Școala modernă prinde contur. Ministerul Educației aprobă două materii noi în școli

Publicat: 22 dec. 2025, 21:38, de Corina Oprea, în Educație , ? cititori
Școala modernă prinde contur. Ministerul Educației aprobă două materii noi în școli

Ministerul Educației a extins oferta educațională pentru ciclul gimnazial prin aprobarea a două noi discipline opționale, destinate elevilor din clasele V–VII. Noile materii urmăresc să răspundă schimbărilor sociale și tehnologice actuale, punând accent pe gândirea critică, responsabilitatea personală și dezvoltarea competențelor necesare într-o societate digitală și dinamică.

Educație media digitală, opțional pentru clasa a VI-a

Prima disciplină nou introdusă este „Elemente de educație media digitală”, destinată elevilor de clasa a VI-a. Programa a fost realizată în colaborare cu Centrul pentru Jurnalism Independent și are ca obiectiv principal dezvoltarea capacității elevilor de a interacționa în mod responsabil cu mediul digital.

Materia vizează pregătirea elevilor pentru un spațiu online dominat de un volum mare de informații, rețele sociale și conținut digital care influențează modul de gândire, comunicare și raportare la realitate. Accentul este pus pe formarea gândirii critice, pe înțelegerea mecanismelor media și pe utilizarea responsabilă a tehnologiei.

Potrivit programei aprobate, sunt urmărite două competențe esențiale. Prima se referă la capacitatea elevilor de a gestiona interacțiunea cu media folosind principiile cetățeniei democratice, atât pentru exprimarea propriilor idei, cât și pentru utilizarea responsabilă a tehnologiilor digitale. A doua competență vizează analiza critic-reflexivă a interacțiunii cu media și tehnologiile digitale, în vederea înțelegerii influenței și efectelor acestora asupra individului și societății.

Educație pentru viață, parcurs de dezvoltare personală pe trei ani

Cea de-a doua disciplină opțională aprobată este „Educație pentru viață: alege! acționează! inspiră!”, realizată în colaborare cu Asociația Maxwell. Aceasta este destinată elevilor din clasele V–VII și propune un parcurs educațional structurat pe trei niveluri, adaptate vârstei și etapelor de dezvoltare.

În clasa a V-a, elevii vor lucra pe zona de autocunoaștere, identificarea și ierarhizarea valorilor personale, precum și fundamentarea deciziilor pe principii sănătoase. În clasa a VI-a, accentul se mută pe transformarea intențiilor în acțiuni concrete, asumarea responsabilității personale, colaborare și perseverență. Pentru clasa a VII-a, programa este orientată către dezvoltarea influenței pozitive, leadership colaborativ, reziliență și curaj în fața provocărilor.

Disciplina este construită astfel încât să sprijine dezvoltarea personală și socială a elevilor, pregătindu-i pentru viața de adult și pentru implicarea activă în comunitate.

Metode interactive și pedagogie bazată pe experiență

Ambele programe pun accent pe metode de predare interactive, care depășesc modelul tradițional de învățare. Activitățile includ studii de caz, jocuri de rol, proiecte, exerciții de creație artistică și reflecții scrise.

În cazul disciplinei „Educație pentru viață”, programa urmărește dezvoltarea integrată a patru domenii majore: autocunoaștere și valori personale, dezvoltare emoțională și socială, leadership și influență pozitivă, precum și reziliență și adaptare în fața provocărilor.

Această abordare are rolul de a transforma sala de clasă într-un spațiu de experiență și acțiune, în care elevii învață să ia decizii responsabile și să își asume roluri active.

„Disciplina promovează o pedagogie a experienţei şi a acţiunii, menită să încurajeze elevii să descopere puterea deciziilor responsabile, curajul acţiunii şi bucuria de a inspira schimbarea în comunitatea lor. În acest fel, programa contribuie la conturarea profilului absolventului de gimnaziu ca persoană autonomă, responsabilă, implicată şi capabilă să conducă prin exemplu”, afirmă sursa citată.