilor proporționalității și asumării răspunderii“.

UMB spune că nu are acces în șantier pentru că nu au fost făcute exproprierile

UMB acuză însă CNIR că nu a asigurat exproprierea terenurilor necesare realizării lucrărilor care se regăsesc în coridorul de expropriere, fapt ce face ca antreprenorul să nu poată avea acces pe șantier.

Având în vedere toate motivele precizate mai sus și/sau menționate în adresele transmise de Subscrisa către CNIR anterior, precum și din considerente și pentru motive suplimentare, pe care ne rezervăm dreptul de a le invoca, explica sau detalia ulterior, apreciem că sunt întrunite toate condițiile legale și motivele de fapt pentru solicitarea de către Subscrisa a rezilierii, din motive imputabile CNIR, a contractului aferent obiectivului Proiectare și Execuție Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț, Secțiunea II Miercurea Nirajului – Leghin, Lot 2A: Ditrău – Grințieș“, se arată în încheierea documentului.

UMB mai solicită o discuție „de bună-credință și în timp util“ cu CNIR cu privire la modul și condițiile în care poate avea loc rezilierea amiabilă a Acordului contractual. În caz contrar „va proceda la inițierea tuturor demersurilor legale necesare pentru stabilirea culpei și pentru atragerea răspunderii CNIR și, dacă este cazul, a persoanelor din conducerea CNIR care se fac vinovate de săvârșirea unor fapte sau cărora li se pot imputa acțiuni sau inacțiuni culpabile a căror sancționare este prevăzută de lege, pentru prejudiciile cauzate“.

Citește și: Ce progrese au mai făcut constructorii de autostrăzi pe șantierele din România. Cine este în top