Școli mentor pentru școli vulnerabile. Planul lui Daniel David pentru a rescrie educația rurală din România

Publicat: 20 nov. 2025, 22:03, de Corina Oprea, în Educație , ? cititori
Școli mentor pentru școli vulnerabile. Planul lui Daniel David pentru a rescrie educația rurală din România

Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat la Oradea că pregătește o reorganizare profundă a învățământului rural, unde învață aproximativ o treime dintre elevii din România. Oficialul spune că este necesară o abordare nouă, adaptată problemelor structurale din mediul rural, și propune două modele ce vor fi lansate în consultare publică: concentrarea elevilor în centre educaționale mai mari și sistemul de „școală mentor – școală mentorată”.

Educația rurală, un sistem cu „lumini și umbre”

Daniel David a explicat că aproape 33% dintre elevii din România învață în mediul rural, iar o parte dintre aceștia pornesc cu dezavantaje educaționale evidente. Ministrul a arătat că există școli rurale care funcționează bine și altele care se confruntă cu probleme majore, iar această diferență justifică necesitatea unei reforme.

Ministrul a precizat că este responsabilitatea statului să elimine dezavantajele cu care pornesc elevii de la sat și să modernizeze organizarea școlilor din mediul rural.

„Trebuie regândit învăţământul rural, fiindcă e păcat să spui că dacă porneşti din învăţământul rural porneşti din start cu dezavantaj. De noi depinde să-l reorganizăm şi asta încerc să fac. Aproape 33% din copiii pe care îi avem în şcoală învaţă în mediul rural.

Şcolile din mediul rural au lumini şi umbre, ca tot sistemul nostru. Unele funcţionează foarte bine, altele, foarte prost. Şi cu siguranţă va trebui să gândim o reorganizare a învăţământului în mediul rural”, a declarat Daniel David.

Primul model propus: centre educaționale cu cantină și spații de cazare

Ministrul a precizat că una dintre variantele analizate este gruparea elevilor din mai multe sate în centre educaționale bine dotate, cu cantină și spații de dormit pentru intervalul luni–vineri. Acesta a explicat că o astfel de soluție ar permite formarea normelor necesare pentru a atrage profesori titulari și specialiști, în condițiile în care multe școli rurale funcționează cu personal insuficient.

A doua propunere vizează un sistem de sprijin instituțional în care o școală performantă devine mentor pentru o școală cu rezultate slabe. Ministrul a detaliat că profesorii din școala cu rezultate bune se vor putea implica în activitățile școlii mentorate, inclusiv prin sesiuni online, schimburi de experiență și cursuri comune.

„Un alt model poate să fie un model – pe care îl voi pune în dezbatere publică, vă anunţ în premieră, azi sau mâine – în care să ai o şcoală mentor, o şcoală cu performanţe bune, la evaluare naţională, bacalaureat, cu o şcoală care nu are încă performanţe bune, deci o şcoală mentor cu o şcoală mentorată, astfel încât profesorii din şcoala mentor să se poată implica în activităţile din şcoala mentorată, probabil că într-o variantă online, schimburi de experienţă, unele cursuri la comun. Ideea este să oferi un cadru şcolii mentorate în care poate învăţa din seturi de bune practici”, a explicat ministrul.

Anunțul privind posibila reorganizare a venit în timpul vizitei ministrului în județul Bihor, unde s-a întâlnit cu inspectorii școlari și directorii unităților de învățământ. În aceeași zi, Daniel David a vizitat campusul din localitatea Cadea și a participat la o festivitate de premiere a profesorilor maghiari, organizată de UDMR Bihor.